Autofotka týdne: Mercedes má displej přes celou přístrojovku

Německý automobilový koncern Daimler představil nový displej Hyperscreen, který pokryje téměř celou palubní desku luxusních mercedesů.
Daimler představil nový displej Hyperscreen, pokryje téměř celou palubní desku.

Daimler představil nový displej Hyperscreen, pokryje téměř celou palubní desku. | foto: Daimler

Německá automobilka se snaží v tomto ohledu překonat společnost Tesla, připomíná Reuters. Velké dotykové panely, které v jejích elektromobilech spojují informace a zábavu, jsou jedním z atributů úspěchu tohoto amerického výrobce vozů poháněných elektřinou.

Šéf Daimleru Ola Källenius uvedl, že jako první bude obrazovkou o 56 palcích (142 centimetrech) osazen plně elektrický sedan Mercedes-Benz EQS. Tento vůz s dojezdem až 700 kilometrů má automobilka představit letos. Vozy Tesla mají obrazovku s úhlopříčkou 17 palců (43 centimetrů).

Přístrojovka luxusních mercedesů tvořená displejem obsahuje klasické funkce, jako je tachometr, přehrávání hudby a navigace, a vedle toho umožňuje pasažérům ovládat některé funkce vozu. Na některých trzích nabízí osazenstvu vozu i možnost sledovat televizi, aniž by tím rušili řidiče.

Od sloupku k sloupku

MBUX Hyperscreen je podle Daimleru příkladem fúze digitálního a analogového designu. Je složen z mnoha vzájemně zdánlivě splývajících displejů, které vytvářejí klenutou zobrazovací plochu o šířce 141 centimetrů. Do ní jsou integrovány analogové výdechy ventilační soustavy. Pro cestující viditelný obraz zabírá plochu 2432,11 cm².

Velké krycí sklo je trojrozměrně ohýbáno při teplotách cca 650 °C. Tento proces umožňuje vnímání zobrazovaného obsahu v celé šířce vozidla bez zkreslení, a to nezávisle na poloměru zakřivení krycího skla.

Samotné ohýbané sklo je vyrobeno z křemičitanu hlinitého, který je mimořádně odolný vůči poškrábání. Dvě vrstvy povrchové úpravy krycího skla minimalizují odrazy (zrcadlení) a usnadňují čištění.

Haptická zpětná potvrzení při ovládání zajišťuje celkem 12 akčních členů umístěných pod plochami dotykových displejů. Dotkne-li se prst určitých míst, dojde na nich k vyvolání citelných vibrací krycího skla.

Hledí se také na bezpečnost – protože sklo se deformuje hůře než plast, ze kterého se přístrojové desky dělají, má hyperscreen přesně definovaná místa, kde se sklo v případě nehody zlomí – vedle bočních výdechů ventilační soustavy. Celý panel pak jistí voštinová struktura, která umožňuje při nárazu cílenou deformaci.

Jas displeje se přizpůsobuje okolním podmínkám na základě naměřených hodnot z multifunkční kamery a senzoru světla.

MBUX Hyperscreen je zasazen do nepřerušovaného obvodového rámečku z plastu. Jeho viditelná část má náročné třívrstvé lakování. Ve spodní části je umístěno integrované dekorační osvětlení, které vytváří dojem, že se zobrazovací jednotka zdánlivě vznáší nad přístrojovou deskou.

Také spolujezdec vpředu má vlastní zobrazovací a ovládací zónu. Zobrazovaný obsah lze individualizovat prostřednictvím až sedmi uživatelských profilů. Není-li sedadlo spolujezdce vpředu obsazené, promění se displej v digitální ozdobný panel. V tomto případě se na něm zobrazují animované hvězdy loga Mercedesu.

U centrálního displeje a displeje pro spolujezdce vpředu nalézá uplatnění technika OLED, která nabízí mimořádně brilantní obraz. U této techniky jsou zdrojem světla jednotlivé obrazové body. Obrazové body bez elektrického napětí zůstávají vypnuté a jsou v tomto stavu sytě černé. Naproti tomu aktivní pixely OLED září velmi čistými barvami. Tím vzniká vysoký kontrast – nezávisle na zorném úhlu a světelných podmínkách.

Umělá inteligence

Informační a zábavní systémy nabízejí početné a rozsáhlé funkce. K jejich ovládání je často zapotřebí několika ovládacích kroků. Mercedes-Benz vyvinul s pomocí umělé inteligence uživatelskou plochu, která reaguje na kontext. Tím se podařilo dosáhnout dalšího zmenšení počtu kroků nezbytných k interakci.

Systém MBUX aktivně ukazuje uživateli správné funkce ve správný okamžik za přispění umělé inteligence. Schopnost vnímat kontext je nepřetržitě optimalizována jak na základě změn prostředí, tak i chování uživatele.

Vývojáři Mercedesu zjistili, že většina využití těchto systémů se týká oblastí navigace, rádia/médií a telefonu. Navigační aplikace je proto s kompletním rozsahem funkcí vždy v centru displeje.

Pomocí umělé inteligence je automaticky nabízeno víc než dvacet dalších funkcí – od aktivního masážního programu na principu lávových kamenů přes připomenutí narozenin až po návrh poznámek do seznamu úkolů –, pokud jsou pro zákazníka relevantní.

Software se schopností učit se kompletně přizpůsobuje uživateli koncept zobrazování a ovládání a předkládá mu individualizované návrhy pro využívání rozmanitých funkcí informačního a zábavního systému, ale i komfortních a dalších systémů vozidla. Díky tzv. nulové úrovni nemusí uživatel procházet dílčími nabídkami ani vydávat hlasové povely.

Nejdůležitější aplikace jsou nabízeny vždy na nejvyšším místě, v zorném poli řidiče, a to v závislosti na situaci a kontextu. Tímto způsobem je řidič zbaven nutnosti vykonávat velký počet kroků při ovládání.

Systém MBUX (Mercedes-Benz User Experience) zjednodušil ovládání mercedesů. Se systémem MBUX, představeným v roce 2018 v aktuální Třídě A, jezdí na celém světě již více než 1,8 milionu osobních vozů Mercedes-Benz. Na MBUX sází i divize lehkých užitkových vozů. Před několika měsíci slavila v nové Třídě S premiéru druhá generace tohoto systému se schopností učit se.

„MBUX Hyperscreen je mozkem a současně nervovou soustavou automobilu,“ říká Sajjad Khan, člen představenstva a technický ředitel společnosti Mercedes-Benz AG. „Je propojený se všemi komponenty vozidla a komunikuje s nimi. Tím vznikla nová forma interaktivity a individuality.“ MBUX Hyperscreen podle Khana stále lépe poznává své uživatele a dříve než musí cestující někde kliknout nebo posunout seznam, nabídne mu na míru střižený a individualizovaný výběr pro ovládání informačního a zábavního systému nebo dalších funkcí.“

Centrální procesorová jednotka systému MBUX má 8 jader, 24 GB RAM a přenosovou rychlost paměti RAM 46,4 GB za sekundu.

Poslední hřmění pořádných motorů a jeden zázračný vyvinuli v Číně

Wey Yuanmeng se bude prodávat pouze s plug-in hybridním pohonným ústrojím.

VIDEO Promenáda novinky pro ty, kdo mají na auto přichystaný pořádný ranec peněz, se nese ve znamení...

Kachna, dinosauři, Biden, sólo pro Mustang a benzinové finále v Detroitu

Obří nafukovací kachna od Jeepu: stěžejní symbol letošního detroitského...

V postpandemickém světě autosalonů je vše jinak. Ten detroitský se ale letos v září poprvé od roku...

Autonovinky týdne: Bezejmenné superferrari a ochutnávka nové fabie

Ferrari 812 Superfast V12 Special

Automobilky už nečekají na tradiční akce a představují novinky průběžně celý rok. Ferrari v...

Nové audi vypadá skvěle proto, že je elektrické, vysvětluje designér

Audi e-tron GT

VIDEO Exkluzivně „Představení e-tronu GT patří k nejvýznamnějším momentům mé kariéry,“ říká šéfdesignér Audi,...

Honba za výkonem nekončí. Nová nejrychlejší auta jsou zase o něco rychlejší

Gordon Murray T.50s Niki Lauda

VIDEO Kdo si může a chce pořídit sportovní auto, má stále z čeho vybírat. Nejnovější nadílka rychlých aut...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...