Letový provoz nad ČR loni dosáhl mírně nad úroveň roku 2002, kdy dispečeři zaznamenali celkem 353 211 letů. Pokles provozu v českém vzdušném prostoru byl ještě markantnější, než byl evropský průměr. Ten dosáhl loni úrovně 56 procent provozu roku 2019. Celkem dispečeři v evropském vzdušném prostoru evidovali 6,2 milionu letů proti 11,1 milionu pohybům v roce 2019. Naopak v Česku byl loňský provoz na přibližně 43 procentech provozu z roku 2019.
Podle ŘLP je důvodem odlišného provozního vývoje nad Českem především úplná absence vnitrostátní letecké dopravy a také využívání přímých letových tratí mimo české území kvůli aktuálního dostatku kapacit v Německu a Rakousku. Vliv mají také změny a dostatek kapacit na tratích přes severní Atlantik do severoamerických destinací.
„Od roku 2021 jsme určitě očekávali mnohem víc. S ohledem na přetrvávající omezení se civilní letecká doprava nevrátila ani zdaleka do předcházející kondice. Nadále však bereme celý tento vývoj i jako příležitost k zásadní modernizaci našich technologií i přípravě klíčových profesí na návrat provozu k předchozím hodnotám, který by měl nastat nejpozději v roce 2025,“ uvedl generální ředitel ŘLP Jan Klas.
Lodní doprava nefunguje, oděvní firmy proto stěhují výrobu blíž a sází na letadla |
Ještě výraznější dopady má nyní covidová krize na provoz tuzemských letišť. Pražské letiště Václava Havla loni odbavilo téměř 4,4 milionu cestujících. Meziročně to bylo o téměř pětinu více, stále však hluboko pod úrovní před vypuknutím pandemie koronaviru, kdy v roce 2019 letiště odbavilo přes 17,8 milionu pasažérů.
Omezení letecké dopravy se projevilo i v hospodaření ŘLP. Předloni státní podnik zaznamenal ztrátu 1,4 miliardy korun. Poprvé tak ve své historii skončil ve ztrátě, například v roce 2019 měl hrubý zisk 238 milionů korun. Výnosy firmy za předloňský rok činily 1,84 miliardy korun, meziročně o 56 procent méně. Hospodaření za rok 2021 firma zatím vyčíslené nemá, od letoška však zvýšilo dopravcům některé poplatky za své služby.