Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pokuty vymáhají po těch, kterým auto nepatří. Bazary žádají opravu zákona

V Česku roste počet ojetých vozů, u kterých nový majitel nezajistil v technickém průkazu převod. Za auto je tak stále zodpovědný původní vlastník, po kterém mohou například úřady vymáhat pokuty. Takových aut jsou minimálně stovky. Novela zákona to má změnit. V Česku loni změnilo majitele nebo bylo dovezeno přes 700 000 ojetých vozidel.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Radek Latislav, 5plus2.cz

„Dnes je ‚provozovatelem‘ silničního vozidla osoba, která je v registru silničních vozidel zapsána jako vlastník tohoto vozidla. Na provozovatele chodí pokuty za přestupky – rychlá jízda, parkování a podobně,“ vysvětluje Filip Kučera z Auto ESA. „Když původní vlastník vozidla toto prodá novému majiteli a ten nesplní povinnost dohlásit jej v registru vozidel na sebe, tak je v registru vozidel stále uveden původní majitel.“

Podle Kučery tak dochází k absurdní situaci: „Mám v ruce kupní smlouvu, kde jsem vozidlo prodal, a tedy dle občanskoprávního hlediska nejsem vlastník. Ale v registru vozidel jsem provozovatel a tedy odpovědný státním institucím.“ Bývalý vlastník však nemá možnost domoci se změny zápisu v registru vozidel. To může provést pouze nový vlastník.

Podle předsedy Asociace prodejců použitých automobilů – autobazarů (APPAA) Petra Přikryla je běžná praxe, že prodávající po zaplacení kupní ceny vybaví nového majitele plnou mocí k převodu a s vozidlem mu předá i velký technický průkaz, kde je stále napsaný jako vlastník. Kvůli chybě v pravidlech platných od roku 2015 potom, pokud nový vlastník odmítne součinnost při převodu, zůstane původní majitel uveden v registru jako „provozovatel“ bez jakékoliv možnosti tento stav změnit. Z úředního pohledu je přitom stále odpovědný za provoz vozidla, i když z občansko-právního hlediska již není vlastníkem.

„Obsah pojmu provozovatel přenesený ze správního práva se v občanskoprávních věcech stává stěžejním ustanovením pro určení pasivní legitimace de facto nevlastníka, osoby, která již podle občanskoprávních kritérií žádný vztah k věci již nemá, neboť své vlastnické právo již převedla. Soudy při formalistické aplikaci pak rozhodují absurdně, jako se stalo v případě našeho člena, jehož zákazník vůz zaparkoval na vyhrazeném parkovišti a opustil jej,“ píše APPAA do parlamentu v dopise, který má iDNES.cz k dispozici.

„To je zcela absurdní situace, kdy je bývalý vlastník vozu zodpovědný za přestupky páchané novým majitelem vozu, který ho nepřehlásil,“ komentuje Kučera.

V případě udělených pokut za přestupky nebo napáchaných škod novými vlastníky radí úřady původním vlastníkům došlé výzvy zaplatit a způsobenou škodu následně vymáhat na nepoctivém kupci občanskoprávní cestou. U prodejců ojetých aut jsou podle Filipa Kučery takové situace poměrně časté.

Příklad z dopisu se týká zákazníka, který v Auto ESA za vůz zaplatil a odstavil jej na vyhrazeném parkovišti. Magistrát vůz odtáhl a začal účtovat parkovné. „Naše společnost byla žalována o 22 000 Kč parkovného. I když soud v první instanci rozhodl v náš prospěch, odvolací soud nás znovu odsoudil, a to na základě zápisu v registru, kde jsme stále uvedeni jako provozovatel. Jsme opakovaně vyzýváni k převzetí věci, přitom nemáme klíče ani doklady od vozidla. Je nám stále účtováno parkovné i přesto, že nejsme vlastníkem vozidla. Proti rozsudku jsme podali ústavní stížnost,“ dodal Kučera.

„Vůz je hlídán ve prospěch skutečného majitele a sanovat parkovné je vyzýván nevlastník, který podal ve lhůtě deseti dnů od prodeje Žádost o změnu v registru. Absurdní rozhodnutí po přijetí absurdního zákona,“ komentuje Petr Přikryl z APPAA. Město Hradec Králové dnes za „uskladnění“ vozidla po dobu 455 dní požaduje po autobazaru zaplacení celkem 69 700 korun.

Asociace autobazarů APPAA iniciovala vznik pozměňovacího návrhu v Poslanecké sněmovně, jenž by měl rozpor mezi občanskoprávní a správně právní definicí vlastnictví k motorovému vozidlu odstranit. „Převod v registru na nového majitele se stal v mnoha případech neřešitelným díky pravidlům přijatým v roce 2015 novelizačním zákonem č. 239/2013 Sb., který změnil pravidla registrace v zákoně 56/2001 Sb., jehož další novelu máte právě na stole, a ministerstvo dopravy se pokouší chybu napravit, byť nedostatečně,“ stojí v psaní APPAA do Poslanecké sněmovny.

„Není výjimečné, že správní orgány za provozovatele považují osobu, která podle občanskoprávních kritérií již žádný vztah k vozidlu nemá, neboť své vlastnické právo převedla a současně s tím předala veškeré doklady potřebné k provozu vozidla. Navíc bývalý vlastník pak nemá žádnou možnost domoci se změny zápisu provozovatele v registru vozidel, neposkytne-li mu nový vlastník požadovanou součinnost. To pak pro tohoto de facto nevlastníka může mít nepříznivé následky, například vznik škodní odpovědnosti,“ píše se v pozměňovacím návrhu zákona.

„Místo nastolení pořádku v evidenci motorových vozidel současná právní úprava navodila stav, kdy bývalý vlastník (provozovatel), který splní veškeré své povinnosti uložené mu zákonem, je postihován za nečinnost nebo dokonce protiprávní činnost nového vlastníka, bez možnosti nápravy vinou striktního setrvávání na nesplnitelných požadavcích podmiňujícím zápis změny vlastníka v registru (předložení protokolu o evidenční kontrole a tzv. zelené karty).“

Současná právní úprava je podle návrhu změny zákona v rozporu „se zásadou právní jistoty, jejíž nedílnou součástí je postulát předvídatelnosti práva a postupu orgánů veřejné moci“.

Návrh na úpravu má být ochranou pro všechny, kteří se do takové situace dostanou, tedy i pro běžného prodávajícího.

Ministerstvo dopravy se zároveň snaží prosadit prodloužení platnosti evidenční kontroly ze současných 30 dnů na dva roky, aby alespoň případnou snahu o nápravu zápisu v registru vozidel zjednodušilo.

Ze zákona

  • Do 31. 12. 2014 se provozovatelem silničního vozidla registrovaného v registru silničních vozidel České republiky rozuměla fyzická osoba s místem trvalého pobytu nebo s místem povoleného pobytu v České republice nebo právnická osoba se sídlem v České republice, která vlastním jménem provozuje silniční vozidlo a je současně vlastníkem silničního vozidla, nebo je vlastníkem silničního vozidla oprávněna k provozování silničního vozidla.
  • Novelou zákona č 56/2001 Sb., která byla přijata zákonem č. 239/2013 Sb. byl tento pojem vymezen takto: Provozovatelem silničního vozidla je osoba, která je v registru silničních vozidel zapsána jako vlastník tohoto vozidla, není-li jako jeho provozovatel v registru silničních vozidel zapsána jiná osoba.
  • Pozměňovací návrh (sněmovní tisk 1046): Provozovatelem silničního vozidla registrovaného v registru silničních vozidel České republiky se rozumí fyzická osoba s místem trvalého pobytu nebo s místem povoleného pobytu v České republice nebo právnická osoba se sídlem v České republice, která vlastním jménem provozuje silniční vozidlo a je současně vlastníkem silničního vozidla anebo je vlastníkem silničního vozidla oprávněna k provozování silničního vozidla.
  • Nejčtenější

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...