S požáry elektromobilů budou patálie, vzniká při nich spousta jedů

Co se stane, když v tunelu nebo v podzemní garáži vzplane elektromobil? Touto otázkou se zabývali výzkumníci ze švýcarské Laboratoře po výzkum materiálů a technologií EMPA financované švýcarským silničním úřadem Astra.

Test podle sdělení EMPA proběhl již v prosinci loňského roku. „Experiment byl proveden především s ohledem na soukromé a veřejné provozovatele malých i velkých podzemních garáží nebo parkovacích domů,“ uvedl projektový ředitel Lars Derek Mellert ze společnosti Amstein + Walthert Progress AG.

„Tyto podzemní stavby jsou stále častěji využívány i elektromobily. A provozovatelé si kladou otázku: Co dělat, když takové auto vzplane? Jaká zdravotní nebezpečí hrozí zaměstnancům? Jaký vliv může mít takový požár na provoz mého zařízení?“ komentuje Mellert.

Tři scénáře požáru

Aby získali odpovědi na tyto otázky, zapálili švýcarští vědci společně s odborníkem na bezpečnost silničních tunelů Mellertem baterie z elektromobilů v pokusné štole. V rámci tří testů analyzovali rozložení zplodin a sazí, ale i chemických usazenin ve vodě použité na hašení.

Testoval se nejen stav zařízení, které velikostí odpovídá podzemní garáži o rozloze téměř 800 čtverečních metrů, byl proveden i rozbor vody použité na hašení. V třetím testu zkoumali stav odvětrávacího zařízení, především zjišťovali, do jaké míry se se v jeho vedení usazují škodlivé substance. Ve všech třech scénářích použili vědci 32kWh baterii, která je srovnatelná s baterií pro malý elektromobil; pro účely pokusu ovšem pracovali jen s osminou kapacity, tedy čtyřmi kilowatthodinami (to je asi třetina polovina obvyklé kapacity akumulátoru u plug-in hybridů).

Hořící elektromobily nejsou nebezpečnější než ostatní

Výsledek testu: Hořící elektromobil v tunelu není, co se týče vzniku a rozvoje vysokých teplot, nebezpečnější než vozidlo s konvenčním pohonem, shrnují badatelé. „ Emise škodlivin z požáru vozu jsou vždy nebezpečné a za jistých okolností smrtelné,“ uvádí se v závěrečné zprávě.

Zcela nezávisle na formě pohonu nebo na druhu úložiště energie musí při požáru vozidla v uzavřeném prostoru všechni pokud možno co nejrychleji opustit nebezpečnou zónu. I koncentrace silně leptavé toxické kyseliny, která je často považována za mimořádně velké nebezpečí v souvislosti s hořící baterií, zůstala při všech třech pokusech pod kritickou hranicí. Rovněž odvětrávací zařízení v tunelu, je-li v technicky v pořádku, se s hořícím elektromobilem vypořádalo stejně dobře jako u hořícího vozidla s benzinovým či dieselovým motorem. Vybavení tunelu nebo odvětrávací zařízení nevykazovaly ani později zvýšenou korozi. Experti ovšem provozovatelům garáží doporučují po požáru profesionální sanaci. Usazeniny sazí na stěnách, podlahách a stropech obsahují oxidy kobaltu, niklu i manganu a vyvolávají silné alergické reakce.

Voda použitá k hašení je vysoce jedovatá

Ještě nebezpečnější je ovšem voda použitá k hašení a chlazení. Zde z analýz vyplynulo, že došlo k chemickému zatížení, které 70krát překročilo limit pro odpadní průmyslovou vodu ve Švýcarsku. Množství škodlivin obsažených ve vodě, která se používá k chlazení vraku vozu, aby se zabránilo jeho opětovnému vznícení, překročilo limit až stonásobně.

Závěr výzkumu  shrnuli v laboratoři EMPA takto: Každý požár vozidla, ať už s konvenčním nebo bateriovým pohonem, v tunelu nebo podzemní garáži je potenciálně smrtelný. Z toho důvodu musí všichni zúčastnění okamžitě opustit místo nehody, i když se to vzhledem k silnému kouři, vysoké teplotě a panice zdá v dané chvíli téměř nemožné. Neštěstí, k němuž došlo v tunelu pod horou Mont Blanc v roce 1999, tragicky dokázalo, jak zničující mohou být požáry v tunelech.

Důležité je, aby po takovém požáru zasáhli experti, kteří se postarají o likvidaci jeho následků. I z vody použité k hašení požáru je nutné odstranit veškeré pozůstatky jedovatých látek.

Utopit, hlídat... a vyhodit

Požáry elektromobilů i hybridů bývají fatální

Čím více aut poháněných elektromotory živenými bateriemi bude jezdit po silnicích, tím vyšší je pravděpodobnost, že některé z nich nabourá nebo může začít hořet. Jenže zatímco uhašení klasického vozu se spalovacím motorem trvá většinou několik minut, uhasit baterii elektromobilu je otázkou hodin. A ani pak nemusí být vyhráno. Čtěte dále

Hasiči mají z elektroaut těžkou hlavu

V teoretické rovině je přístup k hašení elektromobilů vyřešený, z praxe mají ale hasiči těžkou hlavu. Elektromobil má méně míst, kde by mohlo dojít k požáru, takže pravděpodobnost bude mírně menší než u vozu se spalovacím motorem. Ovšem když už chytne, je to problém. Hořící benzinové auto umí hasiči uhasit vlastně okamžitě. V baterii elektromobilu ovšem probíhají další chemické a fyzikální procesy a je třeba ji následně dlouho sledovat.

Na hašení bateriových aut jsou proto speciální postupy. Hasiči budou muset mít pro tyto případy připravené speciální kontejnery s vodou, do kterých bateriový vůz ponoří. Elektroautomobilka Tesla ve svých materiálech udává, že na uhašení jejich elektromobilu je třeba 12 tisíc litrů vody.

Jak prokázal švýcarský test, problém je v tom, že voda použitá na „utopení“ akumulátoru a hašení elektromobilu je kontaminovaná látkami, které se z baterie uvolňují; s její likvidací si umí poradit pouze specializované firmy, kterých je jen velmi málo.

Pavel Hrzina, specialista na bezpečnost akumulátorů z ČVUT v Praze, letos v červenci v diskuzním pořadu Rozstřel na iDNES.cz uvedl, že kromě jiného bude třeba změnit i další předpisy, například požadavky na stavbu parkovacích domů a podzemních garáží.

Experti v Česku nyní vymýšlí, jak nastavit stavební a bezpečnostní předpisy pro umístění nabíjecích bodů v podzemních garážích a parkovacích domech. Hořící nebo uhašené auto bude třeba z takových míst, kde se jen velmi těžce manévruje, vyprostit na volné prostranství. Jeden z návrhů tak například vyžaduje, aby místa pro parkování a nabíjení elektroaut byla co nejblíž výjezdu, případně jen v nejbližším podlaží.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Auta máme, a navíc za super ceny, tvrdí prodejci Peugeotu

Rekordní zájem o fotovoltaiku táhl dotační program Nová zelená úsporám....

Začátek roku býval dobou, kdy automobilky vymetaly sklady a nabízely auta za výhodné ceny. Dnes se...

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...