Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Umrznout v elektroautě se nám nepodařilo ani v -11 °C. I ponožky uschly

Vyzkoušeli jsme, jak to vypadá, když se s elektromobilem v zimě dostanete do několikahodinové kolony. Nebude vám ve stojícím voze zima? Jak dlouho bude energie z akumulátoru vyhřívat kabinu? Pokud by se nám nepodařilo s vozem zapadnout do hlubokého sněhu, byla by to vlastně docela příjemná noc.

Tma, -11 °C a hluboký sníh byly kulisy našeho pokusu umrznout v elektromobilu KIA e-Niro. | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

Překvapivě často narážíme v diskuzích a komentářích týkajících se elektromobility na jednu obavu: „Co když v zimě budu dlouho v koloně? Baterka se vybije a já umrznu!“ Půjčili jsme si proto elektromobil Kia e-Niro a rozhodli se to prakticky vyzkoušet.

Abychom vyzkoušeli takzvanou „variantu nejhoršího scénáře“, nabili jsme vozidlo jen na osmdesát procent a nevyužili před jízdou vytopení kabiny z rozvodné sítě, tedy bez odebrání energie z akumulátoru.

Neprůstřelný plán. Co by se mohlo pokazit…

Je večer. Usedám do vozu, po mnoha hodinách stání promrzlého, na displeji palubní desky svítí minus čtyři stupně Celsia.

V kabině nastavuji dvacet dva stupňů, pouštím vyhřívání sedačky a vyrážím ze středních Čech do Českého ráje – část jedu po dálnici, část po okreskách.

Plán je prostý: dojet do předem vybraného klidného místa, kde nebude mé počínání nikoho zajímat a kde v sousedech nevyvolám pocit, že mě manželka vyhodila z domu. Tam se uvelebit, vytáhnout notebook a v klidu si psát nebo – když lenost zvítězí – trochu zkrátit seznam „ke zhlédnutí“ na Netflixu.

Na tom se nemá co pokazit.

Na místo dorážím po 83 kilometrech s 55 procenty zbývající kapacity akumulátoru. Výjezd prudkým stoupáním zasněžené nezpevněné cesty se povedl bez jakéhokoli zahrabání, což trochu ukolébalo moji obezřetnost, takže jsem v klidu projel mezi cihlovými sloupy na širší prostranství, kde jsem se chtěl otočit tak, abych mohl o několik hodin později opět odjet.

Tam však byla sněhová pokrývka o poznání vyšší a po předchozím střídání teplejšího a chladnějšího počasí podložena vrstvičkou ledu. Poháněná přední kola ztratila trakci a s každým protočením sklouzla o něco více mimo zamýšlenou dráhu, ve směru klesání svahu. Stačilo deset sekund a bylo mi jasné, že tak, jak jsem přijel, už neodjedu, protože bych při couvání trefil jeden z těch cihlových sloupků.

Při dlouhém stání v režimu parkování a se zataženou ruční brzdou je vhodné...

Vozidlo přepínám do užitkového režimu, ve kterém se ani při dlouhém stání se zařazeným režimem „P“ (parkování) a zataženou elektronickou ruční brzdou nevypne, a tak všechny palubní systémy včetně světel a 230V zásuvky mezi zadními sedadly napájí trakční akumulátor s kapacitou 64 kWh, nikoli malá „startovací“ 12V baterie, u které by mohlo hrozit vybití. A také je samozřejmě stále v provozu vytápění a klimatizace.

Je osmá hodina večerní, v akumulátoru zbývá 55 procent energie, udávaný dojezd 177 kilometrů, venkovní teplota -11 °C podle vozidla – telefon hlásí ještě o stupeň méně. Otáčím ovladačem doprava a pro jistotu nastavuji cílovou teplotu na 24 °C. Opouštím příjemně vyhřátou kabinu a teplý vzduch foukající od ventilátorů měním za štiplavý mráz.

První tři hodiny

Sháním lopatu, odhazuji sníh v perimetru před vozem, pod vozem a za koly. Hromádku na šutr zmrzlého písku postupně převádím do sypké formy a pravidelně zalézám do tepla kabiny, čímž sice nehospodárně vypouštím ohřátý vzduch, jak se říká „Pánu Bohu do oken“, ale zase se udržuji v teple.

Zimní tip

Snad každý elektromobil má přepínač režimů zacházení s energií, u KIA je to ECO, Normal a Sport. Na sněhu a ledu doporučujeme jezdit s režimem ECO, se kterým je nástup výkonu pozvolnější a při rozjezdu je vám tak odpuštěna i případná zbrklejší práce s akceleračním pedálem. Jen pozor – tento režim může ovlivnit i výkon topení (případně to lze v setupu nastavit). 

Na práci mi svítí reflektory vozidla, ticho ruší mírný hukot jeho tepelného čerpadla. Zhruba po hodině a půl považuji přípravu za dostatečnou a na první pokus se mi podaří vyhrabat tam, odkud už půjde bezpečně odjet na silnici.

Po třech hodinách od zaparkování vozidlo ukazuje minus dvanáct stupňů, v kabině je však příjemné teplo a dokonce mi už uschla i provlhlá obuv a ponožky, do kterých sníh napadal vrchem během odhazování. Akumulátor hlásí zbývající kapacitu 47 procent a dojezd 148 kilometrů. Tři hodiny vytápění ve slušném mrazu tak ubralo osm procent akumulátoru a zkrátilo odhad dojezdu o 29 kilometrů.

Vydávám se na další cestu, opět je to mix vesnic, okresek a dálnice – po silničkách mezi poli jedu spíše zvolna a občas dávám přednost srnce nebo míjím zajíce, po dálnici jedu maximální povolenou rychlostí. Do zvoleného cíle přijíždíme po 59 kilometrech. Akumulátor hlásí kapacitu 29 procent, dojezd 93 kilometrů. Auto ukazuje venkovní teplotu minus šest stupňů.

Další čtyři hodiny

Opět zapínám užitkový režim, sklápím sedačku spolujezdce a pokouším se usnout. Zjišťuji, že není chytré se bokem opřít o dveře, které jsou přece jen chladnější než většina interiéru a především vzduch vyplňující kabinu. Sklopená sedačka je však překvapivě pohodlná, takže docela rychle usínám.

Probouzím se po necelých čtyřech hodinách. V kabině je teplo, ale v rozespalosti si rád na chvíli pustím i ohřev sedačky.

Připojením elektromobilu k nabíječce jednak doplníte akumulátor, jednak můžete nechat vozidlo vyhřát, aniž by to bylo na úkor dojezdu.

Přesně po čtyřech hodinách pokus ukončuji a vydávám se na cestu domů, k posteli a třífázové nabíječce. Na displeji vidím 21 procent zbývající kapacity akumulátoru, dojezd 60 kilometrů a teplotu minus sedm stupňů. Za čtyři hodiny spotřebovalo topení osm procent akumulátoru (nižší okolní teplota, delší čas) a z dojezdu ubylo 23 kilometrů.

Nezmrznul, nevybil se

Pokud bychom se v elektromobilu něčeho neobávali, tak je to vybití akumulátoru při stání v koloně. Energeticky nejnáročnější je úvodní vyhřátí interiéru, dále topení jen kompenzuje tepelné ztráty skrze konstrukci vozu do okolí. Případně ty, které „rozfrcáte“ otevíráním dveří.

Během pokusu jsme za sedm hodin vytápění stojícího vozidla spotřebovali 16 procent akumulátoru. K tomu jsme ujeli 142 kilometrů, což spotřebovalo 43 procent akumulátoru.

Z výsledků můžeme extrapolovat, že celodenní stání ve voze vytápěném na příjemnou teplotu by – při okolní teplotě pohybující se od -12 do -6 °C – spotřebovalo asi necelých 60 procent plně nabitého akumulátoru.

Mrazivé počasí uplynulých dnů nám umožnilo s Kia e-Niro udělat zimních pokusů vícero. Výsledky představíme v dalším článku.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Čínská automobilka BYD dobývá Evropu. Díky ceně ovládla rakouský tendr

Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se...

Čínské automobilky se na evropském trhu teprve začínají výrazněji prosazovat. Před pár dny se ale...

Blackoutem za udržitelnost. Utrechtu došla elektřina, pro auta bude na příděl

Poptávka po energii narůstá v Utrechtu výrazně rychleji, než provozovatelé sítě...

Informace o tom, že nizozemský Utrecht hodlá odpojit většinu z veřejně přístupných dobíjecích...

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...