Topení a nabíjení mobilu jen někdy. Elektroauta by mohla zhasnout Francii

  10:00
Kdyby Francouzi nakupovali elektromobily tak nadšeně, jak by si přála jejich vláda, nastal by tento týden ve Francii pravděpodobně blackout. Kvůli velkým mrazům je kapacita výroby elektřiny v zemi na hraně. Větší počet elektromobilů by laťku posunul o kritický kousek výše.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Škoda Auto

Šetřete elektřinou, prosím. Neobvyklá žádost provozovatele francouzské přenosové soustavy elektřiny RTE, na níž upozornil magazín Caradisiac, mezi odpůrci elektromobilů opět otevřela otázku, jak je země připravená na nárůst počtu aut čerpajících elektřinu ze zásuvky. RTE totiž předpokládá, že kvůli vysokým mrazům dosáhne odběr elektřiny v zemi ve špičce tento pátek 88 000 megawattů, elektrárny přitom do sítě budou dodávat jen 88 200 megawattů. Pokud by ve Francii jezdil plánovaný počet elektromobilů a hybridů pro rok 2020 – tedy tři procenta – zvedla by se spotřeba ve špičce o 500 až 1 000 megawattů. A to by mohlo vést k blackoutu.

Škoda Eynaq u nabíjecí stanice Ionity

Paradoxní je, že rady, jak energii šetřit, zacházejí až do absurdních detailů, k omezení nabíjení elektroaut ale RTE nevyzvala. Francouzi by si třeba měli doma utáhnout kohoutky na topení, vymazat si přebytečné maily, aby se snížila zátěž a tím i spotřeba serverů v zemi, a mobily by neměli nabíjet dopoledne a večer mezi půl šestou a půl devátou.

Ve Francii nyní elektromobily tvoří asi 1,1 procenta celého patnáctimilionového vozového parku. Původně se čekalo, že v roce 2020 bude tento podíl už kolem tří procent. Do patnácti let by na elektřinu měla jezdit čtyři z deseti aut ve Francii, většinu by měly tvořit plnohodnotné elektromobily, jen asi z pětiny půjde o plug-in hybridy, které v nouzi dokážou jezdit na benzin. Průměrná okamžitá spotřeba elektřiny ve Francii by při tomto počtu elektromobilů vzrostla o 2 200 – 3 600 megawattů.

Nabíječky ve špičce zpomalí

RTE předpokládá, že většina z nich se bude nabíjet přes noc na domácích stanicích, naopak tedy vykompenzují nižší noční spotřebu elektřiny. Distributor nicméně připouští, že nabíjení elektromobilů ve špičce bude nutné regulovat. V praxi to znamená, že chytré nabíječky budou napojeny na centrální řídicí systém a pokud spotřeba elektřiny – ať už v konkrétní oblasti nebo v celé zemi – vylétne blízko limitu, výkon nabíječky se sníží. Nabít auto tak bude trvat déle nebo jej nepůjde nabít naplno. Za patnáct let by to mělo umět 60 procent nabíječek, které budou ve Francii k dispozici.

Problém s nadměrným odběrem elektřiny v mrazivém počasí elektromobily ještě prohloubí. Jejich spotřeba totiž s nižšími teplotami radikálně stoupá. A není to jen tím, že si posádka musí zatopit drahocennou elektřinou, která by jinak poháněla kola. Problém je hlavně v bateriích, kterým nízká teplota nesvědčí. Respektive část energie spotřebují na to, aby se zahřály na teplotu, ve které fungují efektivně.

Dacia Spring

V praxi tak už při teplotě kolem bodu mrazu roste spotřeba elektřiny až o 70 procent a úměrně tomu se snižuje i dojezd na jedno nabití a stoupá pravděpodobnost, že řidič bude muset elektromobil dobít i přes den, byť s ním cestuje jen na relativně krátké vzdálenosti. Za normálních okolností je poměr pravidelného a příležitostného nabíjení 65 ku 35 procentům, zima ale může tento údaj klidně otočit.

Máte nabito? Tak my si cucneme

RTE mimo jiné uvažuje, že v takové situaci by se mohl nouzově využít systém V2G. Zkratka znamená „vehicle-to-grid“, tedy „z auta do sítě“. Právě Francie jako první ve spolupráci s ABB tento systém testuje. V běžném režimu se počítá s tím, že elektromobily připojené na síť by mohly pomáhat vyrovnávat výkyvy v přenosové soustavě – obvykle přes noc, kdy řidiči nezáleží na tom, aby bylo auto nabité co nejrychleji. Majitel, který by k takovému využití svého vozu svolil, by za to dostával určitou odměnu, pracovně se hovoří až o 20 eurech za měsíc. Technologii obousměrného přenosu zatím podporuje jen několik málo elektromobilů, v budoucnu by ale měla být standardní. Francouzský provozovatel přenosové soustavy odhaduje, že za patnáct let budou na tyto „obousměrné“ nabíječky napojeny asi tři procenta elektromobilů.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...