Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Pařížský experiment v ulicích Prahy: 30 vs 50 km/h? Rozdíl je pár sekund

Francouzská metropole rozvířila velkou debatu, když ve většině ulic zavedla maximální povolenou rychlost 30 km/h. Od odpůrců se ozývá, že se tím zpomalil provoz. Zda třicítka opravdu zásadně zvýší čas strávený za volantem, se rozhodl otestovat v ulicích Prahy videoreportér iDNES.cz Matěj Smlsal.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

Celoplošnou třicítku zatím nezavedlo žádné české město. Nicméně například v metropoli radnice namalovaly zóny s třicítkou v rezidenčních částech Prahy 7, v Karlíně a stále více třicítek se objevuje třeba v ulicích Prahy 10.

„Naším cílem bylo snížit počet nehod s chodci. To se týká i dětí a seniorů, kteří se pohybují na přechodech pomaleji. A je zásadní rozdíl mezi tím, když se nehoda s chodcem stane ve 30 km/h nebo v padesáti, takže ty bezpečnostní argumenty jsou pro nás naprosto zásadní,“ říká radní pro dopravu Prahy 7 Ondřej Mirovský (Zelení).

Podle policejních statistik se menší rychlost v sedmé městské části osvědčila. Zatímco například v roce 2013 mělo 83 nehod následky na zdraví, v roce 2019 to bylo 52. Za poslední roky navíc nikdo nezemřel.

„Já jsem žádné nevýhody zón 30 zatím nenašel. Všechny nevýhody, které lidé říkají, jsou spíš subjektivními dojmy. V těch rezidenčních ulicích třicítka určitě funguje, protože na to musíme koukat i tím pohledem, že ulice jsou většinou zdrojem či cílem pohybu, jsou to ulice, kde lidé bydlí, kde parkují, takže pokud tam dojedou třicítkou a zaparkují, tak v tom není žádný zásadní rozdíl a naopak to zvyšuje i kvalitu života v dané ulici,“ dodává.

VIDEO: Proč jsou kanály v silnicích jak naschvál tak, abychom do nich vlítli

Třicítkou se v Praze 7 jezdí jen v takzvaných rezidenčních ulicích, naopak na hlavních komunikacích či tam, kde proudí tramvaje, platí stále padesátka.

Zmíněná bezpečnost je hlavním argumentem, proč se třicítky zavádějí. „Dále je to i rozhledový parametr na křižovatkách, protože samozřejmě řidič, který se blíží ke křižovatce nižší rychlostí, tak má daleko víc času vidět kolem sebe a zabránit rizikům, která mohou nastat při vyšší rychlosti,“ komentuje pro iDNES.cz zástupce proděkana Fakulty dopravní ČVUT Zdeněk Lokaj.

Další výhodou zón s třicítkou je nižší hluk z aut. Naopak odborníci se podle Lokaje nemohou shodnout na vlivu na životní prostředí. „Je nutné podotknout, že názory se různí, protože víc než maximální rychlost je pro životní prostředí důležitější plynulost dopravy. To znamená daleko důležitější je jet klidně i třicítkou, ale plynule, než na každé druhé křižovatce zastavovat. Právě časté zastavování a rozjíždění je největším znečišťovatelem,“ uvádí.

Navíc, když řidič jede na dvojku či trojku, tak spaluje víc paliva. „Odborná literatura popisuje, že nejmenší vliv na životní prostředí má rychlost mezi 80 a 90 km/h,“ dodává Lokaj.

VIDEO: „Ty debile!“ Učili jsme řidiče bezpečný rozestup od kol

Právě třicítka by mohla zajistit, že doprava bude plynulejší, když auta budou do křižovatek přijíždět postupně a ne se štosovat v koloně.

Jak uvidíte ve videu, reportér Matěj Smlsal si připravil tři pokusy. Při prvním zjišťoval, jakou průměrnou rychlostí člověk opravdu jede, i když povolené maximum je 50 km/h. Poté na 10kilometrové trase s kolegou porovnali, o kolik později přijede do cíle auto, které mohlo jet maximálně třicítkou, oproti tomu, které to mohlo rozpálit až na padesát. A v posledním pokusu zjišťoval, jak se liší brzdná dráha při třicítce a při padesátce.

Třicítka zkapacitní cesty

Průměrná rychlost mimo hlavní tahy – takzvaná last mile – v Praze loni činila přibližně 32 kilometrů v hodině. Ukazují to data globálního systému INRIX. Do tohoto údaje je započítané i čekání na semaforech, rozjezdy či zastavování na přechodech a podobně.

VIDEO: Tajemství semaforů. Takto získáte zelenou dřív

„Zavedení třicetikilometrové rychlosti by s největší pravděpodobností vedlo k mírnému snížení průměrné rychlosti, ale zároveň ke zkapacitnění cest – zkrátila by se doba v kolonách. Ty dopady by ale byly jen velmi malé,“ říká Tomáš Miniberger, ředitel společnosti VARS, která INRIX v Česku zastupuje.

Podle Minibergera by bylo vhodné snížení rychlosti nejdřív otestovat na menších úsecích. „Data dokážeme monitorovat a vyhodnotit třeba i na úrovni jednotlivých ulic. To je cesta, kterou by moderní řízení dopravy mělo jít předtím, než se přijmou plošná opatření.“

Nejpomaleji se na „poslední míli“ podle loňských dat jezdí v Českých Budějovicích – asi 28 kilometrů v hodině. Stejně jako Praha je na tom Brno, nejrychleji se naopak jezdí v Ostravě a Liberci – tam je průměrná rychlost téměř 40 kilometrů v hodině.

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  16:29

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...