V minulosti se mluvilo o tom, kdy dojde k ropnému zlomu, tedy okamžiku, kdy začne docházet ropa. Té je však díky novým technologiím těžby podle aktuálních předpovědí víc než dost. Zlom přesto nastane, směrem k elektřině. Z ekonomického hlediska je opuštění osvědčených technologií, ve kterých měla Evropa vždy náskok, čirým nesmyslem. Proč začínat znovu od nuly a šmahem opustit to, co funguje?
Tady již klasické ekonomické poučky o poptávce a nabídce neplatí. Zákonodárci upravují podmínky tak, že byznys s auty má k volnému trhu daleko a na logiku není také moc prostoru (čtěte komentář).
Automobilky jsou tlačené vyrábět to, co jim regulátoři umožní, a zákazníkům nezbude nic jiného, než tyto modely kupovat. Byznys již nevratně zasáhla politika a ideologie a realita je neúprosná. Nářky na internetových fórech jsou sice hezké, ale tady jde o přežití. Kdo si to včas uvědomí, ten má ještě šanci vyváznout z této šlamastyky maximálně s odřenou kůží.
Je podle vás přechod k elektromobilům správný?
Ministři životního prostředí zemí Evropské unie na konci loňského roku podpořili výraznější omezení emisí skleníkových plynů. O konečné podobě normy, která počítá s redukcí zplodin do roku 2030 nejméně o 55 procent proti hodnotám z roku 1990, začnou státy od příštího roku vyjednávat s Evropským parlamentem. Europoslanci se netají tím, že by chtěli mít limity ještě přísnější.
Svou strategii musela s výhledem na přísnější emisní normy přizpůsobit řada automobilek. Značka Volkswagen dříve uváděla, že jen na evropský trh musí ročně dodat o 300 000 elektromobilů více. V poslední době se debatuje o tom, jak zajistit potřebné baterie, připomněla agentura DPA.