Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Svět Jawa: Kde se stala chyba nikdo nezjistí, značka ale stále žije

Někdy se ptám, proč to s Jawou nedopadlo stejně dobře jako s jinými evropskými značkami. Vždyť ty také často bojovaly o přežití. Kde udělala továrna chybu? Proč vlastně dnes nevíme, co si máme myslet o značce, která naši zemi svého času proslavila po celém světě?

Kam dnes zařadit Jawu? Jak se při pohledu na tuhle zašlou, přitom ale stále žijící slávu nenaštvat na minulý politický režim, který značku dovedl až téměř ke krachu a z dobře fungující fabriky udělal tak trochu motocyklové smetiště. Jak se píše v knížce současného ředitele Jawy, pana Františka Hrušky, vydané k devadesátému výročí značky: „Výroba motocyklů značky Jawa prošla za dobu své existence složitým vývojem – období absolutního vrcholu byla často střídána obdobími téměř beznadějnými… Motocykly Jawa však nejsou pouze dopravními prostředky, motocykly Jawa jsou součástí kulturního dědictví této země, o které je třeba pečovat a jež je třeba chránit.“

Hluboko v našem srdci

Ještě stručněji se k tématu vyjádřil jeden ze členů proslulého pražského Jawa Klubu, Václav „Vendelín“ Secký: „Jawa je naše srdcovka a vždycky bude...“

Je to tak, velká většina českých a slovenských motorkářů na jawách začínala a motocykly Jawa se zakously hluboko do jejich srdcí. Motocyklový novinář Jan Rameš k tomu dodává: „Jawa, to je u nás v Česku obnažený nerv, jsme na ní strašně citliví. Musím smeknout před lidmi, kteří to ještě pořád táhnou dál a je v nich stále touha dělat motorky.“

Miliony vyrobených motocyklů

Za devadesát let své existence (1929–2018) vyrobila Jawa celkem 3 475 209 motocyklů, 3942 automobilů a další řadu různých prototypů a testovacích strojů. Přitom, mezi roky 1929 až 1940 to bylo pouze 60 255 motocyklů. Jenže, později Jawě, ostatně, jako celému našemu hospodářství, ublížil nekompetentní komunistický režim. Znárodnění, stěhování výroby z lepšího podniku do horšího i samotné přesouvání výroby mezi českými motocyklovými výrobci, orientace na sovětský trh a plánované hospodářství, podtrhly Jawě nohy a projevilo se to hned na začátku devadesátých let: „Viděl jsem to z první ruky,“ zavzpomínal bývalý šéfredaktor dnes už neexistujícího prestižního motocyklového měsíčníku Supermoto, František Gorczyca. 

„Změny byly veliké, skončila výroba stotisícových sérií, které se prodávaly do Sovětského Svazu a spřátelených zemí. Najednou zůstaly tisíce motorek na louce za továrnou v Brodcích a muselo se všechno změnit, Pro Jawu určitě nelehká doba. Ale nelehká doba i pro ty, kteří Jawu měli rádi.“ Při tom, alespoň co se výrobních čísel týká, právě léta po druhé světové válce zaznamenala největší rozkvět společnosti. Už v roce 1947 překonala Jawa počtem vyrobených strojů nejlepší předválečný rok 1939. Nový jednoduchý pérák s dvoudobým motorem dobýval svět.

Výrobní rekordy ze šedesátých let

V roce 1961 sjelo z výrobních linek 125 893 motocyklů značky Jawa. Už rok před tím se roční produkce zastavila na více než 115 tisících motocyklech, a ještě v osmdesátých letech se výrobní čísla pravidelně vyhoupla na více než 100 tisíc strojů vyrobených během jednoho roku. To už ovšem nebylo zrovna k chlubení, protože šlo jen o značně zastaralé dvoudobé modely, stále ještě na principu poválečného Péráku.

S Jawou kolem světa

„Dodnes hledám svůj vztah k Jawě,“ řekl o české značce novinář a publicista Pavel Suchý, který před pár lety na staré Jawě objel celý svět. „Jako snad každý Čech jsem s Jawou vyrůstal, na druhou stranu mně Jawa radost nedělá. Ale můžu já vlastně říct špatné slovo o Jawě? Má to i dneska své kouzlo, ale nemůžeš mít Jawu jako jediný motocykl v garáži. Ta doba je pryč. Je to veterán, on to byl veterán už v době svého vzniku.“

Na stopětadvacítce do Dakaru

Kdo zná motocyklovou cestovatelskou ikonu Jaroslava Šímu, ví, že slyšet od něj cokoliv negativního na značku Jawa prostě nejde. Jarda na svém prvním motocyklu Jawa 350 dokončil premiérových sto tisíc kilometrů, ze svého, dnes už téměř dvoumilionového nájezdu. Na svém druhém motocyklu, Jawa 250, ujel dalších 150 tisíc kilometrů. Nakonec i malá týnecká Jawa 125 Dakar dostala své jméno poté, co na ní Jaroslav dojel z Čelákovic, kde bydlí, až do senegalského Dakaru a pak ještě zpátky.

Prozradil, jak na konci devadesátých let jeho tehdejší šéfredaktor František Gorczyca psal, že se nad Jawou stahují mraky, potom, že přichází soumrak Jawy, a potom už z to byl téměř konec Jawy. „Jsem rád, že se jeho slova nenaplnila, ale všichni jsme to vlastně v té době viděli černě,“ doplnil cestovatel Šíma.

Autor:

VIDEO: Legendární František Šťastný by oslavil pětadevadesátiny

Velká domácí radost, v roce 1968 Šťastný s novou jawou dojel třetí.

VIDEO František Šťastný zvítězil ve čtyřech Velkých cenách světového šampionátu závodů silničních...

Svět Jawa: Pád až na dno a záchrana z Číny a Indie

Jawa 350 typ 638 se vyráběla mezi roky 1984 až 1994

VIDEO Na začátku devadesátých let minulého století se Jawa ocitla v nezáviděníhodné situaci. Nenašla...

Svět Jawa: Neohrožení Čechoslováci vládli motocyklové olympiádě

Zátiší s pohárem a Jawou 1974 a 1989

VIDEO Jestli si Jawa zaslouží za něco téměř absolutorium, byly to její poválečné výsledky na slavné...

Svět Jawa: Titul byl na dosah, nejrychlejší třistapadesátka světa byla zrádná

Jawa 673 konstruktéra Zdeňka Tichého

VIDEO Jawa postavila svůj první motocykl na start silničních závodů v roce 1932, už třetí rok po svém...

Svět Jawa: Skvělý nápad, který nevyšel. Sověti unifikované motorky vrátili

Unifikovaná řada Jawy vycházela z nápadu vyrábět motocykly různých objemů v...

VIDEO Seriál Unifikovaná řada Jawy z druhé poloviny šedesátých let minulého století vycházela z nápadu vyrábět...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Nohu z plynu. Podívejte, jak policie měří rychlost na více než tisícovce míst

19. dubna 2024  11:08,  aktualizováno  13:28

Na více než tisícovce míst na celém území Česka policisté hlídají dodržování nejvyšší povolené...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Embéčko, fordy i porsche. Auta, která na poslední chvíli měnila jméno

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...