Na servisu elektroaut se neušetří. Nabíjecí superb musí na prohlídku častěji

Výhodou elektrifikovaných aut má být i přes vyšší pořizovací náklady levnější provoz a také servis, protože obsahují méně dílů než vozy se spalovacím motorem. Pro plné elektromobily to platí, i když je otázka na jak dlouho. Náš průzkum servisních nákladů však nedopadl dobře pro plug-in hybridy.
Kia e-Niro

Kia e-Niro | foto: Kia Motors Europe

Nedávno jsme dělali srovnávací test superbů se třemi různými pohony a při té příležitosti si nechali spočítat oficiální servisní náklady na tři roky a 90 000 kilometrů. Nejlépe z toho vyšel motor 1.5 TSI s náklady 14 944 Kč bez DPH.

Dvoulitrový turbodiesel TDI by za tu dobu vyšel majitele na 18 393 Kč bez DPH, ale majitel plug-in hybridního Superbu iV by zaplatil 28 365 Kč bez DPH. Za rozdílem stála především převodovka.

Superb iV měl jako jediný automatickou 6stupňovou převodovku, kde je třeba měnit olej po 60 tisících kilometrech. Navíc musí absolvovat mnohem více servisních prohlídek. Ty jsou pro něj předepsané každých 15 tisíc km nebo jeden rok, benzinová a naftová verze je mají povinné co 30 tisíc kilometrů nebo dva roky.

„Pevný servisní interval (15 000 km/1 rok) u PHEV vozů vyplývá ze specifického provozu hybridního pohonu. Studené starty s přechodem do plné zátěže znamenají zrychlenou degradaci oleje. Motor PHEV je na tuto zátěž připraven například použitím hlavních ložisek s polymerovou vrstvou (tzv. třívrstvá ložiska) nebo senzoru hladiny oleje ve vaně s rozpoznáním přeplnění a dalších bezpečnostních opatření,“ komentuje mluvčí Škoda Auto ČR Pavel Jína.

U čistých elektromobilů už ale servisní náklady klesají. Například elektromobil BMW i3 má předepsaný servis každé 2 roky bez omezení najetých kilometrů, kdy se provádí kontrola vozidla, výměna brzdové kapaliny a výměna pylového filtru klimatizace. Výrobcem doporučená cena je 5 500 korun.

Srovnatelný vůz se spalovacím motorem BMW 118i má servisní interval rovněž dva roky anebo 25 000 kilometrů. První taková prohlídka vyjde na 7 800 Kč, druhá na 15 800, třetí na 7 800 Kč.

Plug-in hybrid je na tom u BMW nejhůř, i když rozdíl není tak dramatický jako u superbu. Třeba sedan BMW 330e musí na servis každé dva roky nebo 30 000 km. První taková prohlídka vyjde na 8 600 Kč, druhá na 14 800 Kč a třetí na 8 600 Kč. Každé dva roky je navíc nutné vyměnit brzdovou kapalinu za 1 600 Kč.

Zajímavý je pohled do servisních nákladů modelu Kia Niro a XCeed. „Nejnákladnější položkou v prvních třech servisních prohlídkách v případě modelu e-Niro je speciální nízkovodivá chladicí kapalina akumulátoru, která se mění každé 3 roky nebo po ujetí 45 tisíc kilometrů. Další díly měněné během prvních tří návštěv servisu jsou pak pouze brzdová kapalina a pylový filtr (každé dva roky nebo po ujetí 30 tisíc kilometrů).

Při každé prohlídce dále dochází ke kontrole karoserie, brzd, řízení a pneumatik, stejně jako u spalovacích vozidel. V rámci aktuálně platné kampaně podporující prodej elektrických vozidel značky Kia jsou první tři prohlídky pro soukromé majitele zcela zdarma,“ říká mluvčí českého zastoupení Kateřina Vaňková Jouglíčková.

Ceny prohlídek vč. DPH
Prohlídka 15 000 km /1 rok30 000 km/2 roky45 000 km/3 roky          celkem
e-Niro (64 kWh)472,- Kč 2 103,- Kč      8 756,- Kč      11 331,- Kč
Niro PHEV3 822,- Kč5 777,- Kč4 773,- Kč14 372,- Kč
Niro HEV3 822,- Kč      5 777,- Kč      4 773,- Kč      14 372,- Kč
XCeed 1,6 T-GDi3 736,- Kč5 297,- Kč3 736,- Kč12 769,- Kč

Servisní prohlídky hybridní a plug-in hybridní zástavby modelu Niro jsou cenově totožné. Každý rok (nebo po ujetí 15 tisíc kilometrů) dochází k výměně oleje a olejového filtru, každý druhý rok (nebo po ujetí 30 tisíc kilometrů) se mění pylový filtr a brzdová kapalina a každý třetí rok dochází k obměně filtru klimatizace. Při každé prohlídce se kontroluje karoserie, brzdy, řízení a pneumatiky.

Jedna věc ale u elektromobilu vyjde přece jen trochu dráž, a to jsou pneumatiky. Elektromobily jsou kvůli bateriím obecně těžší než srovnatelné benzinové nebo naftové vozy, navíc pneumatiky bývají kvůli snížení valivého odporu úzké a rychleji podléhají opotřebení.

Kia e-Niro

Třeba u BMW i3 stojí jedna v průměru kolem tří tisíc korun. Na druhou stranu konvenční vozy zase víc trpí na opotřebení brzd. „Samozřejmě velmi záleží na stylu jízdy, ale ze zkušenosti víme, že brzdy na i3 zpravidla vydrží 80 – 120 tisíc kilometrů,“ říká mluvčí českého BMW David Haidinger.

Pravidelné servisní prohlídky jsou jedna věc, závady druhá. Problémem elektrických aut může být spolehlivost. Je to logické – nové technologie nejsou ještě dostatečně prověřené praxí a vývoj se nikdy zcela neobjede bez chyb. Bývá to tak i u neelektrických vozů – auta z prvního roku výroby bývají méně spolehlivá než ta vyrobená v dalších letech. V případě elektroaut je pro zákazníka důležité, aby byly tyto problémy vyřešeny ještě v záruce.

Americká spotřebitelská organizace Consumer Reports (CR) zkoumala spolehlivost u majitelů 329 000 elektromobilů a zjistila problémy především u modelů Audi e-tron, Kia e-Niro a Tesla Model 3. Majitelé          e-tronu hlásili problémy s pohonnou soustavou, vlastníci Tesly především potíže s kvalitou zpracování (někomu například nešly dobře zavřít zadní dveře, jiný měl dokonce v laku nalepené lidské vlasy). U elektrického Nira zase šlo o vadné ložisko v elektromotoru.

Kia a Audi reagovaly a pro Consumer Reports sdělily, že o problémech vědí a řeší je, Tesla na žádost o vyjádření nereagovala. Consumer Reports obecně považuje elektromobily za méně spolehlivé. „Často to není elektrická technologie, která by byla problematická,“ upozorňuje ale Anita Lam, zástupkyně ředitele pro integraci automobilových dat v CR. „Jde spíš o nové technologie obecně, které by se mohly ukázat jako problém v jakémkoli automobilu – nové systémy infotainmentu, software apod.“


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

Dodge poodhaluje elektrosvalovce. Charger ovšem bude pálit i benzin

Elektrický Charger bude v základní specifikaci disponovat jediným elektromotor...

VIDEO Když pálit pneumatiky, tak ekologicky. Proto bude kultovní americký svalovec Dodge Charger v...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...