Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Německý ministr couvl s návrhem na dálkové odpojování nabíjení elektroaut

Spolkový ministr hospodářství Peter Altmaier stáhl sporný návrh zákona, podle kterého měli mít dodavatelé elektrické energie možnost odpojit elektromobilům nabíjení na dálku. „O tom nyní nemá být vůbec řeč,“ prohlásil poté, co o návrhu napsal týdeník Welt am Sonntag.

Nabíjení plug-in hybridní Škody Superb iV z domácí zásuvky | foto: Alexandra Dítětová

Trvalo jen několik hodin, než Peter Altmaier (CDU) povolal předminulou neděli do práce své kolegy. Nedělní magazín informoval o návrhu zákona z jeho ministerstva, který měl poskytovatelům elektrické energie umožňovat, aby majitelům elektromobilů nařídili denně až dvouhodinovou pauzu v nabíjení, pokud by jinak hrozilo přetížení sítě. Podobnou pravomoc si chtějí vymoci také britští energetici (čtěte více). 

Pouštění elektrického proudu by podle německého ministerského návrhu zákona mohlo být na dálku řízeno nejen pro elektromobily, ale i tepelná čerpadla a topení na noční plyn. Nucená pauza, zanesená v paragrafu 14a pozměněného zákona o energetickém hospodářství, se měla jmenovat „vyhlazení odběrových špiček“.

Ovšem hned v neděli v 9.55 hodin nechal Altmaier povolat své lidi do práce. „Jedná se o návrh v pracovní rovině, který zatím nebyl schválen ministerstvem,“ sdělila mluvčí v reakci na zprávu týdeníku Welt am Sonntag.

„Nešlo ovšem v žádném případě o myšlenkové hry několika úředníků ministerstva. Návrh byl kompletně vypracován a byl dokonce zveřejněn na internetových stránkách ministerstva. Příslušné útvary, jichž se návrh týkal, měly vyslovit své stanovisko,“ píše týdeník.

Centrála Svazu na ochranu spotřebitelů (VZBV) má již vypracovaný dokument, který má Welt am Sonntag k dispozici a v němž je plánované nařízení odmítáno jako nepřátelské vůči spotřebitelům. „Co je nazýváno vyhlazením odběrové špičky, znamená pro zákazníky bohužel vypnutí proudu,“ kritizuje Hildegard Müllerová, prezidentka Svazu automobilového průmyslu (VDA). „Pokud by něco takového nastalo, bylo by to velmi špatné pro všechny majitele elektromobilů a výrobce, kteří nyní přivádějí elektromobily na trh.“

„Ministerstvo hospodářství předložilo jednostranný návrh ve prospěch energetického hospodářství, které by ohrozilo akceptaci elektromobilů,“ okomentovala Müllerová. Spolkový svaz energetického a vodního hospodářství (BDEW) se zasadil pro „vyhlazení odběrových špiček“, navrhované Altmaierovým ministerstvem, protože by tak byly sníženy náklady na nezbytné posílení energetické sítě.

Pokud by poskytovatelé elektrické energie mohli dálkově vyjmout ze sítě nové spotřebitele, jako majitele elektromobilů a vodních čerpadel, zůstala by síť i v dobách nejvyšší poptávky a malého množství energie z obnovitelných zdrojů stabilní. „Není efektivní budovat sítě tak, aby i v absolutní špičce mohla být dodána poslední potřebná kilowatthodina, pokud je možný malý časový posun spotřeby bez ztrát komfortu pro zákazníka,“ uvedla šéfka BDEW Kerstin Andreae pro Welt am Sonntag.

Návrh zákona ministerstva hospodářství je údajně výsledkem „dlouhého, znaleckými posudky podloženého procesu“, v rámci nějž byly předloženy a testovány alternativy k vyhlazení odběrové špičky.

O hrozbě blackoutu kvůli zvýšenému odběru elektřiny od nabíjejících se elektroaut se diskutuje také ve Francii.  Provozovatel tamní přenosové soustavy elektřiny RTE tak už vyzval lidi, aby si doma utáhli kohoutky na topení, vymazali přebytečné maily, aby se snížila zátěž, a tím i spotřeba serverů v zemi, a mobily by neměli nabíjet dopoledne a večer mezi půl šestou a půl devátou (více čtěte zde).

Přepracování návrhu

Prezidentka VDA Müllerová to vidí naprosto jinak: „Provozovatelé sítí nesmějí mít právo vypnout zákazníkovi jednoduše proud,“ uvedla. „Stabilita sítě je důležitá – s našimi návrhy ji lze ale lépe garantovat a neohrožuje rozšiřování elektromobility.“

U BDEW je argument otočený: „Vyhlazení odběrové špičky zajistí to, že člověk může kdykoli a kdekoli rychle připojit elektromobil k síti,“ říká Andreae. „Bez této regulace nelze vyloučit, že provozovatelé sítí povolí další přípojky až po rozšíření sítě.“

Na ministerstvu hospodářství zatím v důsledku silných hlasů z lobbistických skupin přece jen nedojde k finálnímu rozhodnutí: „Spolkový ministr Altmaier klade největší důraz na to, aby mohutný nástup elektromobility proběhl pro všechny zúčastněné co možná nejrychleji a nejspolehlivěji,“ potvrdila mluvčí ministerstva.

„V následujících dnech budou vedeny porady s výrobci automobilů i s provozovateli sítí a poté bude předložen nový návrh, který bude pro všechny zúčastněné akceptovatelný,“ dodala. Nový návrh zákona tak byl stažen a zmizel i z internetových stánek ministerstva, které se k tomu původně nemělo.

Poté co týdeník Welt am Sonntag konfrontoval ministerstvo s rešeršemi, mluvčí pouze sdělila, že jsou v současnosti k dispozici „různé návrhy a podněty k diskuzi“, jak by se dala nadále udržet stabilita energetických sítí. „V tuto chvíli nemáme žádné finální rozhodnutí, jak co nejlépe dospět k cíli.“

O dalším možném přepracování návrhu však již byla v kruzích kolem vlády řeč. Bylo zmíněno, že vyhlazení odběrové špičky zůstane v zákoně, bude ovšem změněna definice, kteří uživatelé budou moci být odpojeni. Tepelná čerpadla a elektromobily by mohly být vyjmuty. Podle zprávy týdeníku Welt am Sonntag by mohlo být přepracování původního návrhu nyní poměrně rychlé.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Čínský útok automobily. Podívejte se, které značky se hrnou do Evropy

Před špatným počasím posádku ochrání lehká plátěná střecha.

VIDEO Čínské automobilky byly na zahraničních trzích ještě v nedávné minulosti často přehlíženy a...

Elektromobilky jsou černé díry na peníze. Volvo přestane financovat Polestar

Polestar 4

Švédská automobilka Volvo Cars přestane financovat svůj dceřiný podnik Polestar Automotive...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...