Svezení Golfem GTI první generace je radost až na kost

Je to úžasný zážitek. Kdo aspoň trochu při řízení vnímá jejich chování, je nadšený. Projeli jsme pratátu všech GTI, nádherný kousek z roku 1978 v barvě, která mu sluší nejvíc – bílé „alpinweiss“.

Jízda s ním je naprosto ohromující. Je to taky dáno tím, že tento bílý kousek, byť má na počítadle kilometrů před 127 tisíc, je v dokonalém stavu. Z depozitáře Volkswagenu ho vytahují jen při výjimečných příležitostech. Vůně benzinu z poprskávajícího výfuku autofila navnadí. Když se nahrne za volant, je v sedmém nebi.

Jak je dlouhý, neuhádne nikdo. Podržte se – 371 centimetrů. To je jen o deset víc, než měří dnes nejmenší Volkswagen v nabídce, malý UP!. A dnešní golf je o dvě kategorie a půl metru delší. GTIčko má sto deset koní, dokonce o pět míň, než má dnešní UP GTI s turbolitrem. GTI, to nikdy neznamenalo extrémní výkony, ale sportovní nářadí pro každý den. A v tom praotci všech GTIčkových volkswagenů je to neředěná radost až na kost. Žádné trhání asfaltu, požitek z jízdy.

Motor je fantastický. Atmosferická šestnáctistovka má 110 koní. Skvěle dýchá, každý milimetr sešlápnutí i uvolnění na plynu se projeví v intenzitě tahu. Čtyřválec reaguje naprosto volně, bezprostředně. A osmisetkilové auto s ním upaluje s okouzlující lehkostí a elánem.

70 Years of Happiness

S dnešním provozem dokážete absolutně bez potíží držet krok. Vždyť má podle dokladů umět uhánět stoosmdesát. Místo klimatizace si otevřete okénko, dovnitř příjemně fouká, aerodynamické pulzy, které rvou uši v moderních autech, tu nejsou. Hodilo by se ale zrcátko u spolujezdce.

Skříň převodovky je čtyřstupňová, zpátečka se řadí dodnes stejně, zatlačit a k pravému kolenu. Nevím, jestli je to specifikum tohoto kusu, ale kulisa jako by byla trochu natočená, takže z trojky na čtyřku je dráha trochu šikmo k sedačce řidiče.

Řazení golfovým míčkem, to je specialita GTIčkových golfů odnepaměti, stejně jako kostkovaná sedadla a černá linka na čumáku. Je přesné, jen s trochu delšími drahami; ničemu to nevadí.

Podvozek pracuje, rozumně tlumí, občas bouchne a auto se na něm nakloní, jak to dělala auta do poloviny devadesátek, než někoho napadlo, že sportovní charakter znamená prkennost.

Největší slabina? V porovnání s dneškem brzdy. Právě v nich a pneumatikách udělala auta za ty dekády obrovský pokrok. Gumy má tento kousek nové, brzdy ale k lepším výkonům neponoukají. Když koukáte dostatečně dopředu, brzdí „akorát“, za moderními auty se ale držíte přeci jen v uctivém odstupu.

Volant naprosto dokonale povídá, co se s předními koly děje. Nápravy pracují perfektně, řízení je skvělé, dokonce mám pocit, že geometrie přední nápravy je v mezních polohách lepší než o dekádu později, kdy měly volkswageny sklon v mezních úvratích volant stahovat do zatáčky. To se tu neděje.

Giugiarovy tvary se neokoukají, ovšem není to samoúčelné. Racionální, propracovaný design je symbolem automobilových „sedmdesátek“ a pro Volkswagen znamenal převrat. Všude je spousta místa, pravda, všechno působí subtilně, dojem hýčkajícícho ochranářského mastodonta tu nemáte, i zde je na prvním místě funkčnost. Perfektní je výhled ven – golf má tenké sloupky a velké prosklené plochy. Zaujme znak ve středu volantu, je na něm vlk z erbu města Wolfsburgu, jak to mívaly volkswageny až do osmdesátých let. Poličky a schránky jsou spíš symbolické, když už do nich něco dáte, v první zatáčce se to rozkutálí (pravděpodobně pod pedály).

Nechtěný, milovaný

První GTI vznikalo v utajení. Osmička nadšenců z různých oddělení od vývoje po „tiskové“ na něm začala pracovat po roce 1973, kdy už byl hotový obyčejný golf. Když prototyp postavený na základech kupé Scriocco s motorem živeným karburátory a sníženým podvozkem ukázali Ernstu Fialovi, tehdy novému a pak dlouholetému šéfovi vývoje, prohlásil, že se v něm nedá jezdit. Vývojový tým se nevzdal a vyměnil motor za provedení osazené vstřikováním benzinu Bosch K-Jetronic chystané pro Audi 80. Díky tomu vzrostl výkon a hlavně se snížila hlučnost sání a výfuku. Definitivní „ano“ získal projekt 28. května 1975 poté, co se prototyp pojmenovaný Sportgolf ukázal už v březnu publiku na autosalonu ve Frankfurtu.

Vývojový tým dostal devátého člena. Designérka Gunhilda Liljequistová, původně malířka porcelánu a návrhářka krabic bonboniér, která nastoupila k VW v roce 1964, kdy jí bylo osmadvacet, dostala za úkol vymyslet, čím interiér sportovní verze odlišit od běžných provedení. Z její hlavy je ten ikonický vzor potahů sedadel a hlavice řadičky tvarovaná jako golfový míček. A tak se narodilo GTI – ta magická tři písmena jsou zkratkou označení italského „Gran Turismo Iniezione“, nebo chcete-li po anglicku „Grand Tourer Injection“. První sériový kus vyrazil v roce 1976.

Výřezy pro kola (175/70HR13) olemovaly černé plastové nástavce, dopředu dostalo GTI větší spojler a zadní okno dostalo černé matné orámování. Podvozek se snížil o patnáct milimetrů a přední plné kotouče nahradily chlazené. Podvozek dostal stabilizátory.

Stodesetikoňovou šestnáctistovku spárovali se čtyřstupňovým manuálem, který přenášel 140 kroutících newtonmetrů, pětikvalt dorazil v roce 1979. Osmisetdesetikilového okreskového rváče rozdováděl atmosferický čtyřválec na stovku za 9,2 sekundy a rafička tachometru se zastavila na 182kilometrové rychlosti. Tehdy se tak ještě jezdit dalo, rychlostní limity se teprve zaváděly, kvůli snížení spotřeby. V roce 1982 motor převrtali na 1,8, čímž přidali dva koně a 13 Nm.

Volkswagen původně čekal, že produkce nepřekročí pět tisíc kusů. Jenže ta hračka pro velké kluky potkala fenomenální ohlas publika – do roku 1984, kdy se představilo GTI druhé generace, jich vzniklo bezmála půl milionu (přesně 462 tisíc kusů). A vůbec nevadilo, že stál dvojnásobek obyčejného golfu.

Golf GTI nebyl prvním hot-hatchem, ale rozhodně této čeledi nasupených každodenně použitelných okreskových raubířů udělal nejlepší reklamu.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...