Malmedy, Blanchimont, ale hlavně La Source, Eau Rouge, Raidillon nebo Kemmel. Už jen jména pasáží legendárního belgického okruhu Spa Francorchamps zrychlí fanouškům motorsportu tep. Když se k tomu přidají desítky starých závodních aut, je o zábavu postaráno. Tak jako jeden říjnový víkend při Spa Six Hours Revival. Tedy podniku sdružujícím řadu závodů, jehož vrcholem je vytrvalostní šestihodinovka.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Ve startovní listině hlavního závodu figurovalo hned třináct Fordů GT40. Oblíbené závodní náčiní je charakteristické nejen výškou 40 palců, ale také potentním osmiválcovým motorem. Ten mohl mít objem až sedm litrů, ve Spa ale startovaly vozy s „pouze“ 4,7 litrovými motory.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
AC Cobra vyčkávající u starých boxů na odjezd do zaváděcího kola.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Digitální hodiny na staré věži ukazují necelých dvacet minut do startu šestihodinovky. V boxech panuje čilý ruch – spíše než nervozita je však od jezdců cítit odhodlání postavit se závodní výzvě čelem.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Na jedné straně americké Fordy Mustang i robustnější Falcony Sprint, na straně druhé subtilní Lotusy Elan nebo Porsche 911. Startovní pole bylo velmi pestré.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Ojedinělá Elva GT160 předjíždí jeden z Lotusů Elan. Subtilní britská Elva z roku 1964 má uprostřed umístěný dvoulitrový čtyřválec BMW. Vznikla v pouhých třech kusech.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Pár kol v ostrém tempu a před téměř každou zatáčkou létají konkrétním autům z výfuků plameny. Zde v podání Jaguaru E-type v nájezdu do pasáže Les Combes.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
„Pusť rychlejšího“ - takto jednoduše by se dalo přeložit mávání modrou vlajkou podél závodní tratě.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Lotus Elan v těsném závěsu za Fordem Falcon v jedné z nejvýše položených částí okruhu – svažující se rovince Malmedy.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Žádná spanilá jízda, jelo se na hraně. Na auta elegantně klouzající zatáčkami s mírným kontra předních kol bylo radost pohledět.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Sourozenci. AC Shelby Cobru (st.č. 50) se snaží předjet Shelby Cobra Daytona (st.č. 186). Oběma vozům dal americký konstruktér Caroll Shelby do vínku osmiválcové motory o objemu bezmála pět litrů.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Nejen 911 – v polovině šedesátých let v Porsche vyráběli i nízké kupé 904 GTS. Oproti zvyklostem je v něm dvoulitrový motor typu boxer umístěný před zadní nápravou.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Ubývající světlo ponořilo Spa-Francorchamps do tmy kolem sedmé hodiny večerní, tedy asi v polovině závodu. Diváci si tak mohli užívat třeba i pohled na do ruda rozpálené brzdové kotouče. V tomto případě si to po rovince Kemmel uhání pozdější vítěz šestihodinovky – Ford GT40 (st.č. 21) dvojice Bryant/ Cottingham.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Díky umístění závodní okruhu v lese nejsou podobné pohledy ojedinělé, pod rouškou tmy ještě získávají na kouzlu. Pohled přes údolí na asi kilometr vzdálené depo od rovinky Kemmel.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
V noci dostávají smysly zabrat – závodní klání se promění v tanec světelných kuželů, rozdílné zvuky motorů jsou si najednou velmi podobné. Co se pohybuje po trati divák zjistí většinou až když jej vůz mine. A už se blíží další.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Doplňování paliva během závodu se odehrává na benzínové stanici přímo v areálu.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Přátelská atmosféra a družný hovor u těch, kteří byli právě vystřídaní za volantem.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Sice se tady nehraje o sekundy, lidé z jednotlivých týmů se beztak snaží neztrácet čas. Zastávka v depu kvůli výměně řidičů a očistě špinavého okna tak musí proběhnout co nejrychleji.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Složitá operace. Uvolněná rampa s přídavnými světlomety dělá na přídi Jaguaru E-Type více škody než užitku. Několik metrů lepící pásky by tento problém mohlo vyřešit.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Původně krátká zastávka v boxech nabrala spád – potřebná byla nejen výměna jezdců. Záhy se totiž ukázalo, že kvůli unikajícímu vzduchu potřebuje nutně vyměnit i pravé zadní kolo Fordu Galaxie.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Těsné klání ve vlásence La Source. Do konce šestihodinovky zbývá pár desítek minut.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Závodní víkend ale nebyl pouze o hlavním závodě. V kategorii vytrvalostních prototypů startovaly vozy jako Lola, Chevron, McLaren nebo Abarth. Vedoucím vozem na snímku je Lola T70 Mk3B z roku 1970, poháněná osmiválcovým motorem o výkonu kolem 450 koní.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Lola T290 (1972) dostala oproti svým předchůdcům do vínku výrazně subtilnější řadový čtyřválec Cosworth.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
V kategorii cestovních vozů startovaly závodní stroje vyrobené od šedesátých do začátku devadesátých let. A zatímco Fordy Escort první generace byly na chvostu pole a střed okupovaly BMW 3,0 CSL a M3 E30, čelo patřilo zcela jednoznačně dvojici Godzill. Touto přezdívkou se ve své době honosily závodní Nissany Skyline R32 GT-R. Byly totiž neporazitelné. A svou neporazitelnost potvrdily i ve Spa.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Formule 1 a Spa-Francorchamps k sobě neodmyslitelně patří. Jen škoda, že se jezdci kvůli mokré trati nepouštěli do těsnějších soubojů.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Ze čtrnácti startujících formulí byl tento Ensign N179 s rokem výroby 1979 jedním z nejstarších strojů dané kategorie.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Vítězi sobotního závodu Jamie Constablovi se s Tyrrellem 011 dařilo na vodě o poznání hůře. V neděli tak už na nejvyšší příčku nedosáhl.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Téměř každou zatáčku smykem projížděly jezdci na předních pozicích kategorie cestovních vozů vyrobených před rokem 1966 – fakticky to znamená, že většina aut pocházela z roku 1965. Řidič Fordu Cortina se v nejznámější části okruhu právě snaží o únik před Alfou Romeo Giulia Sprint GTA.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
V Belgii jely také doutníkové formule z padesátých a šedesátých let. Sytě červenou barvu má sice většina lidí spojenou s Ferrari, v tomto případě se však jedná o Maserati 250F-CM5 (st.č. 248) z roku 1957.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Zbývají poslední desítky sekund. Startovní pole historických formulí (oficiálně Historic Grand Prix Car Association) je sešikované na roštu a závodníci netrpělivě očekávají povel ke startu.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Předstartovní přípravy jezdců třídy Woodcote & Stirling Moss Trophy.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Zdá se, že krátce po odmávnutí startu má nejlepší pozici před první zatáčkou dvojice Listerů (st.č. 82 a 41). Nakonec to byl však řidič Tojeiro Eccose Jaguaru (st.č. 18), který se radoval z vítězství.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Osamělý Lotus XI v zatáčce La Source
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Woodcote & Stirling Moss Trophy
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Petrolheadi si přišli na své nejen na okruhu, ale také na jednom z parkovišť. Stejně jako na podobných akcích se i ve Spa konal automobilový sraz. Skladba účastníků byla vskutku pestrá – důkazem budiž vedle sebe stojící Ford GT a Matra Djet.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Zvuk osmiválcového motoru formule 1 (v tomto případě jednotky Cosworth v McLarenu M29) je nádherný. Tedy pokud nejste technik, který jej startuje a stojí přímo u něj. V tu chvíli vám div neutrhne hlavu a to i když máte ucpávky uší.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
První řadu sobotního závodu formulí 1 obsadila dvojice téměř totožných Williamsů FW07C.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Masters Historic Formula One
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Meziválečná sportovní auta nebyla poslední kategorií závodního víkendu. Na okruhu probíhala klání také mezi juniorskými formulemi, novodobými legendárními vozy vytrvalostních závodů nebo auty třídy Masters Gentlemen Drivers (stroje v podstatě stejných parametrů jako na startu šestihodinovky).
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz
Některá upozornění si diváci vyložili po svém.
Autor: Petr Bača, pro iDNES.cz