Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektrická Škoda Enyaq se poodhaluje. Natočili jsme kupé

  8:00aktualizováno  10:42
Enyaq iV se představí prvního září ve světové premiéře v Praze. Škoda zveřejnila další skici novinky. Redaktor iDNES.cz natočil maskovaný prototyp při testech. Všimněte si splývavé zádi, Enyaq totiž dorazí ve dvou karosářských variantách, kromě klasického SUV také ve stylu kupé.

Známými tvářemi automobilek bývají mimo jiných designéři, úkoly šéfdesignéra jsou ovšem často hlavně manažerské. S nadsázkou říkají, že nejvíc toho naskicují v excelu a powerpointu při různých prezentacích a pracích na ekonomických úkolech. V ateliérech automobilek pak působí další desítky a stovky lidí, které auto reálně navrhují, a z jejich skicáků pocházejí nápady, které se pak realizují. Jedním z takových mužů v zákulisí Škody je Karl Neuhold, dlouholetý šéf designérů exteriéru.

Skica elektromobilu Škoda Enyaq

„Tento model představuje pro českou automobilku vstup do nové éry. Právě proto značka udělala další krok vpřed ve vývoji designu,“ komentuje Hermann Prax, mluvčí značky. Na finalizaci designu už dohlížel Oliver Stefani, který šéfdesignérskou tužku přebral v Mladé Boleslavi po Jozefu Kabaňovi v září 2017. Ovšem spojovacím prvkem je složení celého týmu, který pracuje neustále a drží vytyčený směr. Exteriérové designéry vede už dlouho Karl Neuhold, který pracoval v Mladé Boleslavi už na modelu Yeti v polovině minulé dekády. „Pro model Enyaq iV jsou typické výrazné linie, čisté plochy a krystalické prvky vyzdvihující um českých sklářů. Jeho proporce se ovšem liší od těch, které jsou známé u našich dosavadních SUV: Enyaq iV má kratší příď a protaženou linii střechy. Působí tak velmi dynamickým dojmem a proměňuje vůz na prostornou, tiše plující kosmickou loď,“ popisuje. „Design vozu je progresivní, vyvážený a sebevědomý. Nové proporce mu dodávají mimořádnou dynamiku i velkorysou prostornost. Velká kola a velká světlá výška mu dopřávají mohutný vzhled vozu SUV.“ Neuhold zdůrazňuje, že i u elektrických vozů designéři Škody vědomě vsadili na výraznou masku: „Je výrazným identifikačním rysem značky. V případě Enyaqu iV je maska protažená výrazně dopředu a je vzpřímenější, což umocňuje vzhled silného vozu. Pozornost jistě upoutají také Matrix-LED hlavní světlomety a světla pro denní svícení.“

Rakouský designér připomíná rozdílný přístup ke tvarování elektromobilu, který má konstrukční celky rozvržené jinak než auta s konvenčním pohonem. „Rozdíly spočívají ve výšce vozu a v délce předních a zadních převisů. V případě platformy MEB jsou baterie umístěné v podlaze vozu, což ušetří místo. Díky tomu je karoserie o něco vyšší. Celý dojem se však vybalancuje delším rozvorem náprav,“ vysvětluje. „Jednotlivé komponenty elektrického pohonu zabírají ve srovnání s konvenčním spalovacím motorem méně místa, což umožňuje kratší převisy vpředu a vzadu. Karoserie Enyaqu iV je delší,“ dodává. Konstruktéři se zaměřili na šlechtění aerodynamiky, což ovlivňuje dojezd. „Hodnota cx od 0,27 je pro SUV této velikosti působivý výsledek,“ komentuje Neuhold.

Škoda pomalu odhaluje elektrické SUV Enyaq, které se představí 1. září ve...

Karl Neuhold se svým týmem

Enyaq bude první škodovkou na bázi modulární elektrifikované platformy (MEB), která upřednostňuje pohon zadních kol. Enyaq bude mít také provedení s pohonem všech kol, automobilka slibuje reálný dojezd až 500 kilometrů v konfiguraci s největším balíkem baterií. Vůz nabídne pět různých výkonnostních variant a tři velikosti baterií, které v závislosti na konkrétní verzi pohání zadní, nebo všechna kola. „V základních verzích pohání vzadu umístěný motor zadní kola. Výkonnější verze mají vpředu umístěný druhý elektromotor a poháněná jsou pak všechna kola,“ uvádí mluvčí značky Štěpán Řehák. Vrcholný model zrychluje z 0 na 100 km/h za 6,2 s, maximální rychlost činí 180 km/h. V prototypu Škody Enyaq už jsme se svezli (čtěte zde).

Škoda Enyaq iV

Kromě SUV dorazí také provedení se splývavou zádí.

Z běžné domácí 230V zásuvky se střídavým proudem o výkonu 2,3 kW lze vůz přes noc nabíjet i pomocí wallboxu s výkonem až 11 kW. V závislosti na velikosti baterie trvá nabíjení šest až osm hodin. Z rychlonabíjecí stanice se stejnosměrným proudem o výkonu až 125 kW se za ideálních podmínek nabije za 40 minut z 10 % na 80 % své kapacity.

První elektrické SUV se bude vyrábět v hlavním výrobním závodě Škody v Mladé Boleslavi společně s Octavií. To je unikum – z jedné linky totiž budou vyjíždět spalovací i bateriová auta zcela odlišné koncepce.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...