Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Změna plánu, elektrický seat dorazí pod jinou značkou

  13:00aktualizováno  13:29
Je to zajímavý obrat, ještě před nedávnem se elektromobil El Born prezentoval se značkou Seatu na čumáku. Španělská značka, která je součástí koncernu VW, ovšem při představení strategie automobilky na následující pětiletku oznámila, že dorazí pod znakem prémiové divize Cupra.

Ospravedlní se tak vyšší cena, kterou elektromobily odrazují masovou klientelu. Cupra El Born dorazí v příštím roce. Je dvojčetem Volkswagenu ID.3. Bateriová Cupra chce být ovšem sportovnější. Stojí na platformě MEB koncernu VW, kterou využijí značky napříč skupinou včetně Škody nebo Audi. Vývojáři Seatu exkluzivně pro El Born vyvinuli sportovní podvozek s adaptivními tlumiči a sníženou světlou výškou. Má baterie o kapacitě 77 kWh (celková kapacita 82 kWh), na jedno nabití ujede až 500 km (více čtěte zde).

Aktuálním pilířem španělské automobilky je ovšem stále Seat a především letos obnovený model Leon. Uvedení na trh probíhá podle Josepa Marii Recasense, šéfa strategie Seatu, podle plánu. Citlivá práce s končícím prodejem předchozí generace a nástupce, kdy se podařilo vybalancovat cenovou strategii, z pohledu Seatu zafungovala dobře.

„Seat a Cupra jsou dvě strany stejné mince,“ říkají v Martorellu. Seat je masovou značkou (ovšem s nízkými maržemi) a Cupra je slepice snášející zlatá vejce. Bere si to nejlepší ze Seatu a cílí na zcela jiný segment zákazníků. Podle čísel a raketového růstu, který od svého ustavení jako samostatné značky v roce 2018 prodělala, je to úspěšná strategie. V porovnání s rokem 2018 uzavřela značka Cupra rok 2019 s nárůstem o 72 % na téměř 25 000 prodaných vozech.

„Jedna značka potřebuje druhou,“ zdůrazňuje Josep Maria Recasens. „Seat a Cupra jsou pro další rozvoj společnosti zásadní. Každá značka má svou roli, svůj vlastní charakter a atributy, jimiž oslovuje zákazníky s různými profily. Proto se zcela doplňují a vzájemně jsou nezaměnitelné. Seat je vstupní bránou do koncernu Volkswagen: máme nejmladší zákazníky – v průměru o 10 let mladší – a mnoho zákazníků, kteří si kupují první vůz. Na druhé straně značka Cupra vstupuje do nového tržního segmentu, který vyplňuje mezeru mezi mainstreamovým a tradičním prémiovým trhem,“ shrnuje šéf Cupry a člen představenstva Seatu odpovědný za prodej a marketing Wayne Griffiths.

„Zásadní změny, k nimž dochází v automobilovém průmyslu, jsou ideální příležitostí pro příchod nových značek, jakou je Cupra. Jsme přesvědčeni o tom, že potenciál značky je tak velký, že bychom mohli dosahovat příjmu z prodeje ve výši jedné miliardy eur, až bude na trhu k dispozici kompletní produktová řada,“ naparuje se Griffiths. A o Cupře El Born říká: „Tento model nám umožní udělat důležitý krok do éry elektrifikace a zvýšit prodeje i ziskovou marži.“

Je ovšem zajímavé, ale vlastně i vcelku opodstatněné, že při představení nových plánů se mluvilo vlastně hlavně o Cupře. Wayne Griffiths proto představil hned tři modely značky. Kromě El Bornu ještě velké plug-in hybridní  SUV Formentor a nového Leona v přiostřené verzi pod značkou Cupra. Formentor je první model Cupry, který nemá ekvivalent pod značkou Seatu. Leon v podání Cupry bude v plug-in hybridní variantě. Oba modely je možné od nynějška předběžně rezervovat. „Oba modely budou vyráběny na montážní lince 2 závodu Martorell, na níž byla letos spuštěna výroba čtvrté generace modelové řady Leon,“ říká mluvčí českého zastoupení značky Filip Stoulil.

O modelech Seatu kromě Leonu a zopakování pokrytí segmentu SUV třemi modely nepadlo při představení plánů pro následující roky víceméně ani slovo.

Investice do budoucnosti

„Plánované investice 5 miliard eur do roku 2025 budou směřovat do vývoje nových modelů a výrobního zařízení zejména se zaměřením na nové projekty elektrifikace produktové řady,“ to je nejzásadnější informace z novodobé strategie automobilky. 

Josep Maria Recasens, šéf strategického plánování automobilky pro iDNES.cz upřesňuje, že mají být investice rozloženy rovnoměrně do celé pětiletky. Tedy miliarda ročně. V předchozích letech to bylo kolem tří miliard. Recasens ovšem zdůrazňuje, že plán investic je součástí celé strategie koncernu Volkswagen. „Od koncernu VW je to silné sdělení směrem k zaměstnancům Seatu i vládám, že je značka důležitou součástí skupiny,“

„Investice budou vynakládány nejen na nové projekty vývoje vozidel v technickém centru Seat se zvláštním zaměřením na elektrifikaci produktové řady, ale také na modernizaci výrobních zařízení a provozů v závodech Martorell, Barcelona a Componentes,“ uvedl šéf automobilky Carsten Isensee.

Recasens upřesňuje, že investice do vývoje budou zaměřeny na pohonné jednotky, včetně CNG a plun-in hybridů. Dalším pilířem je konektivita. Ve výrobě se bude posilovat její automatizace.

Aktuálně odpadly výraznější investice do většího vývoje elektromobilů. Seat měl na starosti zjednodušenou verzi platformy MEB určené výhradně pro elektrické vozy, která měla být použita v čínském joint-venture s automobilkou JAC. To měla být vstupenka pro další pokus španělské značky na čínském trhu, tento projekt je ovšem nyní u ledu, oznámil Isensee. „Malé značky a zahraniční automobilky jsou nyní po změně situace na čínském trhu ve velmi těžké pozici,“ komentuje pro iDNES.cz Josep Maria Recasens. „To ovšem neznamená, že jsme tento projekt opustili,“ dodává.

„V Martorellu jsme připraveni vyrábět elektromobily od roku 2025, až se trh s elektromobily zvětší,“ říká Carsten Isensee. Cupra El Born se od příštího roku bude vyrábět ve Cvikově.

Vyhlížení oživení

„V době pandemie jsme jednali jako všichni, přijímali jsme ochranná opatření. Krizový management mimo jiné musel zajistit dostatečnou likviditu,“ popisuje Recasens. Aktuálně se podle manažera nedá nic předpovědět. „Záleží na rychlosti zotavení a síle ekonomiky,“ říká. Potvrzuje ovšem „downsizing efekt“ struktury celkových prodejů, zákazníci při pomalém rozběhu prodejů po uzávěře kvůli epidemii přeci jen šetří a objednávají o něco levnější specifikace seatů. To podle Filipa Stoulila, mluvčího českého zastoupení značky platí spíše celosvětově, na českém trhu importér nic takového zatím nepozoruje. Stejně mluví například i šéf Škody Luboš Vlček.

Carsten Isensee vysvětluje: „První polovina roku byla pravděpodobně jednou z nejnáročnějších v historii společnosti. Očekávali jsme, že finanční roky 2020 a 2021 budou nesnadné, ale nyní k tomu musíme navíc přidat také velmi vážné dopady pandemie onemocnění covid-19 na automobilový průmysl.“ Isensee nicméně vyjádřil mírný optimismus ohledně vývoje prodeje v nadcházejících měsících. „V posledních týdnech po obnovení našich aktivit pozorujeme mírné zlepšování situace. Jsme přesvědčeni o tom, že v průběhu druhého pololetí 2020 dojde k alespoň částečnému oživení.“

„Výrobní závod Seat v Martorellu již téměř dosáhl výrobního tempa obvyklého před vypuknutím koronavirové pandemie a v současnosti vyrábí cca 1900 vozidel denně,“ uvádí Filip Stoulil.

Uzavření továren a speciální opatření měly podle Josepa Marii Recasense „katalyzační efekt“ na rozběh některých věcí, které se „vlekly“. „Více jsme se zaměřili na digitalizaci a environmentální témata,“ popisuje. Změna atmosféry a chování zákazníků také urychlila práce na správě a analýze dat. 

„Seat přijme 100 odborníků do svého nového centra SEAT:CODE pro vývoj softwaru, které bude vybudováno v ulici La Rambla v Barceloně,“ dodává Stoulil. „V něm bude pracovat tým více než 150 softwarových vývojářů na rychlé realizaci digitální transformace společnosti, a to umožní vytvářet digitální produkty a řešení pro podporu značek Seat i Cupra a definovat digitální řešení pro koncern Volkswagen.“

Seat MÓ

Kromě dvoustopých vozidel bude automobilka nabízet také jednostopá řešení mobility prostřednictvím nové značky zaměřené na takzvanou mikromobilitu. „Značka SEAT MÓ byla představena před třemi týdny společně se dvěma novými produkty: 100% elektricky poháněnými modely eScooter 125 a eKickScooter 65,“ popisuje Filip Stoulil. První je skútr, druhý koloběžka.

„MÓ ode dneška v Barceloně nabízí novou předplacenou službu komplexní mobility,“ popisuje s tím, že koronavirová krize start služby oproti původním plánům uspíšila.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Tady nenakupujte. Ministerský seznam, kde prodávají předražené dálniční známky

Slovinská a rakouská dálniční známka

Na internetu existuje řada podvodníků, kteří přeprodávají dálniční známky. Bohužel je ve...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...