70 Years of Happiness

Dne 8. března 1950 sjel z výrobní linky první Volkswagen Transporter, který díky svému geniálnímu konceptu dokázal nejen odvádět těžkou práci, ale zastal také roli všestranného osobního automobilu. Transporter s okouzlujícím designem se stal milovanou ikonou.

Historie modelu T

  • T1léta produkce
    1950–1967

    Dodávka používala díly z VW Brouk. Vozy dostaly přezdívku Bulli, v češtině Ponorka. Poznávacím znamením je vzduchem chlazený motor. ČTĚTE VÍCE

    Zajímavost: v Brazílii se v původní podobě vyráběl až do poloviny 70. let.

    Příběh majitele

  • T6.1léta produkce
    2019–dodnes

    V roce 2019 přichází digitalizovaná verze plná elektronických asistentů. ČTĚTE VÍCE

    Zajímavost: vůbec poprvé v historii modelu Volkswagen použil označení s tečkou, tedy T6.1

    Příběh majitele

  • T6léta produkce
    2015–dodnes

    Evoluce předchozí generace. ČTĚTE VÍCE

    Zajímavost: T6 je držitelem rekordu „Nejúspornější převezení tunového nákladu autem napříč ČR“

    Příběh majitele

  • T5léta produkce
    2003–2015

    Pokračování na nastoupené cestě. Vůz dostal aerodynamičtější design, sklopilo se čelní sklo a A-sloupky. ČTĚTE VÍCE

    Zajímavost: řadicí páka se přesunula z podlahy a má podobu joysticku

    Příběh majitele

  • T4léta produkce
    1990–2003

    Velká technická revoluce. Motor se poprvé přestěhoval dopředu a poháněl přední kola. Na dodávku vůz vynikal dobrými jízdními vlastnostmi. ČTĚTE VÍCE

    Zajímavost: poprvé se pod kapotou objevuje šestiválec VR6

    Příběh majitele

  • T3léta produkce
    1979–1990

    Designová revoluce. Auto dostalo typickou hranatou karoserii, v níž se v roce 1980 objevil první dieselový motor. ČTĚTE VÍCE

    Zajímavost: poprvé se objevuje verze s pohonem 4x4 tehdy zvaná Syncro

    Příběh majitele

  • T2léta produkce
    1967–1979

    Evoluce. Dodávka byla o něco větší a těžší než předchůdce. Konstruktéři kladli větší důraz na bezpečnost. ČTĚTE VÍCE

    Zajímavost: v Brazílii se vyráběl až do roku 2013

    Příběh majitele

T1

Tomáš Hanousek
šéf Transporterclubu

Šéf tuzemského Transporterclubu začínal svou řidičskou kariéru v úplně jiném autě. Se Škodou Favorit. K dodávkám s logem VW se dostal o řadu let později.

Transportery jsou jeho život, vede dokonce i jejich klub

T2

Jan Bordovský
novinář a koloběžkář

Fanoušek volného kempování a nadšený propagátor koloběhu, jehož T2 má cestování v krvi a stát v garáži ji moc nebaví.

Nejlepším rodinným autem je dodávka, říká Jan Bordovský. „Tédvojka“ jej odvezla i na svatbu

T3

Lucie Vavrečková
milovnice starých aut

Cestuje se svou rodinou modrobílou „tétrojkou”, kterou nechala renovovat a vybavila obytnou vestavbou.

Na záchranu transporteru padlo stavební spoření. Mladá rodina cestuje dodávkou

T4

Václav Marhoul
režisér

Na dvacet let starou dodávku, kterou si kupoval na leasing, nedá dopustit. Do interiéru nechal udělat box, kde vozí lopatu, sekeru a lano.

Je to můj kamarád, říká režisér Marhoul o svém Volkswagenu Transporter

T5

Nicolette Havlová
studentka

Jezdí stopem. Leze po skalách. A také si postavila obytnou dodávku, ve které prožila jeden semestr v Anglii.

Mladá dáma na studiích v Liverpoolu. Nicolette Havlová si postavila pojízdný domov

T6

Vavřinec Hradilek
sportovec

„Téčko” a sportovci patří k sobě. Jedním z uživatelů dodávky je kajakář a dnes i podnikatel Vávra Hradilek.

Nejvíc si užívám, když mohu cestou zakotvit, kde chci, říká kajakář Hradilek

T6.1

Jakub Šebesta
šéf Volkswagen Užitkové vozy ČR

Motorkář u dodávek. Jakub Šebesta vede od června 2017 divizi Volkswagen Užitkové vozy společnosti Porsche Česká republika.

Němci se diví, kolik v Česku prodáme aut 4x4, říká šéf Volkswagen Užitkové vozy

Jak šel čas s „téčkem”

První dodávky s logem VW na přídi byly jednoduché pracovní stroje, které odvezly část německého hospodářského zázraku. Ale brzy se „na palubě” užitkových aut z Wolfsburgu a později Hannoveru začaly objevovat luxusnější prvky a technické inovace. V roce 2019 Volkswagen Transporter a jeho sourozenci dospěl do digitální éry.

Od služebáků hippíků po digitální vůz

Legendární VW Transporter proslavily květinové děti

Kultovní status si díky květinovým 60. létům a hnutí hippies vysloužil „kulatý“ model Volkswagenu Transporter T1. Dnes patří k vyhledávaným veteránům a lidé je upravují na obytné vozy.

Nový multivan dělá za řidiče skoro vše, jízda s ním je zážitek

Asistenční systémy mohou často působit otravně, když na vás pořád bliká nějaká kontrolka a u toho se přetahujete s autem o volant. V novém Volkswagenu Multivan tomu tak není. Armáda elektronických vychytávek, kterou nově dostal, posouvá dojem z řízení této dodávky na novou úroveň.

Služebák hippíků vymyslel Nizozemec

Řada legendárních modelů vznikla vlastně náhodou. Nizozemský dovozce Volkswagenů Ben Pon navštívil v roce 1946 Wolfsburg, aby nakoupil vozy VW Brouk pro nizozemský trh. Ve zbídačelém Německu viděl řadu improvizovaných přibližovadel pro malý náklad a napadlo ho přestavět právě „brouka“ na malou dodávku.

Poslední Volkswagen s motorem vzadu byl prostorovým přeborníkem

V květnu 1979 poprvé vyjel hranatý užitkový Volkswagen, který symbolicky uzavřel jednu éru a mnoho nových kapitol naopak otevřel. Přivedl na svět jména Multivan a Caravelle a nabídku poprvé obohatil o pohon 4x4.

Transporter 6.1 konstruktéři napěchovali elektronickými pomocníky

Proti dosavadním zvyklostem, kdy se „téčka“ počítala od jedničky do šestky, dostal nový transporter značení s tečkou, tedy T6.1. Wolfsburští tak chtějí naznačit, že vytvořili modernizovaný a masivně digitalizovaný model.

Z Česka až na konec světa aneb Nomádské cesty s „téčkem”

Podívejte se, kam všude dojeli cestovatelé z Česka a Slovenska v dodávkách Volkswagen Transporter všech možných generací.