Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Syntetická paliva mají zachránit spalovací motory, ekoaktivisté jsou proti

Elektromobily by podle ekologů a evropských zákonodárců měly úplně nahradit auta na benzin a naftu. Někteří výrobci propagují syntetická paliva s nízkým obsahem oxidu uhličitého, která by mohla prodloužit život spalovacím motorům. Vlivná ekologická organizace ovšem tvrdí, že spalování takzvaných e-paliv je v mnohém horší než u běžného benzinu.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Reuters

Automobilům by mohly zůstat i do budoucna benzinové motory, aniž by to bylo v rozporu s plánovaným plněním emisních cílů. Aspoň to si myslí společenství „eFuel Alliance“, které propaguje používání syntetických e-paliv s nízkým obsahem CO2. Nedávno se za něj postavil i německý autoklub ADAC. Technický prezident ADAC Karsten Schulze k tomu uvedl: „Pro dosažení cílů v oblasti ochrany klimatu v dopravě bude kromě nárůstu elektromobility zásadní, aby k tomu přispěl i stávající vozový park osobních automobilů.”

Syntetické e-palivo plánuje vyrábět třeba Porsche na základě technologie od ExxonMobil ve spolupráci se společnostmi Siemens Energy a Enel. Ze začátku zkušebně pro použití v motoristickém sportu. Vyrábět se budou v továrně Haru Oni v Chile. Syntetické palivo vznikne zjednodušeně chemickým procesem z vodíku vyrobeného za pomoci energie ze slunečních a větrných elektráren. Má méně složek než klasický benzin nebo nafta a při jeho spalování se produkuje výrazně méně emisí CO2.

Proti e-palivům ovšem razantně vystoupila ekologická organizace Transport & Environment (T&E). Proti emisím CO2 při výrobě a spalování nic nemá, ale podle nejnovějších testů emisí, které si objednala, vypouštějí automobily poháněné syntetickým palivem stejné množství jedovatých oxidů dusíku (NOx) jako motory na benzin E10. A nejen to. Podle testů, které pro T&E provedla organizace IFP Energies Nouvelles, vypouští automobil na e-palivo mnohem víc oxidu uhelnatého a amoniaku. Přestože se emise pevných částic při přechodu na e-benzin výrazně sníží, na každý ujetý kilometr vozidla se stále uvolní víc než dvě miliardy částic.

Julia Poliscanova, vrchní ředitelka pro vozidla a e-mobilitu ve společnosti T&E, uvedla: „Žádná slova nemohou překonat vědecké poznatky o spalování uhlovodíků. Dokud se bude palivo spalovat v motorech, bude v našich městech přetrvávat toxický vzduch. Zákonodárci, kteří v emisních cílech ponechávají mezery pro e-paliva, odsuzují veřejnost k dalším desetiletím znečištění ovzduší, kterému se lze vyhnout.“

Výzkum T&E také upozorňuje, že syntetické palivo bude velmi drahé. Podle analýzy bude provoz automobilu na e-palivo během pěti let stát řidiče o deset tisíc eur víc než provoz bateriového elektromobilu. Vysoké náklady na syntetické palivo také zdraží provoz ojetých automobilů o stejnou částku.

  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel šéf slavného studia Pininfarina, jež obléklo Zetor, Ferrari i Mattoni

13. dubna 2024

Zemřel Paolo Pininfarina, šéfovi legendární designérské společnosti Pininfarina bylo 65 let....

Milano zrušeno. Alfa ustoupila ministrovi a nový model přejmenovala

16. dubna 2024,  aktualizováno  15:25

Na bláznivé komedie jsou Italové machři, a dokáží je přenést do reálného života. Ani ne týden po...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...

Největší hřbitov lodí západní polokoule vznikl kvůli kardinálnímu průšvihu

Válka je o ničení a zabíjení. O újmě na životním prostředí. Snad právě proto tolik fascinuje osud Flotily duchů, která...