Raketově rostoucí popularita malých dieselů v Evropě na začátku nového tisíciletí nepramení ani tak z toho, že by oslovily kupce dynamikou a spotřebou, ale z toho, že spousta západoevropských států uvalila na provoz auta dodatečné daně vypočítávané z tabulkové spotřeby a emisí.
Zákazníci tak stáli před rozhodnutím: koupit si menší benzinový motor s nižší tabulkovou spotřebou a pak platit nižší daně, nebo si koupit diesel, který přece jen lépe jede a daně jsou na něj stejné? Logicky tak začal vítězit diesel. Na některých trzích, třeba ve Španělsku nebo Francii, dosahoval podíl dieselů v osobních autech najednou skoro 75 %, zatímco ještě pár let před tím nebyl ani pětinový.
Zůstala tak jen ta hloupá olejová vana, ale servisy už vám dnes zvládnou vanu upravit nebo vyměnit. Určitě to udělejte, motoru to prospěje a vydrží pak opravdu hodně.