VIDEO: Česko zalila mlha. Nohu z plynu a soustřeďte se

  13:30
Podzim je obdobím mlh. Téměř u čtvrtiny dopravních nehod s účastí chodce je vina na straně řidiče vozidla v důsledku omezené viditelnosti, říkají statistiky. Naopak chodec přehlédne ze stejného důvodu vozidlo ve víc než deseti procentech případů.

Jízda či chůze v mlze, při silném dešti nebo v nočních hodinách jsou pro všechny účastníky silničního provozu situace se zvýšeným rizikem. V listopadu a prosinci se smráká už po čtvrté odpolední. Ráno pak řidičům komplikují jízdu mlhy.

Za mlhou, co by se dala krájet, hrozí průšvih na silnici. Řidiči často na mlhu reagují nesprávně; když jde do tuhého, vypněte rádio a soustřeďte se. Jedni jezdí s mlhovkami i tehdy, když to není nutné, jiní je zase zapomínají zapnout a jejich auto není v husté mlze vidět.

Přední bílé mlhovky mají auta umístěna velmi nízko, co nejblíže k povrchu vozovky, aby posvítila na cestu a neoslnila řidiče. Přední mlhovky povinné nejsou, stále častěji je ale mívají auta v základní výbavě. Zadní červená mlhovka povinná je.

Zákon o provozu na pozemních komunikacích stanoví, že přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy. Rozdíl mezi používáním předních a zadních mlhovek je patrný: přední použít „smí“, zadní „musí“.

Jízda po silnici zalité mlhou se automaticky mění. Okolí mizí, řidič se dívá jakoby do sklenice s mlékem, zvuky jsou pro něj najednou nesrozumitelné. Rozsvícením dálkových světel si spíš pohorší, protože oslní sám sebe.

Řidič přichází o doplňkové informace, na které je zvyklý a které jsou důležité pro bezpečné řízení. Soustředí se především na to, aby našel silnici před sebou. To je mnohdy tak náročné, že jeho reakce jsou mnohem pomalejší a vlastně nezvládá nic jiného. Vypněte tedy telefon, klidně i rádio, utište posádku a případně požádejte spolujezdce, ať vám pomáhá sledovat cestu.

Důležité je také mít čisté sklo. V mlze má řidič pocit, jako by jel se zamlženým čelním sklem.

V husté mlze nezbývá než povolit plyn, držet se co nejvíc u pravého okraje silnice a zapomenout na předjíždění. Jet šnečím tempem je stále bezpečnější než nedojet. Nejkrušnější chvíle zažívají ti, kdo jezdí po úzkých okreskách nižších tříd bez podélného značení. Když chybí bílé čáry na silnici, je mnohdy velmi těžké najít krajnici. Řidič často zjišťuje, kam se silnice stáčí, až když je v zatáčce.

Silnice bývá při mlze vlhká a prodlužuje se brzdná dráha. Po mrazivé noci vlhkost na silnici může namrzat.

„Problémem však je posoudit, kdy je déšť hustý nebo zda již jde opravdu o mlhu a ne jen o nějaký mlžný opar, případně zda je poletující sněhové vločky možné považovat za sněžení. Určitým vodítkem pro rozhodnutí, zda zadní mlhová světla zapnout, by měla být viditelnost zadních koncových světel vpředu jedoucího vozidla,“ radí policie na svých internetových stránkách. Pokud jedete v koloně, mlhovky naopak vypněte – nepříjemně oslňují ostatní auta.

„V žádném případě nesmí řidič sázet na dálková světla. Ta způsobují takzvaný zrcadlový efekt, kdy řidič oslní sám sebe,“ upozorňuje expertka rakouského autoklubu.

23. listopadu 2016

Pozor na chodce

Analýza statistik Centra dopravního výzkumu a BESIPu potvrdila, že za posledních 14 let byl podíl usmrcených chodců na silnicích v noci vždy víc než poloviční (v loňském roce 53 %) a problémem jsou podle očekávání především podzimní a zimní měsíce v roce.

„Ve dne snižuje správné osvětlení pravděpodobnost, že nehoda skončí jako smrtelná, o celou čtvrtinu. V noci je ale riziko nehody končící smrtí některého z jejích účastníků víc než dvakrát větší než za dne. Proto správné osvětlení a respektování pravidla ‚vidět a být viděn‘ je zde zcela zásadní,“ zdůrazňuje základní pravidlo Veronika Krajsová, prezidentka Asociace Záchranný kruh, jejíž bezpečnostní kampaň ‚Ty to zvládneš‘ na problematiku viditelnosti na silnicích pravidelně poukazuje.

„Špatně seřízené světlomety mohou dohled řidiče zkrátit až o 30 metrů nebo naopak až dvacetkrát zvýšit riziko oslnění protijedoucích řidičů. Pravidelná kontrola osvětlení vozidla je proto velmi důležitá. Existuje i možnost nechat si za pár korun reflektory seřídit přímo na STK,“ připomíná Michal Fridrich z Hasičského záchranného sboru ČR.

Rozhodujícím faktorem je ve všech případech rychlost. Řidič by měl vědět, že schopnost bezpečně zastavit vozidlo nebo se vyhnout neosvětlené překážce v nočních hodinách výrazně klesá při rychlosti vyšší než 50 km/h. Zejména při změně použití světel z dálkových na potkávací by měl řidič snížit rychlost vozidla. Porovnáme-li pravděpodobnosti úmrtí chodce při střetu vozidlem, tak v padesátikilometrové rychlosti je jeho šance na přežití cca 60 %. S rychlostí vyšší jen o 20 km/h je tato šance ani ne desetiprocentní.

Svůj podíl viny na fatálních následcích dopravních nehod při snížené viditelnosti nenesou však pouze řidiči motorových vozidel. Výrazný a viditelný oděv chodců s reflexními prvky hraje v souboji s časem a odpovídající reakcí za volantem vozu zásadní roli. „S rozsvícenými potkávacími světly uvidí řidič chodce bez reflexních prvků maximálně na padesát metrů. Při osmdesátce tak má jen dvě sekundy na reakci. Navíc, když svítí potkávacími světly, většinou je to kvůli autu v protisměru, které může řidiči třeba i znemožnit se chodci včas vyhnout,“ potvrzuje Pavel Žíha, vedoucí dopravních policistů v Karlovarském kraji.

Na správnou viditelnost chodce během noci či v mlze má kromě využití reflexních prvků vliv také barva oblečení. Zatímco v případě modré barvy oděvu je chodec viděn na vzdálenost přibližně 18 metrů, v případě bílého oděvu se tato hranice viditelnosti posouvá na 55 metrů. I s touto vzdáleností se však řidič za volantem pohybuje stále pouze v rovině rozpoznaného nebezpečí bez možnosti jakékoliv reakce. Naopak oděv s reflexním materiálem posouvá viditelnost chodce až na vzdálenost 200 metrů.

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Cestovatelé vyměnili trabanty za obojživelná auta. Míří s nimi do Mongolska

8. dubna 2024  7:58

Skupina cestovatelů vedená Danem Přibáněm odstartovala v neděli 7. dubna po 15:00 od pražského...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...