Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Whiplash syndrom není simulování. Bolest po trhnutí hlavou testují v Praze

Opěrkový syndrom doprovází polovinu dopravních nehod. Stačí náraz ve dvacetikilometrové rychlosti a ostrý pohyb hlavy dopředu a dozadu. Až časem se projeví bolesti, problémy s rovnováhou, poruchy spánku i psychiky. Lidé o syndromu neví a k lékaři často nejdou. Dva přístroje v Krči a Modřanech pomohou s včasnou diagnostikou.

Padesát procent automobilových nehod má za následek poranění krční páteře, neboli tzv. whiplash syndrom. Podle Evropské komise jej v rámci Evropské unie každoročně utrpí až 800 tisíc lidí. Švédští odborníci dodávají, že opěrkové trauma stojí za sedmdesáti procenty všech případů invalidity v důsledku zranění při nehodách.

„Opěrkové trauma vzniká tím, že během nárazu (do auta většinou zezadu - pozn. red.) hlava pasažéra ve velmi krátkém okamžiku vykoná nepřirozeně velký pohyb z jedné extrémní polohy do druhé, tedy dojde k prudkému esovitému švihnutí krční páteří,“ vysvětluje primář Tomáš Fořt ze společnosti Fortmedica, která přístroj provozuje v modřanské klinice v Praze.

Pokud nebyla nehoda závažná, polovina zraněných lidí nemusí v prvních týdnech příznaky rozpoznat - teprve později mohou přijít bolesti hlavy, krční páteře, problémy se zrakem, rovnováhou, závratě, poruchy spánku, problémy s psychikou i sexuální chutí...

Možných následků je hodně, mohou být zdlouhavé a mohou značně snížit kvalitu života člověka po nehodě. Přitom včasná diagnostika a léčba whiplash syndromu může trvalým následkům zabránit. A vyšetření po nehodě je hrazeno zdravotní pojišťovnou.

V cizině znají, v Česku „simulují“

Zatímco v řadě západních zemí se už k opěrkovému syndromu přistupuje komplexně a nebere se na lehkou váhu, v Česku se jedná o bílé místo. Řidiči o whiplash syndromu často neví a „jasně neurčitelné“ příznaky, které navíc přicházejí se zpožděním, si často s nehodou nespojí nebo k lékaři nejdou. V Česku se navíc nedal whiplash dosud „změřit“.  Běžné metody jako je CT rezonance, totiž syndrom neodhalí.

„Člověk má neurčité problémy, které se jednoznačně nedají nikam zařadit - je to nespavost, závratě, ušní šelesty, mravenčení v končetinách, dvojité vidění. Důslednou anamnézou přijdeme třeba na to, že člověk měl před půl rokem autonehodu a nosil límec, ale poté se s ním nic nedělalo. A to je typický opěrkový syndrom,“ doplnil Fořt.

Platforma VIZE 0, která řeší prevenci i bezpečnost na silnicích, chce nyní fenomén řešit komplexně. „V rámci projektu vytvoříme metodiku provádění příslušné diagnostiky, terapie a rehabilitace. Definujeme národní síť referenčních pracovišť, na která se v budoucnu mohou účastníci nehod obrátit. A plánujeme odborníkům i lidem vysvětlit preventivními opatření,“ upřesnil předseda expertní rady Platformy VIZE 0 Roman Budský.

V rámci kampaně představila i dva diagnostické přístroje Tetrax, které umí pacientům whiplash podrobně diagnostikovat a nastartovat tak vhodnou léčbu. Přístroje jsou zatím v Praze v Modřanské poliklinice a v Krčské nemocnici, Platforma Vize 0 se snaží o to, aby pacienti brzo našli diagnostický přístroj v každé krajské nemocnici.

Co je whiplash

  • Whiplash je poranění krční páteře, způsobené nejčastěji nárazem jednoho auta zezadu do druhého.
  • Zdaleka ale nemusí jít jen o náraz zezadu, ani o automobil. Zranění si může nemocný způsobit i při sportu, na horské dráze v zábavním parku, při bungee jumpingu, na kole nebo motocyklu.
  • Může k němu dojít také při nárazu ze strany nebo zepředu. Nejčastěji je ale spojováno právě s dopravními nehodami.
  • Tento druh úrazu byl původně spojován se železniční dopravou, poprvé byly těžké bolesti krční páteře diagnostikovány po nehodě vlaku kolem roku 1919.

„Každoročně registrujeme cca 1 700 případů poranění krční páteře. Komplexní vyšetření na speciálním přístroji a tím i včasné zahájení léčby je přínosné i pro nás,“ dodal mluvčí pojišťovny Kooperativa Milan Káňa.

Naboso a poslepu

Redaktorka Martina Procházková si vyšetřením prošla. Je bezbolestné a nenáročné. Diagnostický přístroj Tetrax vyšetřuje bosého pacienta ve stoje a na chodidlech monitoruje čtyři místa - špičky a paty pravé a levé nohy. Vyšetření trvá přibližně deset minut a pacient musí projít osmi postoji - se záklonem a předklonem hlavy nebo se zavřenýma očima. Přístroj vyhodnocuje funkci jeho rovnovážného ústrojí a identifikuje místa, kde má pacient problém. Po vyšetření vyjede podrobný formulář s grafy, které s pacientem rozebere lékař.

„Léčba syndromu je dlouhodobá, může trvat i šest až devět měsíců. Ale čím dříve se na syndrom přijde, tím větší šance je pacienta kompletně vyléčit. Sedmdesát až osmdesát procent léčby tvoří rehabilitace a techniky jako je elektroléčba či magnetoterapie, rázová vlna. Dvacet, třicet procent pak mohou napravit medikamenty - léky, které roztahují cévy a umožňují větší přísun kyslíku k buňkám vnitřního ucha, či výtažky z ginko biloby, které mají příznivé účinky na proudění krve v mozkových cévách,“ doplnil Fořt.

Diagnostický přístroj Tetrax v Modřanské poliklinice

Dodal, že whiplash syndrom se neobjevuje jen po autonehodách. Může jít i o následky po pádu z kola či kolečkových bruslí či po úrazu po bojových sportech.

Jak předejít opěrkovému syndromu

I samotní řidiči a pasažéři mohou riziko těchto nepříjemných následků nehody snížit, pokud nepodcení prevenci. „Správné nastavení sedačky, opěrky hlavy i na zadním sedadle a samozřejmě řádné připoutání se bezpečnostními pásy: to vše jsou faktory, které významně přispívají k minimalizaci následků případné kolize. A je dobré mít na paměti, že žádná jízda není dost krátká na to, aby během ní nemohlo dojít k vážné nehodě. Každý řidič by tedy měl vždy důsledně dbát na bezpečnost svou i svých pasažérů,“ apeluje mediální tvář projektu, herec Jan Čenský.

Diagnostický přistroj by měl být v každé větší nemocnici

Roman Budský, Platforma VIZE 0

Diagnostické přístroje jsou zatím jen v Praze. Rozšíří se možnost nechat se vyšetřit po celém Česku?
Snažíme se téma diskutovat, vysvětlovat závažnost syndromu, informovat i veřejnost o tom, že něco takového existuje a že se nejedná o nic banálního, Věříme tomu, že se postupně ozvou i krajské či fakultní nemocnice v jednotlivých regionech. Už jsou některé nemocnice, které o tom uvažují.

Kdo přístroj financuje, je to na konkrétních nemocnicích?
První částku - cenu přístroje, která je zhruba 300 tisíc korun, by měla investovat nemocnice, potažmo její zřizovatel. Ale není to velká suma vzhledem k nákladnosti dlouhodobé léčby nediagnostikovaných komplikací po nehodě a vzhledem k tomu, že přístroj má mnohem všestrannější využití. Platforma Vize 0 pak nabízí pomoc při zaškolení lékařů a zdravotníků a následné konzultace. Vlastní vyšetření je hrazeno zdravotní pojišťovnou.

Může si pacient aktivně požádat o toto vyšetření sám?
Měl by, pokud prošel nějakým nárazem či nehodou a má tyto syndromy. Přístroje jsou v Česku zatím jen dva na dvou ORL pracovištích a spousta lékařů s tím zkušenosti nemá nebo nemá možnost tento syndrom diagnostikovat. Je tedy potřeba, aby i veřejnost o tomto problému věděla a případný pacient možnost whiplash syndromu a možnost jeho diagnostiky s lékařem konzultoval.

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...