Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Powerbanka na kolech. Novým hyundaiem můžete napájet gril nebo sekačku

Automobilka Hyundai jako první implementovala do svého vozu systém Vehicle 2 Load, kterým můžete z trakčního akumulátoru elektromobilu napájet běžné elektrické spotřebiče. Vyzkoušeli jsme, jak to vlastně funguje.

Pod podlahou bateriových elektromobilů je ukryt akumulátor, jehož kapacita by zpravidla stačila na několik dní spotřeby průměrného rodinného domku. Energie v něm uložená je zpravidla čerpána elektromotory pohánějící vozidlo, částečně systémem klimatizace či topení a v malé míře i další palubní elektronikou.

Hyundai Ioniq 5 je první vlaštovkou, u kterého lze elektřinu z akumulátoru použít i mimo vozidlo a živit s ním prakticky všechny běžné spotřebiče s 230V napájením.

Ioniq 5 V2G

Vozidlo je totiž vybaveno systémem V2L, Vehicle to Load, který ze stejnosměrného napětí 800V akumulátoru vytvoří střídavý proud o napětí 230V, frekvencí 50 Hz a maximálním proudu 16 A, tedy výkonem až 3,68 kW. To jsou stejné parametry, jako má běžná domácí elektrická zásuvka.

Doposud totiž platilo, že i když je ve voze instalována 230V elektrická zásuvka, šlo ji použít jen k napájení zařízení s nízkou spotřebou, například notebooků - zpravidla jste se museli vejít do limitu kolem 200 W příkonu (a kapacitních limitů malého akumulátoru). 

Částečnou výjimkou je Honda-E, u které lze připojit spotřebiče s příkonem až 1,5 kW, ale jak jsme sami vyzkoušeli, má to své limity – herní konzole a televizor a aktivní reprosoustavy fungovaly bez potíží,ale vysavač (byť s nižším příkonem) se sice rozjel, ale smutně vrčel v mnohem nižších otáčkách, než obvykle.

V případě V2L systému ale tyto limity neplatí.

Ioniq 5 výhody elektrického pohonu využívá na jedničku

Jak jezdí nový elektrický hyundai

Konečně někdo využil potenciál plynoucí z jiného rozložení agregátů v elektrické trakci naplno. Po letech prohlášení a slibů automobilek, jak elektropohon auta změní na pohled i dotek, to Hyundai uvedl do praxe. Ioniq 5 vypadá fantasticky a je taky skvěle vymyšlený. Čtěte dále

Žádná velká věda

Elektřinu z trakčního akumulátoru tedy můžete využít všude tam, kde byste jinak museli mít benzinovou elektrocentrálu. Na napájení prodejního stánku, elektrického nářadí, zahradního vybavení, nebo třeba při kempování – připojit můžete gril, kávovar, osvětlení.

K připojení spotřebičů slouží redukce, kterou zasunete do nabíjecího konektoru auta a její připojení potvrdíte tlačítkem, které aktivuje systém napájení a redukci v konektoru mechanicky uzamkne, aby nemohlo dojít k jejímu zcizení.

Automobil sám hlídá, aby zátěž nepřekročila maximální povolenou mez (přívod pak elektronicky odpojí), aby se zásuvka a redukce dlouhým vytížením a třeba expozicí slunce nepřehřála a aby nabití akumulátoru nekleslo pod uživatelem nastavenou hranici (v základu 20 procent, ale můžete nastavit i 80 procent).

Speciál Hyundai Ioniq 5

Konstrukce redukce je bohužel slabinou systému. Kabel od spotřebiče do ní totiž zaklapnete tak, aby se mohlo spojení používat i za nepříznivého počasí. Zástrčka je ukrytá v redukci a kabel vede skrze gumovou průchodku. Problémem ovšem je, že kvůli tomu lze zapojit jen přímou (tedy ne úhlovou) zástrčku a zároveň, rovná zástrčka může mít jen omezenou délku, což například ta se žlutým kabelem na obrázku nesplnila. Už menším limitem je, že redukce nemá kolík uzemnění a korektně tak lze zapojit jen vidlice standardu Shuko.

Z tohoto konektoru můžete čerpat energii jen u zaparkovaného vozidla, se zapojenou redukcí se nerozjede stejně, jako se nerozjede pro připojení k nabíječce. Je to logické, ale pokud byste chtěli za jízdy napájet třeba alegorický vůz, z této zásuvky to nepůjde.

Napájení při „nastartovaném“ vozidle je schopná druhá zásuvka, která je umístěna uvnitř vozu mezi zadními sedadly. Je určena například pro nabíjení notebooků, případně napájení dalšího vybavení mobilní kanceláře, ale i ona nabídne možnost plného 16A zatížení. Je opatřena posuvným krytem s uzamykáním klíčkem, který u námi půjčeného kusu – měli jsme jej jako první – nefungoval, takže tuto zásuvku vyzkoušíme až při příští zápůjčce. Žádné překvapení by s ní ovšem nemělo nastat.

Posekání 400m zahrady = 2 procenta pryč

Aniž bychom chtěli zabíhat do přílišných technických detailů, je potřeba zmínit jeden technický aspekt – v zásuvce není čistý, ale modifikovaný sinus. Podle zástupců výrobce je tvořený pomocí superrychlých tranzistorů IGBT, takže výsledná sinusoida je velmi hladká a technicky se tak čisté blíží.

V2L redukce

U většiny spotřebičů je to jedno, ale u některé citlivé elektroniky pracující s regulací veličin – například plynové kotle a některá čerpadla – nemají modifikovaný sinus rády. Nakolik by to byl problém v tomto případě nevíme, ale pokud byste vozidlo chtěli pro napájení takových systémů použít, asi by to bylo dobré konzultovat s techniky výrobce jak vozu, tak spotřebičů.

To ovšem nenastane často. My jsme připojili starší vysavač Eta a vozidlo normálně vyluxovali. Při náběhu motoru se napětí zhouplo na 227 V, ale prakticky ihned se vrátilo na nominálních 230 V a spotřebič normálně fungoval. Situace se nezměnila ani po připojení rychlovarné konvice a kontaktního grilu. I při vysoké zátěži se napětí drželo na stejné hodnotě.

Energií z akumulátoru vozidla jsme posekali zahradu, sekačka Stiga se 40cm šířkou záběru fungovala stejně jako při napájení kabelem ze zásuvky na zdi, po posekání cca 400 metrů zahrady ubyly v akumulátoru vozidla dvě procenta.

V2G až někdy v budoucnu

Vedle zkraty V2L se u elektromobilů můžete setkat i se zkratkou V2G, tedy vehicle to grid. To je koncept, při kterém mohou elektromobily pomáhat s vyvážením rozvodné sítě – při přebytku elektřiny se budou nabíjet, při jejím nedostatku naopak elektřinu do sítě zpět dodávat – a tak napájet třeba všechny spotřebiče ve vašem, domě, nebo i u sousedů.

Pilotní programy s V2G spustily například Renault a Honda, ale zatím jde spíše o ověření možností řízení systému a také vliv takového provozu na životnost akumulátoru. 

Aktuálně nabízené Ioniq 5 systém V2G nemají a není zatím jasné, zda se takto vybavené vozy do Evropy dostanou. Napájet elektrické spotřebiče ale zvládnou všechny dodané kusy.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Italská vláda chce přilákat automobilky, jedná s Teslou i Číňany

Stylový crossover DR F35 je vylepšenou verzí modelu Chery Tiggo 7 Fly.

Italská vláda v rámci snahy o přilákání další automobilky do země jedná s americkým výrobcem...

To není rozbité. Hyundai umí krabí chůzí zaparkovat i otočku na místě

Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně...

VIDEO Otočit se na pětníku v podzemní garáži, elegantně se zasunout do řady podélně stojících vozů,...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...