Nabít doma v zásuvce, baterii vložit pod sedadlo a vyjet. Žádné tankování, prakticky žádný servis, žádný hluk a žádné emise. Skútry jsou segment, kde má elektromotor smysl. Jezdí se s nimi převážně po městě, zvládnou rychle prokličkovat kolonami a parkovat se s nimi dá téměř kdekoli.
Skútrům se daří v „době covidové“, kdy se lidem nechce tlačit s druhými v MHD, ale zároveň se jim nezamlouvá sypat peníze do benzinu a každé ráno absolvovat cestu do práce v husté dopravě. Když do toho všeho započítáte směšnou cenu za provoz na elektřinu, zní to jako win-win řešení. V redakci jsme se tedy rozhodli elektroskútr projet. Testovali jsme Racceway Century.
Retro design, který zaujme
Racceway Century je na první pohled seladon a lovec žen. Překvapil nás povedeným retro designem a překvapoval vzhledem i kolemjdoucí. Nejednou se stalo, že mne především ženy zastavily a přišly se zeptat na značku, nebo „motorku“ pochválily. „To je krásná vespa !“ znělo také často.
Tady singapurský výrobce opravdu zabodoval. Century je proslulé Italce, konkrétně retro modelu PX, v mnohém podobný. Zaoblené tvary, příjemný posez na koženkovém sedle, kovová kulatá zrcátka připomínající tykadla vosy i kulatý světlomet, gripy sladěné do stejné barvy se sedlem i kovové madlo pro spolujezdce, to jsou zkrátka detaily, na kterých záleží.
Volit můžete bílou barvu, kterou jsme projeli, matnou stříbrnou, matně černou, červenou nebo pampeliškově žlutou. Novinkou je mátově zelená a bledě modrá.
Toliko první pohled. Fajnšmekrům by mohl vadit plast, který je kromě řídítek, zrcátek a madla pro spolujezdce všude. Provedení s sebou nese zároveň velkou výhodu, kterou ocení především ženy, Century je lehký. Pracujete jen s osmdesáti kilogramy hmotnosti a v případě, že na spanilou jízdu naložíte spolujezdce, skútr slibuje nosnost do 150 kilogramů.
Pomalu a kousek
Vzhled je největší deviza elektroskútru, pak už Racceway Century nabízí specifické vlastnosti, které nejspíš ocení jen jeho ideální uživatel. A tím je člověk, který potřebuje jezdit po městě na krátké vzdálenosti a který chce šetřit za provoz.
Racceway Century v číslech
|
Racceway Century dosáhne nejvyšší rychlosti 45 kilometrů v hodině, což se na mnoha místech ukáže jako nedostačující, například v momentě, kdy jsme chtěli vyjet kousek za Prahu. Nebo na silnicích, kde je povolená vyšší rychlost. Tady už fešákovi dochází dech, ostatní vás předjíždí, zdržujete a nic není platné, že tachometr přemlouváte očima, aby vydal více. Nevydá.
Elektroskútr standardně pořídíte s jednou baterií s životností až 1 500 nabíjecích cyklů, tedy přes 60 tisíc kilometrů, která vám na jedno nabití zajistí v ideálních podmínkách dojezd 50 kilometrů. To není nijak závratné číslo. V reálu s protivětrem, kopečky a ne příliš plynulou jízdou počítejte spíše se čtyřiceti kilometry. Pokud si přejete dojezd zdvojnásobit, dá se vedle baterie pod sedlo do dalšího slotu umístit ještě jedna a v případě potřeby je možné zdroj přehodit.
V základu kastlík a háček
Lithiová baterie od LG má 7,5 kilogramu a je vybavena vlastní kontrolní řídící jednotkou, která na jedno stisknutí ukáže reálný stav. Jakmile je pod padesáti procenty, lze jí opět dobít na maximum. Skútru nevadí ani déšť a mrazy, v takových podmínkách je nutné udržovat baterii nabitou. Doba nabíjení je 5 až 6 hodin.
A tady musíte zvážit další specifikum, skútr má pod sedlem baterie, chybí tedy úložný prostor. Tašku s malým nákupem odvezete na háčku umístěném před koleny jezdce, drobnosti vložíte do uzamykatelného kastlíku na pravém boku stroje, tím končíte. Dokoupit se však dá třicetilitrový kufr na přilbu a přední nosič.
Tiše a ochotně
Specifikum elektroskútru je jeho bezhlučnost. Tento frajer toho s vámi zkrátka příliš nenamluví a vy s tím musíte počítat. Ať už při rozjezdu, kdy neslyšíte nastartování a poklidné brumlání klasického motoru, ale po pootočení plynu zkrátka bez varování vystřelíte vpřed, tak na přechodech pro chodce a u chodníků, kdy o vás lidé zkrátka neví, protože vás neslyší, a tak mohou do silnice nečekaně vyrazit. S tím je třeba počítat.
Elektrický motor skútru má výkon 2 kW a je dostatečně svižný na plynulé rozjezdy na křižovatkách i na kličkování v kolonách. Přední i zadní kotoučová brzda zajistily plynulé a spolehlivé zastavení.
Přístrojová deska je jednoduchá a přehledná: kromě tachometru a voltmetru na ní najdete ukazatele předního světlometu a směrovek. Na levém řídítku ovládáte zadní brzdu, přepínač dálkových a potkávacích světel a klakson. Na pravém pak vypínač motoru, spínač klaksonu a předního světlometu a brzdu.
Příjemným překvapením je dálkové ovládání, které vám skútr nastartuje bez nutnosti použití klíčku, ale také stroj zamkne na alarm a v případě potřeby podle zvuku vyhledá na parkovišti.
Pořizovací cena elektroskútru Racceway Century je pro sezonu 2020/2021 59 900 korun a sednout na něj můžete od patnácti let s řidičským průkazem typu AM, nebo pak od osmnácti let s klasickým osobákovým řidičákem (B).
Starejte se o baterku, servis skútr nepotřebujeProdejce Pavel Koželuh radí, co řešit na konci sezony
|