Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ceny nebudou vyšší, tvrdí podnikatelé, kteří chtějí rozvážet auty Tesla

  11:32
To, že vám jídlo či nákup přivezou až domů, není nic nového. Dva mladí Brňané teď však zkoušejí prorazit s novinkou: rozvoz zajistí elektromobily značky Tesla.

Kateřina Plšková a Stanislav Chlup vidí budoucnost v městské ekologické dopravě. Ve svém podnikání sázejí na Teslu. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Auta bez řidiče anebo třeba drony. Taková je vize nové dovážkové služby Futra, která od listopadu spouští provoz v Brně. Bude tak konkurovat těm stávajícím. Podle majitelů má být na rozdíl od ostatních ekologická. 

Za nápadem stojí Brňané Kateřina Plšková a Stanislav Chlup, kteří vidí budoucnost dopravy právě v elektromobilech Tesla. „Nebudeme rozvážet jen jídla z restaurace, ale i produkty od místních farmářů, nákup z obchodu, a dokonce i květiny či šperky,“ popisuje Plšková.

Jak se zrodila myšlenka založit právě dovážkovou službu?
Kateřina Plšková: Pracovali jsme spolu skoro tři roky ve firmě, která zakládala startupy. Já byla manažerka, po nějaké době mě to začalo nudit a práce mi už nedávala žádný smysl. Jsem vystudovaná zdravotní sestra, a tak jsem se během pandemie vrátila pracovat do nemocnice. Protože jsem chtěla pomáhat a zároveň přijít na to, co bych chtěla dělat. Vždy mě bavil byznys a podnikání a jednou mě při složitém hledání dopravce do Portugalska napadlo, že bychom mohli založit autodopravu, a tak jsem oslovila kolegu. Z dálkové dopravy jsme postupně scházeli a přehodnocovali to, až z toho vznikla městská ekologická doprava.

Proč zrovna ekologická?
Stanislav Chlup: Já jsem se už odmala zajímal o technologie. Jsem vystudovaný ajťák a nadšený fanoušek tesel. Vím, že ohledně nich panuje určitá kritika, ale já v nich vidím pokrok a lepší budoucnost. Na elektroauta začala tlačit i Evropská unie, ale už předtím bylo jasné, že něco takového přijde. Právě proto jsme zvolili elektromobily, chtěli jsme se připravit na budoucnost.

Jak bude vaše služba fungovat?
Plšková: Podobně jako u konkurenčních služeb. Člověk si stáhne naši aplikaci a vybere si, co chce koupit. Například jídlo z restaurace nebo třeba květiny. Zboží bude veliká škála. Zákazník si zvolí obchod a potom uvidí seznam produktů a také čas doručení. Některé produkty od farmářů budou k dodání jen jednou týdně, ale ostatní téměř kdykoli.

Budete k rozvozu používat pouze tesly?
Chlup: Primárně použijeme naši flotilu, to budou tesly a elektrokola. Dál budeme využívat i služby našich partnerů, ne všichni musí mít elektroauta, ale chceme je do budoucna vést k tomu, aby na elektromobily přešli. Tesly jsou proti jiným elektromobilům vývojově nejdál. Jedna výhoda je ta, že je to ve městě mnohem čistější. Ještě když jsem bydlel v centru a chtěl jsem vyvětrat, tak byl ten vzduch opravdu hrozný. Další důvod je ekonomický, protože na elektroauta jsou mnohem nižší náklady. Navíc jsou postavená tak, aby vydržela dlouhou dobu. Tesla uvádí jeden milion kilometrů. A třetí důvod – je to prostě cool.

Kateřina Plšková a Stanislav Chlup vidí budoucnost v městské ekologické...

Jaké jsou naopak nevýhody?
Chlup: Využíváme nejnovější model Y, který má dojezd téměř 600 kilometrů, což na městskou dopravu plně stačí. Ale infrastruktura nabíječek není v Brně úplně rozsáhlá, takže při rozšiřování flotily budeme muset budovat i naše vlastní nabíjecí stanice. To vidím jako jeden problém. Jinak je tu samozřejmě ještě vyšší pořizovací cena, něco málo přes 1,5 milionu korun.

Kolik aut v současnosti máte?
Plšková: Momentálně máme jedno auto, které jsme otestovali a připravili do provozu. Další tři mají přijít do konce roku. Využívat ale budeme i ta partnerská.

Z čeho to financujete?
Chlup: Před devíti lety jsem se dostal ke kryptoměnám, kde působím dodnes. Od roku 2017 dělám kryptoměny profesionálně. Koncem minulého roku bitcoin vystřelil opravdu hodně a já se chtěl pustit do něčeho dalšího. Takže peníze máme především díky bitcoinu.

Jak dlouho vám trvalo, než jste vše nachystali na spuštění?
Chlup: Službu jsme vymysleli během pandemie a od prvotní myšlenky uběhl asi rok, což je poměrně krátká doba. Pracovali jsme oba na plný úvazek jinde, takže se naší službě věnujeme naplno teprve od května. Nejdéle trvalo sbírání informací, jelikož ani jeden nejsme vyloženě z oboru, takže jsme celý rok pozorovali, kdo co jak dělá.
Plšková: Už velmi dlouhou dobu se táhnou právnické věci, právě kvůli tomu jsme nemohli začít v říjnu, jak jsme plánovali, ale museli jsme přesunout spuštění na 1. listopadu.

Kolik budou zákazníci platit za vaši službu? Nebude právě kvůli ceně tesel dražší?
Plšková: Bude to velice podobné jako u konkurence. Dokážeme doručovat za podobnou cenu jako ostatní společnosti v Brně.

Jak je to se zapojením elektromobilů v podnikání? Inspirujete se nějakou zemí, kde elektromobily figurují?
Chlup: Podobné projekty jsou právě v Americe. Je tam hodně taxislužeb, které jezdí s elektroauty. Tady v Evropě zatím žádné podobné služby zahrnující elektromobily nejsou moc rozšířené.
Plšková: Spíš se to nikomu ještě nepovedlo. Konzultovali jsme náš projekt s odborníky v Praze a ti nám řekli, že takových nápadů už bylo hodně, ale že to zatím nikdo nezvládl zprovoznit. Oni zůstali pouze u myšlenky, my už jsme ji zhmotnili. Jsme jedni z prvních v celé Evropě, kteří jdou tímto směrem.

Myslíte si, že právě elektromobily ovládnou naši budoucnost?
Chlup: Ano. Vidím v nich budoucnost, ale především v těch autonomních. A právě Tesla je v tom nejdál, proto chceme mít už od začátku flotilu z jejich aut. Momentálně ve Spojených státech testují plně autonomní řízení. Takové auto tam teď vlastní pouze několik tisíc lidí, ale během roku je plánují spouštět v prvních státech světa, například v Kanadě nebo Norsku. Kdy se to dostane do České republiky, bude záležet na našich politicích a legislativě, ale myslíme na to už dopředu. Až to bude možné, rádi bychom přešli právě na autonomní řízení.

Věříte, že autonomní řízení bude bezpečné? Přece jen se staly i nehody, při kterých toto řízení selhalo.
Chlup: Je potřeba rozlišovat autopilota a samořízení. Autopilot je pouhý asistent, kde musí člověk stále dávat pozor a nést zodpovědnost. Samořízení má za sebou první testy a zatím se žádná nehoda nestala. Taková technologie se dostane na trh až v momentě, kdy bude desetinásobně bezpečnější než řízení člověka.

Plánujete v budoucnu zapojit i jiné dopravní prostředky?
Chlup: Chceme využívat drony. Vypadalo by to tak, že si objednáte pizzu a dron vám ji přinese až před dům. Právě třeba v době oběda je ve městech doprava špatná a leteckou dopravou to bude mnohem jednodušší a rychlejší. Dron teda ještě nemáme, ale už máme nastudovanou legislativu ohledně jejich používání. V Evropské unii je totiž poměrně nová legislativa pro drony a autonomní drony. Příští rok chceme pořídit dva a otestovat je. Potom bychom je rádi přidali do flotily.

Je u nás v Brně vůbec legislativně možné, aby tady dron létal?
Chlup: Rozhodně. V tomto jsme v Evropě nejdál, protože je zde platná legislativa, která se vztahuje na městskou dopravu. Většinou je problém létat s dronem ve městech. Podobné služby se teď testují v Indii a také Austrálii, ale tady jsme na tom legislativně opravdu hodně dobře.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

Škoda neplánuje levný elektromobil pro Indii, její tamní manažer ano

Sochy elektrické nabídky Škody v roce 2026

Škoda Auto, která je v koncernu Volkswagen zodpovědná za indický trh, v současnosti neplánuje...

  • Nejčtenější

Muž na rozlučce se svobodou shodil turistu z hradeb, dostal 10,5 roku vězení

11. dubna 2024  10:02,  aktualizováno  11:38

Krajský soud v Brně dnes potrestal Slováka Daniela Madarásze 10,5 lety vězení za to, že loni v září...

Nehodu autobusů se 76 zraněnými způsobil zesnulý řidič. Jel příliš rychle

15. dubna 2024  14:16

Policisté uzavřeli tragický případ srážky autobusů, při níž se loni v létě na dálnici D2 u Brna...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hasiči odstřelili trhavinou vysoký strom, výjimečný postup uzavřel silnici

12. dubna 2024  16:32

Místo běžného řezání pilou odstřel pomocí trhaviny. Výjimečný postup při likvidaci velkého...

Zábranský: Uděláme maximum, aby se Vsetín cítil jako doma a oslavil postup

13. dubna 2024  10:45

Ačkoliv hokejisté brněnské Komety z extraligového play off vypadli již před časem, přísun zápasů s...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po dalším výprasku mění Zbrojovka trenéra, na lavičku půjde i Psotka

15. dubna 2024  15:56,  aktualizováno  16:41

Čtvrtá porážka v řadě, celkově sedm zápasů bez výhry a pád do bojů o udržení ve druhé fotbalové...

Brno nechalo utajeně zkrátit plánované tunely na D43, vynoří se v zástavbě

19. dubna 2024  6:05

Chystaná podzemní trasa dlouho slibované silnice je v dokumentech zkrácená i přes původní sliby....

Třetí výhra v přípravě. Čeští hokejisté v Budějovicích porazili Rakousko 5:1

18. dubna 2024,  aktualizováno  19:44

Čeští hokejisté zvládli i třetí přípravný duel před blížícím se mistrovstvím světa. Po dvou výhrách...

Tisíce drobných orchidejí zdobí kopec u Znojma, letos kvetou o měsíc dřív

18. dubna 2024  16:44

Populace orchideje vstavač kukačka kolem Cínové hory u Znojma, která je největší v Česku a unikátní...

Spása z divize? Asi jednorázový tah, hlásí Zbrojovka k „oživení“ veterána

18. dubna 2024  15:27

Už posun trenéra z divizního béčka bylo v podání vedení Zbrojovky Brno překvapením, když klub v...

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...