Nové kamery budou na jednom ze tří nejvytíženějších úseků české dálniční sítě vůbec. „Podobně jako ve všech dálničních tunelech bude i na těchto úsecích měření rychlosti oznamováno velkými značkami,“ říká Rýdl.
Aktuálně se na spojnici dálnic D1 a D5 měří už v Lochovském a Cholupickém tunelu, kde se může jezdit maximálně osmdesátkou. Nové úseky přibudou u Jesenice a Modletic, kde už je dnes kvůli omezení hluku snížena rychlost na 100 km/h.
„Podle zkušeností z modernizovaných úseků D1, kde jsou měřené segmenty dopředu výrazně avizovány, vede jejich zřízení k větší plynulosti dopravy a zklidnění. 95 procent řidičů jezdí v rámci rychlostního limitu,“ uvádí mluvčí ŘSD.
Systém bude vypočítávat průměrnou rychlost vozidla z času vjezdu a opuštění daného úseku. Jak systém funguje čtěte zde.
Ovšem pozor, nově instalovaný systém nebude podle vyjádření ŘSD jen vypočítávat průměrnou rychlost vozidla z času vjezdu a opuštění daného úseku, zařízení má umět měřit také okamžitou rychlost.
SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít
Sledovat další díly na iDNES.tvMěřené úseky na D0
|
„Na vjezdových řezech je pro každý měřený jízdní pruh umístěn pár indukčních smyček, pomocí kterých dochází ke klasifikaci vozidel do tříd (do 3,5 tun a nad 3,5 tun) kvůli možným rozdílným maximálním povoleným rychlostem pro osobní a nákladní vozidla. Pomocí indukčních smyček lze také certifikovaně měřit okamžitou rychlost vozidel a sčítat dopravně-inženýrská data,“ popisuje Nina Ledvinová z ŘSD.
Podle ní je cílem vybudovat ucelený systém měření úsekové rychlosti, který sníží hluk. „Dalším cílem je dosažení stabilizovaného stavu, kdy se u řidičů a dopravců či přepravců navodí stav vědomí, že jejich vozidlo bude vždy detekováno, a pokud nebude respektovat stanovené rychlostí limity, že vůči nim budou uplatněny represe,“ popisuje preventivní funkci zařízení.
Podle Ledvinové přispějí nové měřené úseky ke zvýšení bezpečnosti a plynulosti silničního provozu. „Instalované systémy lze také využít jako zdroje dat pro účely dopravní telematiky,“ dodává.
Při realizaci systému se spolupracuje s obcemi s rozšířenou působností, které pokuty vybírají. „V tomto konkrétním případě se jedná o obce Říčany a Černošice,“ upřesňuje Ledvinová.
Přesný termín měření bude ŘSD teprve oznamovat. Předběžně se mluví o září. Zpočátku poběží systém v pilotním režimu, kdy se bude ověřovat jeho funkčnost. Následně ŘSD oznámí policii a úřadům, že se měření může spustit naostro.