Kde, jak a za kolik? Poradíme, u koho nejlépe nabíjet auta na baterky

Pokud chcete s elektromobilem jezdit na delší vzdálenosti, nebo jej nemáte doma jak nabíjet, neobejdete se bez čipu či aplikace k některé ze sítí veřejných nabíječek. Pomůžeme vybrat tu vhodnou.

Na nabíjení elektromobilů na veřejných stanicích není nic složitého, horší je to s přehledností aktuální nabídky. Vybrat si nejvhodnějšího poskytovatele nabíjení jak z hlediska umístění stanic, tak nabíjecích rychlostí a komfortu obsluhy, je studium na několik večerů.

Na následujících řádcích se to pokusíme maximálně zjednodušit. Tentokrát se podíváme na hlavní provozovatele nabíjecí infrastruktury v ČR, menší a lokálnější služby necháme na příště. Úplně vynecháme nabíječky Supercharger využitelné exkluzivně pro elektromobily Tesla, tam není o čem přemýšlet.

Konektory a rychlosti

Nejprve dobré zprávy. Většina moderních elektromobilů má nabíjecí konektor CCS2, se kterým zvládnete jak rychlé DC, tak pomalé AC nabíjení. A tento konektor mají všechny nabíječky všech velkých poskytovatelů nabíjení. Nemusíte se tedy bát, že přijedete ke stanici, která nebude kompatibilní.

Malá komplikace nastává u některých modelů asijských automobilek, jmenovitě Nissan Leaf, Nissan e-NV200 a první generace KIA e-Soul, které pro DC nabíjení využívají konektor standardu Chademo a pro AC nabíjení Yazaki, od kterých se upouští. Všechny nové vozy KIA i chystané nissany, již budou mít standard CCS2.

Ještě to není problém, drtivá většina nabíječek kabel s konektorem Chademo má. Avšak nové hyperchargery, které nyní instaluje Pražská energetika, již opouštěný standard vynechaly a raději nabízí dva CCS2 kabely. U takových nabíječek staré leafy a e-Souly nenabijete.

Nabíjení na E.ON

Žádná zrada řidiče nečeká ani u různě výkonných DC nabíječek. Rychlost nabíjení je vždy výsledkem komunikace vozidla s nabíječkou. Pokud na vozidlo se 100kW nabíjením přijede na 50kW nabíječku, bude se nabíjet maximálně rychlostí 50 kW. Pokud vozidlo se 40kW nabíjením přijede na 150 kW nabíječku, bude se nabíjet maximálně rychlostí 40kW.

Ani pro nabíječku, ani pro auto, to není žádný problém. Stěžovat si může ve druhém případě maximálně vaše peněženka, protože budete platit jako za superrychlé nabíjení, ale auto se bude dobíjet běžnou rychlostí.

U pomalého AC nabíjení záleží, jakou palubní nabíječkou je vozidlo vybaveno. Výkonem 22 kW (tedy 3x 32 A) lze dobíjet Renault Zoe, Audi e-Tron a některá vozidla Tesla. Většinu novějších vozů s třífázovou AC nabíječkou zvládne 11 kW  (tedy 3x 16 A) nabíjení střídavým proudem, starší Škoda a Volkswagen s dvoufázovou AC nabíječkou 7,4 kW (tedy 2x 16 A), vozy s jednofázovou nabíječkou pak 7,4 kW (1x 32 A).

PRE dobré ceny, ultrarychlé nabíječky

Nabíječky Pražské energetiky už dávno nerostou jen v Praze. V hlavním městě je jejich koncentrace nejvyšší, pro řidiče jsou však připraveny na mnoha místech po celé republice. Konkurenční výhodou je velký počet velmi rychlých nabíječek s výkonem 75 kW, které najdete na skoro třiceti lokalitách, včetně Chomutova, Děčína, Jablonce nad Nisou, Trutnova, Bruntálu, Karviné, Hodonína, Jihlavy, Českých Budějovic, Přeštic a mnoha dalších. V Praze a Brně pak najdete i ultrarychlé 150kW stanice.

Pražská energetika instaluje stanice Hypercharger společnosti Alpitronic, na snímku 150kW model na parkovišti pražského obchodního centra.

Zejména v Praze najdete i velké množství pomalých AC nabíjecích bodů s výkonem 22 kW, hlavně na parkovištích obchodních domů, na trafostanicích na sídlištích a chytrých lampách.

Nabíjení můžete spustit čipem či RFID nálepkou od Pražské energetiky, nebo skrze nabíjecí služby některých automobilek, například MeCharge od Mercedesu, ChargeNow od BMW, nebo Charging Service od Audi. Pro náhodné nabíjení jsou určeny QR kódy u jednotlivých kabelů na stojanu, které vás přesměrují na platební bránu, kterou si předplatíte zvolený nabíjecí čas.

Nabíjení u chytré lampy na Karlově náměstí.

Nabíječky můžete vyhledávat pomocí aplikace PRE Charge, v ní vidíte i aktuální obsazenost jednotlivých portů. Nabíjení s její pomocí nespustíte, ani nevidíte jeho průběh.

Ceník je nastaven tak, aby umožnil nabití vozidla a zároveň motivoval uživatele neblokovat nabíječku již připojeným vozidlem.

Ceník pro neregistrované zákazníky
Cena za kWhCena za minutuVolné minuty
AC5 Kč1 Kč120
DC 50 / 75 kW6 Kč2 Kč60
DC 150 kW8 Kč2 Kč30

Při AC nabíjení můžete být připojení až dvě hodiny, po kterých se začne účtovat čas 1 Kč za minutu. Při 50 a 75 kW DC nabíjení je nezpoplatněné stání hodinové, u ultrarychlých pak půlhodinové, po tomto času platíte
2 Kč za minutu.

Cena pro registrované zákazníky
Cena za kWhCena za minutuVolné minuty
AC4 Kč0,50 Kč120
DC 50 / 75 kW5 Kč1 Kč60
DC 150 kW7 Kč2 Kč30

Být registrovaným zákazníkem znamená mít s PRE nějakou smlouvu, například na dodávku energie do domácnosti, nebo mít smlouvu v rámci PRE Mobilita. S tou platíte fixní čtvrtletní poplatek 34 Kč plus spotřebované kWh a minuty.

Pro ty, co budou nabíjet zejména ve městě na pomalých AC nabíječkách, je připraven tarif „AC v klidu“, kdy za měsíční paušál 450 Kč dostanete 120 kWh v ceně a 40 hodin stání u nabíječky (nad rámec prvních 120 minut při nabíjení).

Pokud k nabíjecí stanici PRE přijedete bez jakékoli předchozí přípravy, i pro vás je připravena možnost nabíjet. Stačí chytrým telefonem načíst QR kód u vybraného nabíjecího kabelu a pomocí webové aplikace s platební branou zaplatit za 60, 120, nebo 180 minut nabíjení, ceny se odvíjejí od vybrané rychlosti.

ČEZ nejhustší síť, chybí ultrarychlé stanice

Nejhustší síť nabíječek v rámci celé České republiky, aktuálně jich je přes 250, z toho 195 s výkonem 50 kW, má společnost ČEZ. Najdete je mimo jiné u supermarketů Kaufland, restaurací McDonalds, některých čerpacích stanicích a díky tomu i v menších městech jako Nymburk, Jičín, Jaroměř, Bruntál, Třebíč, Kašperské Hory, Domažlice, Mariánské Lázně, Teplice a mnoha dalších.

ČEZ instaluje zejména stanice Terra od společnosti ABB, na snímku 50kW modely u restaurace s rychlým občerstvením.

Jedinou slabinou jinak poměrně husté sítě je fakt, že v ní chybí ultrarychlé nabíječky 75 kW a více. Standardem jsou stanice s výkonem 50 kW, vyšší rychlosti dosahuje jen stojan u centrály ČEZu v pražské Michli (aktuálně výkon 63 kW). U mnoha vozidel, včetně Renaultu Zoe na fotce, je tato rychlost dostatečná, některá vozidla však umí využít i mnohem větší nabíjecí výkon. Například nový Fiat 500e 85 kW, Opel Mokka-e 100 kW, Mercedes EQV 110 kW, VW ID.4 125 kW, Audi e-Tron 150 kW.

Dobíjení můžete aktivovat buď pomocí RFID čipu ČEZu, nebo mobilní aplikace Futur/e/go. V té můžete nabíjecí stanici vyhledat, zkontrolovat její aktuální dostupnost a po připojení kabelu do vozidla nabíjení spustit, ukončit a sledovat jeho průběh. K identifikaci stanice v aplikaci můžete využít i QR kód. U supermarketů Kaufland je AC nabíjení zdarma.

Zákazník si může vybrat jeden z návodně pojmenovaných tarifů, podle toho, jak moc chce každý měsíc nabíjet.

TaxiObchodní cestujícíVíkendový řidičPay as you go
Měsíční paušál1 750 Kč550 Kč200 Kč0 Kč
Předplacená spotřeba500 kWh122 kWh36 kWh0 kWh
Cena za kWh3,5 Kč4,50 Kč5,50 Kč7,50 Kč

Ačkoli se 1 750 Kč může zdát jako vysoká cena, 500 kWh je docela dost energie. Kupříkladu v případě Zoe vystačí na ujetí zhruba 3 000 km, kilometr tak vyjde na 58 haléřů.

Nabíjet můžete i jako neregistrovaný zákazník, jen cena za kWh je nemalých 9,50 Kč. I ČEZ se snaží motivovat zákazníky k uvolnění nabíjecí stanice po dobití, v případě DC máte na nabití 90 minut, pak se systém začne strhávat 2 koruny za minutu, na AC nabíjení máte osm hodin.

E.ON vyšší cena, partnerské nabíječky

Společnost E.ON byla dřív jasnou volbou pro nabíjení v jižních Čechách a na Moravě, ale v uplynulých měsících se konkurence dostala i tam a naopak, nabíječky E.ONu najdete na celém území, 50kW stanic již mají v provozu více než 50. Rekordně je pokryta dálnice z Prahy do Brna. Často je najdete na parkovištích obchodních domů Globus (např. Pardubice, Plzeň, Karlovy Vary, Chomutov, Liberec, Opava) a některých benzinových stanicích. 

Plánuje se také výstavba 50 stanic na parkovištích obchodů Penny. Unikátem je nabíjecí lokalita Vystrkov u dálnice D1, kde v roce 2019 zprovoznil první 175kW stanici v ČR. Dnes má v síti E.ONu sourozence na dálnici D5 na Rozvadově, další dva jsou ve výstavbě.

Nabíječky E.ON najdete například u supermarketů Globus, na snímku pilotní nabíječka u obchodu Penny. Zpravidla jde o 50kW stanice Terra od ABB.

Nabíjení lze aktivovat pomocí RFID karty a aplikace E.ON Drive, ve které můžete mimo vyhledání nabíjecí stanice proces i aktivovat, ukončit a případně na dálku sledovat. Aktuální obsazenost stanice v aplikaci nenajdete.

E.ON nabízí zajímavou partnerskou spolupráci podnikům nebo městům a vesnicím. Jednak umožňuje zapojit již existující nabíječku do vlastní sítě a tím dát k dispozici zákazníkům, přičemž část zisku z provozu připadne majiteli stanice. A jednak nabízí možnost, že si nabíjecí stanici zakoupí třeba město, E.ON zařídí všechnu „byrokracii“ a instalaci, část zisku z provozu stanice pak jde do rozpočtu dané obce. 

Ceník E.ONu je velmi jednoduchý.

zákazník registrovanýzákazník neregistrovaný
AC - cena kWh6 Kč9 Kč
DC - cena kWh6,90 Kč11 Kč
DC 50 kW - cena kWh9 Kč13 Kč

Pokud se od AC nabíjení neodpojíte do osmi hodin, nebo od DC do 90 minut, začne vám systém účtovat 2 koruny za minutu. Dříve měl E.ON lákavou cenu za AC nabíjení (3 Kč za kWh), ale od 1. února letošního roku se přiblížila DC nabíjení. I nabíječky E.ONu jsou integrované do některých nabíjecích služeb automobilek, kupříkladu MeCharge od Mercedesu.

MOL platba u kasy, nejlépe s prázdným autem

Nabíječky elektromobilů u čerpacích stanic zpravidla rostou pomocí partnerů (ČEZ, E.ON, PRE), u některých benzínek MOL však najdete nabíječky, které maďarská petrochemická společnost přímo provozuje pod značkou Plugee. Aktuálně má v provozu čtyřiadvacet 50kW DC stanic a dvě 150 kW DC stanice. Zpravidla jsou umístěny podél hlavních silničních tahů, zejména D1, D2, D5, D8. Mimo hlavní tahy je najdete v Praze, Brně, Litoměřicích, Plzni, nebo Přerově.

MOL využívá nabíjčky od společnosti Siemens.

Nabíječky MOL byly dlouho v testovacím provozu zdarma, letos v únoru je přepnuli na placený režim. V nabídce jsou jen dvě položky, jednorázová platba za AC nabíjení a jednorázová platba za DC nabíjení. První stojí 259 Kč, druhá 333 Kč, pokud jste u ultra rychlé nabíječky, je to 450 Kč. Zda chcete jen „docucnout“ pár procent na další cestu, nebo dobíjíte ze dvou procent na osmdesát, není podstatné, cena je stejná. Spuštění a ukončení nabíjení fyzicky provádí obsluha čerpací stanice.

Je tedy jasné, že u MOLu se vyplatí nabíjet buď v nouzi, kdy víte, že k jiné nabíječce bezpečně nedojedete, nebo když máte velký prázdný akumulátor a čas nabíjení využijete k občerstvení, protažení, či nějaké práci v „kavárenském“ zázemí benzinky.

Ionity ukrutně rychlé, mnohdy ukrutně drahé

Ionity je celoevropská síť ultrarychlých 350kW nabíječek, za kterou stojí automobilky BMW, Daimler AG, Ford, Volkswagen a Hyundai Motors. Jsou užitečné zejména při dlouhých trasách napříč Evropou, ve spojení s vozy s velmi rychlým nabíjením. V této kombinaci můžete doplnit energii pro ujetí sta kilometrů doslova za pět minut. V ČR jsou tři nabíjecí lokality Ionity: na D5 v Berouně, na D1 u obce Nupaky a na D1 na odpočívadle Pávov.

Tradičním výrobcem nabíječek pro Ionity je společnost Tritium, nejnovější generace nabíječek je na zakázku přímo pro Ionity. Dodavately mají být jak Tritium, tak ABB, rozhraní pro uživatele bude shodné.

Za nabíjení lze platit dvěma způsoby. Buď pomocí partnerské nabíjecí služby, tedy zejména některou z nabíjecích služeb spolupracující automobilky, nebo pomocí webové aplikace s platební branou. Zatímco s vhodným tarifem automobilky se lze dostat na docela rozumné ceny kolem 8 Kč za kWh, při přímé platbě je cena doslova ukrutná, 21 Kč za kWh.

Právě tato položka v ceníku v mnohých článcích a diskuzích vyústila v závěr „jízda na elektřinu je dražší než na benzin“, což je sice v případě 21 Kč za 1 kWh rozhodně pravda, ale za tuto cenu bude u Ionity nabíjet jen málokdo. Navíc je to špičková služba pro nejnáročnější zákazníky, většina řidičů využije cenově atraktivnější varianty.

Lidl zdarma během nákupu

Jsou případy, kdy lze energii do elektromobilu doplnit i bezplatně. Typickým příkladem jsou nabíjecí stanice u rekonstruovaných nebo nově stavěných prodejen Lidl. V tuto chvíli jsou v provozu u prodejen v Horoměřicích, Praze, Čestlicích, Benátkách nad Jizerou, Pardubicích, Hradci Královém, Brně, Slavkově u Brna, Olomouci a Ostravě, u některých dalších se chystají.

50kW nabíječky ABB jsou u prodejen Lidl výrazně označené. Na snímku poslední přírůstek, v Benátkách nad Jizerou.

Nabíjení u prodejen je bráno jako služba zákazníků a konkurenční výhoda, pokud jedu elektromobilem, raději nakoupím u prodejny, kde během nákupu doplním akumulátor, než u prodejny, kde bude vozidlo jen stát. Je proto přinejmenším slušností na těchto stanicích nabíjet jen v případě, že během nabíjení v obchodě nakoupíte. 

Noví hráči?

Nabíjení elektromobilů je novou obchodní příležitostí, které se postupně chopí i jiní než dnešní velcí energetičtí hráči. Někteří to již udělali a povíme si o nich v příštím díle.

A některé se teprve zvolna rýsují. Zaujala nás třeba společnost Charge and ride, která vdechne druhý život ruině funkcionalistické stavby architekta Ladislava Machoně, desítky let chátrající benzinové čerpací stanici na pražském Zličíně. Byla součástí rozvoje automobilismu za první republiky, nyní bude součástí rozvoje elektromobility.

Původní pobočku společnosti Vacuum Oil Company Charge and ride v rámci pilotního projektu promění v nabíjecí hub, který nabídne jak ultrarychlé nabíjecí stanice, tak i kvalitní zázemí a doplňkové služby.

Dnes ruina, v budoucnu moderní rychlonabíjecí lokalita se zázemím.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Finanční šéf Porsche: EU může odložit zákaz aut se spalovacím motorem

Porsche Taycan

VIDEO Plán Evropské unie na postupné ukončení prodeje nových automobilů se spalovacím motorem do roku...

Číňané touží uspět v Evropě, je to otázka prestiže, vysvětluje šéf českého MG

MG EHS Plug-In Hybrid

VIDEO Letos stoletá značka Morris Garage je kometou evropského automobilového trhu a platí to i o tom...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Diář petrolheada: Do Mostu za klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně
Šárka Hamrusová: Díky laktační poradkyni jsem si přestala myslet, že je chyba ve mně

Šárka chtěla kojit. Chvíli to ale vypadalo, že se jí to nepodaří. Díky správně zvolené laktační poradkyni nakonec dosáhla úspěchu. Poslechněte si...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...