ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Volvo

Obří průšvih na obzoru: Japonci zkoumají miliony vadných bezpečnostních pásů

  • 16
Nechvalně proslulý dodavatel automobilových komponent, japonská Takata, jejíž dodnes kompletně nedořešené problémy s nebezpečnými airbagy firmu položily, je opět na scéně. Ukázalo se, že na trh mohla vypustit miliony nevyhovujících bezpečnostních pásů.

„Falšování dat pravděpodobně zahrnuje miliony kusů, což si vynutí masivní svolávání aut do servisů,“ píše japonský ekonomický deník Nikkei. Automobilky už podle jeho informací byly instruovány, aby se připravily na svolávací akce.

Na problémy upozornila firma Joyson Safety Systems (JSS), která převzala po zkrachovalé firmě některé z divizí. Takata měla falšovat data z výroby bezpečnostních pásů, aby splňovala standardy.

Společnost měla pozměnit údaje o některých pásech vyrobených v závodě v Hikone západně od Nagoje poté, co nedosáhly zákonem stanovených standardů pevnosti. „Bezpečnostní pásy byly poté odeslány klientům,“ uvedly zdroje Nikkei.

Nová obvinění jdou za dnes už neexistující společnosti, která podala návrh na konkurz v roce 2017. „Na rozdíl od smrtelně chybných nafukovacích airbagů se o bezpečnostních pásech společnosti nepředpokládalo, že by měly problémy,“ píše Nikkei a upřesňuje, že mohly být zfalšovány údaje o milionech pásů.

Vyšetřování dvacet let do minulosti

Firmu Takata převzala v dubnu 2018 v Americe registrovaná společnost Key Safety Systems, za kterou je čínský kapitál. Firma následně změnila svůj název na Joyson Safety Systems v souladu se svou mateřskou společností Ningbo Joyson Electronic.

Joyson Safety Systems dodávají bezpečnostní pásy výrobcům automobilů po celém světě. Na japonském trhu mají zhruba 40% podíl, což z firmy činí největšího dodavatele v zemi, a předpokládá se, že drží necelých 30 % globálního trhu.

Vzhledem k tomu, že bezpečnostní pásy přímo ovlivňují bezpečnost cestujících a jsou úplně ve všech autech už desítky let, mohlo by nejnovější zjištění přerůst v celosvětový skandál. Vše o bezpečnostních pásech čtěte zde.

„Neoprávněná manipulace s údaji bezpečnostních pásů byla odhalena letos na jaře po hlášení oznamovatele. Na pokyn ministerstva dopravy zahájila společnost Joyson Safety Systems Japan interní vyšetřování v závodu v Hikone. Společnost musí ještě předložit podrobnou zprávu o vyšetřování,“ píše Nikkei.

„Společnost JSS v současné době přezkoumává dostupná a relevantní data jednotlivých testů a produktů za posledních dvacet let,“ uvedl ředitel globální komunikace JSS Bryan Johnson. Firma oznámila vyšetřování vadných pásů veřejně až tento týden ve středu. JSS zdůrazňuje, že potenciálně nebezpečné pásy vyráběla továrna předtím, než ji od Takaty převzala.

Aféra s airbagy nebere konce

Celosvětová aféra s nebezpečnými airbagy společnosti Takata vypukla před deseti lety a nebere konce. Začátkem letošního října oznámila Honda, že v USA registruje 17. oběť, kterou defektní airbag zabil při nehodě modelu Civic z roku 2002, která se stala letos 20. srpna v Arizoně.

Automobilky se v rámci svolávací akce na airbagy Takata snaží dohledat kolem 100 milionů aut po celém světě, 63 milionů z nich se prodalo na severoamerickém trhu. Díky airbagům Takata tak dodnes v USA probíhá největší svolávací akce všech dob.

Úlomky z patrony s vyvíječem plynu umístěné uvnitř airbagu, která jej nafukuje, mohou být velmi nebezpečné pro posádku. Na celém světě je evidováno 290 zranění a 26 úmrtí zapříčiněných vadnými airbagy Takaty. V USA je nejvíc zasažená Honda s 15 úmrtími, dvě se stala na palubě fordů. Automobilky po celém světě bojují obecně s tím, že se majitele aut nedaří svolávat do servisů. K nejnovějšímu případu Honda uvedla, že za posledních osm let obesílala registrované majitele konkrétního civicu patnáctkrát. Zabitý řidič ovšem už v databázi značky nebyl a není jisté, zda o problematickém airbagu věděl.