Francouzská hitparáda ekonápadů: ne reklamě na auta, nižší maximálka pro SUV

Spojuje je jen kouř. A teď vyhlídky na zákaz reklamy. Tak jako před patnácti roky zmizela, celkem pochopitelně, reklama na cigarety, teď to samé ve Francii hrozí reklamě na normální auta.

Francouzi postupují v záhubě automobilek systematicky. Reklama na auta má být zakázaná. | foto: Citroën

Francouzskou sněmovnou prošel na začátku května návrh nového klimatického zákona. V mnoha ohledech nejradikálnějšího v Evropě. A dopadá i na auta poháněná spalovacími motory. Nedostanou se do vymezených zón, bude na ně zakázána reklama. Cílem zkrátka je, aby je lidé nechtěli. Do roku 2040 by měly úplně zmizet užitkové vozy poháněné naftou nebo benzinem.

Bláznivé? Omyl. Ekologické organizace, které za klimatický zákon lobovaly, jsou naštvané a chtějí víc. Ve hře je třeba omezení rychlosti aut s hmotností nad 1,5 tuny na dálnicích. Jezdit by mohla jen devadesátkou.

Reklama jen na elektromobily. Ty ekologické

Pokud zákon projde, zmizí reklama na auta se spalovacím motorem. Automobilky budou moci zákazníky lákat jen na vozy, které jsou plně elektrické, nebo splňují nejpřísnější kritéria emisí, vejdou se do nich zřejmě některé plug-in hybridy.

Kromě samotného zákazu ještě vznikne „kolektivní závazek“ automobilek i reklamních agentur přihlásit se k ekologicky zodpovědné reklamě. Detaily jsou zatím nejasné, ale princip bude zřejmě spočívat v tom, že kromě zákazu reklamy na auta se spalovacími motory se automobilky zavážou nepropagovat ani elektrická auta, která mají zbytečně velkou spotřebu. Zkrátka reklama na elektrické miniauto bude etická, reklama na elektrické SUV se stane stejně zavrženíhodnou jako reklama na benzinová auta.

Peugeot 206: The Sculptor - 20th Anniversary

Ono je to relativně jedno, protože s ostatními restrikcemi je dost pravděpodobné, že auta se spalovacími motory vyhynou. V roce 2024 by měly přijít přísné „nulové“ zóny v centrech velkých měst. Žádné zelené plakety pro superekologická auta se spalovacím motorem, měřítkem jsou zkrátka nulové emise v místě provozu. Přeloženo z ekoevropanštiny: nic kromě elektromobilů. A v roce 2030 má přijít úplný zákaz prodeje aut s emisemi nad mýtickými 95 gramy CO2 na 100 kilometrů. O deset let později by ze silnic měly zmizet i náklaďáky poháněné naftou.

I když to všechno zní až nereálně tvrdě, drtivá většina návrhů už prošla prvním kolem legislativního procesu. Sice je jasné, že zákon už nestihne vstoupit v platnost od příštího roku, ale reálně ke schválení směřuje. A ekoaktivistické spolky si začínají stěžovat, že je příliš měkký. Z pohledu automobilové dopravy leží zastáncům tvrdšího přístupu v krku nejvíc zavržené plošné snížení rychlosti na dálnicích ze 130 na 110 km/h. Ze sto padesáti návrhů, které přinesli prezidentovi, jich Emmanuel Macron zatratil jen pár. Ale toto byl jeden z nich.

Co s tím? Pokud neprojde snížení rychlosti plošně, tak proč jej nezprůměrovat? Auta vážící méně než 1 500 kilogramů by mohla jezdit stotřicítkou. Ta těžší by mohla jet jen devadesát.

Legrační je, že aktivistické spolky v tomto případě neznají bratra, a to ani elektrického. Ano, správně. Toto omezení by platilo i pro elektromobily. A zatímco v případě konvenčních aut se do této hranice vejdou i relativně velké manažerské kombíky (třeba Passat s benzinovou patnáctistovkou váží prázdný 1 430 kilogramů), devadesátkové kladivo by dopadlo i na relativně malé elektromobily. Třeba francouzský bestseller (na poměry elektromobilu) Renault Zoe má smůlu.

Vláda zatím tyto návrhy odráží, ale ne jako nesmysly. Spíš chce otevřít diskuzi. Populistický návrh francouzských ekologů, kteří s ním chtějí kandidovat, totiž neřeší třeba otázku dodávek. Jak se postavit k sedmi nebo osmimístným autům typu VW Multivan? Pokud jsou obsazené, jsou i při vyšší hmotnosti a vyšší spotřebě mnohem ekologičtější než konvenční pětimístná auta. To jsou argumenty mimo jiné prořidičských aktivistických spolků, které ve Francii nabírají na síle a snaží se vytvořit protipól ekologickým soupeřům.

Soumrak letadel i letáků

Sice to nepatří do automobilové rubriky, ale na dokreslení je potřeba vyjmenovat i pár dalších novinek, které klimatický zákon přinese. Omezení čeká i leteckou dopravu. Zákon zakazuje vnitrostátní lety, u kterých existuje alternativní vlakové spojení s dojezdovým časem dvě a půl hodiny. Prakticky by tak skončily lety mezi Paříží a metropolemi typu Lyon nebo Štrasburk. Zastánci tvrdšího přístupu navrhují hodiny čtyři a to už by zásadně ovlivnilo celou vnitrostátní dopravu ve Francii.

A kromě letadel dojde i na letáky. Zatímco doteď si Francouzi stejně jako Češi lepili na schránky noticku, že letáky dostávat nechtějí, nově by o ně naopak na schránce museli výslovně požádat. Povinnost, aby restaurace a jídelny nabízely povinně vegetariánská jídla, už je pak jenom drobnost.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Analýza: Výroba elektromobilů bude levnější než aut na benzin, zdraží opravy

Také Toyota plánuje využití technologie giga-casting.

VIDEO Výroba bateriových elektromobilů bude do roku 2027 v průměru levnější než výroba srovnatelných vozů...

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Hotely volají po dobíjecích stanicích, počet hostů v elektromobilech roste

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

VIDEO Rozvíjející se elektromobilita je patrná i na spotřebě u dobíjecích stanic. U těch, které v...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...