Srazit emise u aut se nedaří. I přes hromadnou hybridizaci CO2 roste

  12:00
Vykazované průměrné množství emisí osobních aut na českých silnicích za poslední dva roky stouplo o jedno až čtyři procenta. Důvodem je přechod na novou, přesnější metodiku měření spotřeby aut WLTP. Automobilkám se tak vzdálilo plnění emisních limitů EU.

Hybridní ústrojí Suzuki Swace, to je převlečená Toyota Corolla. | foto: Suzuki

Zatímco rozmezí emisí pro benzinové motorizace se „papírově“ posunulo o jeden gram na 126 až 142 gramů CO2/km, razantnější vývoj lze sledovat u naftových aut, kde byl růst o čtyři procenta na 113 až 128 gramů CO2/km. Vyplývá to z analýzy poradenské firmy EY.

I když je ve většině kategorií, kromě SUV, nárůst spíše papírový, podle partnera EY Petra Knapa je současná nabídka na trhu daleko od 95 gramů CO2 na km, které po automobilkách pro příští rok požaduje EU. Může to vést až ke stažení některých modelů z trhu.

Není hybrid jako hybrid

PŘEHLED

Jednodušší je lepší a dává větší smysl. Čtěte dále zde

Nová metodika měření emisí a spotřeby WLTP (The Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) vznikla po kauze dieselgate. Proti předchozí metodě, která v podstatě měřila emise v laboratorních podmínkách, nový způsob měří hodnoty v reálném provozu a přibližuje je více realitě.

„Reálné porovnání hodnot z roku 2018 s letošními čísly je vzhledem ke změně metodiky problematické a vyznívá hůře zejména pro vozy nižších kategorií. Jen díky změně výpočtu můžeme sledovat v průměru nárůst emisí o 20 gramů CO2. Vezmeme-li to v potaz, svědčí výsledné navýšení v řádu jednotek gramů naopak o velkém technickém pokroku ze strany automobilek,“ podotkl Knap.

Rekordmany v nárůstu emisí jsou mild a mikro hybridní auta, zejména kvůli rozšíření i na obecně méně spořivé agregáty. Hodnoty hybridů z letošního roku jsou sice podstatně nižší než u vozů bez hybridní technologie, přesto jsou i tak o poznání výše, než je požadavek EU. Po jeho překročení vyplyne pro výrobce teoretická povinnost uhradit výraznou pokutu.

Snížení hodnot emisí je naopak patrné u plug-in hybridních vozidel, a to přibližně o 20 procent na 33 až 40 gramů. To je kromě metodiky dáno zejména vstupem této technologie do mainstreamových modelů.

Z pohledu segmentů největší emise vypouští kategorie SUV, a to se všemi dostupnými motory. V průměru vypustí SUV auta na jeden kilometr o 20 až 40 gramů CO2 více než malá vozidla. Automobilky v kategorii mini a malých vozidel dramaticky omezily nabídku vznětových motorů, které mají emise obecně nižší.

Pro běžné motoristy hraje při pořízení vozu rozhodující roli spotřeba vozidla. Podle dat výrobců jsou nejúspornější vozidla se spalovacím motorem spřažena s plug-in hybridním soustrojím, které napříč všemi segmenty průměrně vykazují spotřebu 1,6 až 1,7 litru na 100 km. Po plug-in hybridech co do spotřeby následují klasické hybridy bez možnosti připojení do zásuvky se spotřebou mezi 4,1 a 4,7 litru. Podobně jsou na tom naftové motory se 4,3 až 4,9 litru na 100 km. Tabulkově nejméně hospodárné jsou benzinové motory s průměrnou spotřebou v rozmezí 5,5 až 6,1 litru.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...