Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Elektromobily ztratí do čtyř let až 70 procent hodnoty, tvrdí studie

Po čtyřech letech přijde majitel auta do zásuvky až o sedmdesát procent původní ceny. Tvrdí to nová zpráva společnosti Bähr & Fess Forecasts GmbH, specializované na průzkumy trhu. Report konstatuje, že elektromobily ztrácejí zůstatkovou hodnotu nejrychleji ze všech aut. Ne všichni to však vidí tak černě.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: BMW

Každé nové auto ztrácí na hodnotě už od okamžiku, kdy opustí brány autosalonu. Když ho majitel po několika letech prodává, cena je o desítky procent nižší. Každé auto si drží svoji hodnotu jinak. Společnost Bähr & Fess Forecasts GmbH publikovala studii, v níž se zabývala zůstatkovými hodnotami automobilů s různým typem pohonu do roku 2025.

Nejstabilnější jsou z toho pohledu malá benzinová auta do města, konkrétně Fiat 500, Hyundai i10 a Volkswagen up!. Jejich hodnota bude za čtyři roky stále nad hranicí 50 procent původní ceny. Vozy v této třídě jsou nejlevnější, takže i absolutní ztráta hodnoty v eurech je u nich nejnižší. Rekordmanem v tomto směru je Dacia Sandero.

Dobře si vedou i malá auta a vozy v nižší střední třídě, kam průzkum zařadil vozy jako Audi A1, Mini, VW Polo, VW Golf, Audi A3, které ztratí 45 procent hodnoty. První místo v segmentu kompaktních vozů obsadil model Kia Ceed 1.0 T-GDI s maximem výkonu 100 k. Odborníci z Bähr & Fess Forecasts předpovídají, že po čtyřech letech poklesne cena vozu o
8 379 eur, čímž si uchová tak zůstatkovou hodnotu 48,5 % nákupní ceny.

U větších a dražších aut si pak nejlépe vedou ty poháněné naftou. Dobře byly hodnoceny třeba modely Mercedes-Benz C 180d kombi, Audi A6, Mercedes-Benz CLS, mezi SUV pak Mercedes-Benz třídy G.

Elektroauta jsou nejhorší

Špatně dopadly elektromobily. Ty podle společnosti ztratí minimálně 70 procent svého hodnoty už během čtyř let. Nejlépe jsou na tom opět ty malé, konkrétně trojice Seat Mii, Škoda Citigo-e a VW e-up! K podobným výsledkům došel nedávno i americký server ISeeCars, který prozkoumal údaje o 6,9 milionu prodaných ojetin a zjistil, že po třech letech auta průměrně ztratí 39,1 procenta své původní hodnoty, u elektromobilů je to 52 procent.

Jde ovšem o odhady. Vývoj cen elektromobilů se odhaduje velmi obtížně, protože většina z nich je na trhu velmi krátce. Někteří odborníci odhadují, že ztráty majitelů elektroaut nebudou tak velké. „Snižování hodnoty elektrických aut je už nyní nižší než u vozidel s naftovým motorem,“ uvedl pro iDNES.cz Jaromír Hájek, generální ředitel společnosti Safo Central Europe, která v České republice zastupuje přední evropskou síť pro prodej ojetých vozidel BCA Group. 

„Přibližuje se vozům s benzinovým motorem. A některé modely, konkrétně třeba značky Tesla, mají už dnes vyšší zůstatkové hodnoty než ekvivalentní vozy se spalovacím motorem.“

Podobný názor má i Petr Vaněček, provozní ředitel sítě AAA AUTO: „Elektromobily jsou ve vývoji cen ojetin podobné konvenčním vozům prémiových značek a jsou schopné během prvních tří let ztratit i přes polovinu pořizovací hodnoty. Až na výjimky platí rovnice – čím vyšší cena na vstupu, tím větší propad ceny v čase.“ 

Vaněček potvrzuje „nestandardní chování“ aut značky Tesla: „Neplatí to například pro značku Tesla, která si díky svému statusu módního zboží hodnotu velmi dobře drží. U dostupnějších elektromobilů je propad hodnoty v čase relativně výrazný.“ Hlavním důvodem je podle Vaněčka vysoká cena nových baterií, které vlivem (nejen) ne zcela optimálního způsobu dobíjení postupně ztrácí využitelnou kapacitu a tím klesá akční radius vozu. 

„Pokud tedy ojetý elektromobil bude stát třeba 250 tisíc, ale je u něj potřeba zanedlouho koupit baterii za dalších 100 až klidně i víc než 500 tisíc, aby se dojezd dostal na svou původní úroveň, pak se tím v očích zákazníků pochopitelně diskvalifikuje.“ Dále čtěte zde.

Obrovský pokles hodnoty zmiňuje také interní dokument automobilky Ford, který unikl na veřejnost loni na podzim. Značka počítá na domácím americkém trhu s až šedesátiprocentním poklesem hodnoty za tři roky u svého nového důležitého modelu, kterým je elektrický Mustang Mach-E

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Poptávka po elektroautech je nižší, než se čekalo, přiznává žena z vedení VW

Imelda Labbé, členka představenstva značky Volkswagen zodpovědná za „prodej,...

„Poptávka po bateriových vozech v celém průmyslu a v celé Evropě v současnosti není tak silná, jak...

Čínská automobilka BYD dobývá Evropu. Díky ceně ovládla rakouský tendr

Poprvé byl čínský vůz korunován evropskými novináři. Pro porotu Autobest se...

Čínské automobilky se na evropském trhu teprve začínají výrazněji prosazovat. Před pár dny se ale...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...