Svět Jawa
Sledovat další díly na iDNES.tv„O letadlových motorech se vypráví historka, říkal jí vnuk zakladatele firmy Františka Janečka,“ připomněl firemní příběh Arnošt Nezmeškal, autor výstavy Fenomén Jawa v Národním technickém muzeu. „Motor prý běžel ve fabrice na brzdě, a ve chvíli, kdy tam starý pán Janeček vešel, ulomila se vrtule a zasekla se do zdi, jen kousíček od místa, kde stál jeho syn. A starý pán potom řekl, že už o tom nechce nic slyšet. Tím skončil vývoj letadlových motorů před válkou.“
Automobily se značkou Jawa
Docela jinak tomu bylo s povedenými jawskými automobily. První auto, které Janečkova továrna vyrobila, byl licenční DKW Meisterklasse 701 z roku 1934. „DKW byla značka zavedená na jednoduché a levné automobily,“ doplnil Arnošt Nezmeškal. Jawa 700, jak se licenční model jmenoval, měla na rozdíl od původní DKW prodloužený rozvor a osmnáctipalcová kola. Jawa sedmistovku nabízela hned v několika verzích, jako uzavřený tudor, roadster, kupé a kabriolet.
U toho však výroba neskončila, Jawa postavila také aerodynamickou verzi. Řadový dvouválcový a dvoudobý motor s objemem 699 cm³ měl výkon 20 koní. Rok po představení sedmistovky přišla Jawa s modelem 750, který disponoval výkonem 26 koní. Postavila však jen tři vozy s otevřenou karosérií roadster a tři kusy kupé.
„Přišla krize a všechny československé automobilky se rozhodly, že budou dělat levné a jednoduché vozy,“ připomněl Arnošt Nezmeškal. „Janeček tak prodal jen asi kolem tisíce kusů modelu 700. Ale nevzdal to…“ Na podzim roku 1937 továrna představila druhý model Jawa Minor. Minor měl opět dvouválec, ale tentokrát s objemem 616 cm³ a výkonem 19 koní. Motor a podvozek zkonstruoval Rudolf Vykoukal, povedenou karoserii navrhl Zdeněk Kejval. Motory a podvozky se vyráběly na Pankráci, karoserie vznikaly v Kvasinách. Auto se kompletovalo v Týnci nad Sázavou.
Skvělé závoďáky, koženkové lidovky a ukradený MinorAuta z Jawy Auta značky proslavené výrobou motorek se vyráběla jen 13 let. Nejslavnější čtyřkolová jawa se nakonec jmenuje Aero Minor. Na maličký jawamobil už vůbec nedošlo. Čtěte více. |
„Jde o takový československý trabant. Dvoudobý dvouválec, šestistovka, to nejjednodušší a nejlevnější, co jste si mohli pořídit,“ představil Minor Arnošt Nezmeškal. „Ovšem, Minor byl krásný a velmi dobře fungoval. Perfektní automobil pro méně majetné.“
Minor II byl posledním jawským automobilem
Během druhé světové války začal tajně vznikat prototyp modelu Minor II. Proto bylo možné, že se vůz dostal do výroby jen chvilku po válce, už v roce 1946. „Bohužel po válce bylo všechno jinak. Jawa Minor II se v Jawě nesměla vyrábět, její výroba se přestěhovala do továrny Letov a auto nakonec vyjelo pod názvem Aero Minor.
Prodával se i v zahraničí, ale po pár letech výroba skončila. „Auto Jawa sice není moc známý pojem, ale kdyby se historie vyvíjela trošku jinak, myslím, že by automobily Jawa byly světoznámé. Auťáky od Janečka byly výborně vymyšlené, krásně fungují a jsou to hezká auta,“ uzavřel tuto jawskou kapitolu Arnošt Nezmeškal.