Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Těsnění, klíče a světla. Kdy je lepší neexperimentovat s náhražkou?

U některých náhradních dílů jsou zvláště důležité rozměry, použitý materiál a další na první pohled neviditelné vlastnosti. Ty mají pouze originální díly. Třeba banální víčko expanzní nádobky.
Seřizování světel a adaptivního tempomatu v servisu

Seřizování světel a adaptivního tempomatu v servisu | foto: František Dvořák, iDNES.cz

U starších aut se majitelé často uchylují k použití neoriginálních náhradních dílů. Bývají levnější a u těch ještě starších často ani jinou možnost nemají. automobilky jim je už nejsou schopné nabídnout.

Někdy je ovšem lepší, či přímo nutné objednat originální komponenty. Některé díly, obzvlášť na exotičtější modely, často koupíte jen přímo od automobilky, neexistuje na ně druhovýroba. A zároveň existují komponenty, které se vyplatí koupit „v originálu“, náhražky totiž nefungují. 

Podle zkušeností automechaniků to jsou často prkotiny za pár korun, zajímavým příkladem jsou na první pohled primitivní spony či kolíčky držící plastové díly. Ty neoriginální jsou obvykle z nepříliš kvalitního materiálu, proto smontované komponenty nelze přesně slícovat a interiérové díly pak při jízdě vržou. 

Podobné je to v případě náhradních víček nádrže nebo expanzních nádobek. Ukazuje se, že v případě těchto dílů z druhovýroby bývají často problémy s odvětráváním. Zátka expanzní nádrže chladicí soustavy odpovídá i za udržování správného tlaku v systému. U neoriginálu si tím ovšem nemůžete být jisti.

Správné rozměry

U některých dílů je zásadní, aby měly správné rozměry. Demontované opotřebené součástky někdy už nejde ani přesně změřit. A zjistit přesný rozměr opotřebeného gumového o-kroužku je v podstatě nemožné. S šuplerou neuspějete. Jeho přesný rozměr zná pravděpodobně jen automobilka, jinak vás čeká shánění a pokusy doprovázené omyly.

To samé platí o různých těsněních a dalších dílech, které musejí dokonale „sednout“ na místo, často pod přesně definovaným tlakem.

Příkladem jsou podložky pro vstřikovače. Neoriginální mají tloušťku buď 1,5, nebo 2 mm, u některých aut je ovšem potřeba použít 1,75milimetrové. A některá auta mají sadu různých podložek všech tří tlouštěk. V autorizovaném servisu mají sadu seskládanou přesně podle vašeho VIN kódu.

Materál rozhoduje

Je známo, že díly mají také obrovský rozptyl kvality a z ní vyplývající životnosti. Především u plastů a gumových dílů jsou rozdíly markantní. Jde například o hadice chladicí soustavy nebo zpětného vedení vstřikování paliva. Neoriginální díly jsou často z mnohem slabší pryže, která nevydrží působení teplot, nebo není odolná vůči účinkům nafty.

Na mnoho spojů v autě můžete použít univerzální šrouby. Některé díly však vyžadují šrouby specifického tvaru, délky nebo pevnosti. Bývají například na řemenicích, nápravách nebo vstřikovacím čerpadle. Originální šrouby mají vhodné parametry (např. délku či stoupání závitu).

Jedině na originální díly se také můžete spolehnout v případě elektrických svazků. Mají dostatečně těsné konektory a zástrčky a správnou délku. Svorkovnice jsou z kvalitního materiálu. Náhražky často prasknou. To samé platí o relátkách, důležitá je tloušťka laku na vinutí cívky nebo množství stříbra na kontaktech. To samé platí o řídicích jednotkách.

Klíče a světla

Do značkového servisu také zamíříte vždy, když budete potřebovat nový klíč. Pokud ho ztratíte nebo zničíte, nový a perfektně funkční vám prodají jen tam a zároveň ho tam také musí naprogramovat (čtěte více).

Náhražkám se vyhněte také u interiérových dílů: ovladačů klimatizace, páček pod volantem a různých ovladačů. Originál je vždy lepší a ceny nejsou závratné. 

Jen originál je nutností u moderních světel, diodové lampy s matrix technologií jinde neseženete a hlavně je třeba v autorizovaném servisu také nakalibrovat. Seřizování asistentů, radarů, senzorů je velká věda. Je to typický úkon, který i garážista nebo neautorizovaná dílna svěří autorizovanému servisu. Čtěte více.

Seřizování světel a adaptivního tempomatu v servisu

Moderní komplikovaná a sofistikovaná auta plná speciálních technologií žádají stále odbornější přístup, extra diagnostické přístroje a školení personálu, což je velmi drahé a obecný servis si je logicky pořizovat nebude. „Často se stává, že obecné servisy vozí auta svých klientů do značkových servisů na diagnostiku, případně rovnou ke složitějším opravám,“ říká Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika.

„Autorizovaní servisní partneři při opravě po nehodě garantují dodržení výrobcem definovaných opravárenských a technologických postupů, zachování záruky na neprorezivění karoserie, na vady laku či na věcné i právní vady, transparentní ceny servisních úkonů a další kroky. Co je však důležitější, oprava v autorizovaném servise znamená, že jsou zachovány všechny tuhostní a ochranné vlastnosti vozu,“ zdůrazňuje Karel Starý.

Každý výrobce je povinen zajistit náhradní díly nejméně po dobu 5 let po ukončení výroby nebo dovozu. Obvykle ovšem automobilky drží dostupnost dílu déle, u Škody je to 15 let po ukončení výroby. „Lhůta se vztahuje na všechny díly. Barevné varianty jsou drženy povinných 5 let a poté do vyprodání zásob. Po vyprodání se do uplynutí 15 let drží nejpoužívanější varianta,“ uvádí Pavel Jína, mluvčí českého distributora Škody. „V rámci zachování kvality a zaručení konstrukční shody neposkytuje Škoda Auto výrobní dokumentaci cizím subjektům,“ upozorňuje.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...