Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VW se vešel do emisních limitů, šéf varuje před koncem výroby spalovacích aut

Průměrné emise oxidu uhličitého u nových osobních aut z koncernu Volkswagen v Evropské unii loni činily 118,5 gramu na kilometr, a byly tak zhruba dvě procenta pod stanoveným cílem. Vše souvisí s přechodem k elektromobilitě. Šéf koncernu ovšem náhle změnil rétoriku a vyzývá k racionálnímu přístupu – skončit náhle se spalovacími motory je podle něj nereálné.

ID. LIFE, elektrický koncept malého vozu v podání Volkswagenu | foto: Volkswagen

Na základě předběžných údajů svou emisní bilanci oznámila sama firma, jejíž součástí je mimo jiné i mladoboleslavská Škoda. Konečné potvrzení Evropskou komisí bude následovat později.

Volkswagen rovněž upozornil, že loni zvýšil odbyt elektromobilů v Evropské unii, Norsku a na Islandu o 64 procent na 472 300. Firma dodala, že podíl plně elektrických aut a hybridních vozů umožňujících dobíjení z elektrické sítě na jejím celkovém odbytu vzrostl na 17,2 procenta z předloňských 10,1 procenta.

Volkswagen se naparuje, že je tak jasnou jedničkou na evropském trhu v segmentu bateriových aut s podílem na trhu kolem 25 procent.

„Naše elektrická ofenziva loni výrazně nabrala na rychlosti díky mnoha atraktivním novým modelům. Téměř každý pátý vůz dodaný v Evropě byl elektrický. Víc než polovina těchto vozů pak byla plně elektrická,“ uvedl šéf odbytu Christian Dahlheim. „To nám pomohlo k dalšímu snížení emisí oxidu uhličitého a ke splnění cíle Evropské unie,“ dodal.

Dahlheim upozornil, že do roku 2030 hodlá Volkswagen zvýšit podíl plně elektrických vozů na svém odbytu v Evropě na šedesát procent. Letos hodlá koncern uvést na trh další nové elektromobily, včetně vozu Škoda Enyaq iV Coupé nebo osobní retrododávky ID.Buzz.

Skupina si klade za cíl stát se do roku 2025 celosvětově předním poskytovatelem elektrických vozidel. V období 2022 až 2026 se proto plánuje investice ve výši přibližně 52 miliard eur do elektromobility a dalších asi osmi miliard eur do hybridizace.

„Volkswagen je první automobilovou skupinou, která se zavázala k Pařížské klimatické dohodě a má v úmyslu stát se klimaticky neutrální do roku 2050, což je důvod, proč skupina prosazuje dekarbonizaci i mimo své vozy,“ dodává Christoph Oemisch, jeden z mluvčích koncernu VW.

Šéf řadí zpátečku

Vládce koncernu Herbert Diess, který je minimálně navenek tím, kdo razantně vede Volkswagen k elektrifikaci, v uplynulých dnech přišel s nečekaným prohlášením: „Myslím si, že tento přechod na elektrická vozidla má určitá omezení a že plán dosáhnout do roku 2030 padesáti procent elektroaut je extrémně ambiciózní.“

Herbert Diess ve svém živlu při představení VW ID.3, prvního plodu elektrické expanze na platformě MEB. Kdyby přijal nabídku Elona Muska, mohl takto prezentovat třeba Teslu Model 3.

Připomněl také, že při dvacetiprocentním podílu koncernu na evropských prodejích by Volkswagen potřeboval při plánu na udržení této pozice šest gigatováren na baterie. „Tyto továrny by měly být v provozu do roku 2027 nebo 2028, abychom mohli dosáhnout našeho cíle do roku 2030. Je téměř nemožné to udělat,“ dodal Diess.

„Evropa potřebuje třicet těchto továren. Musí se přesouvat obrovské množství surovin. Bude to náročné. Takže přechod z padesáti na sto procent bude obrovskou výzvou. Nejde jen o to říct ‚vypněme spalovací auta‘. Je to prostě nemožné.“

„Elektrická auta mají smysl pouze tehdy, pokud je energie obnovitelná,“ vysvětluje Diess a opakuje podobná prohlášení svých protějšků od konkurence, jako je Akio Toyoda z Toyoty.

„V zemích, které zakládají výrobu elektřiny na uhlí, nemá smysl prodávat elektrická vozidla. Myslete na Polsko,“ zdůrazňuje Diess. „Před prodejem elektromobilů musíme primární sektor převést na stoprocentní obnovitelné zdroje energie.“

Podle Diesse se výrobci, kteří oznamují úplné rozloučení se spalovacími motory, jistě mýlí, všímá si magazín Quattroruote. „Je to rozhodnutí, které výrobce automobilů nemůže učinit sám. Protože uvedení elektrických vozidel bude záviset na legislativě a nárůstu obnovitelných energií, a to se bude odvíjet od státní politiky a globální politiky, nikoli od individuálních rozhodnutí výrobců automobilů.“

„Proto nemá smysl elektrifikovat svět mobility, pokud nejprve neuděláme primární sektor CO2 neutrálním. Svět není stejný. Ve Francii mají sedm gramů CO2 na kilowatthodinu, protože je celý jaderný. V Polsku mají tisíc gramů, protože to všechno je založeno na uhlí. Totéž se děje v Jižní Africe,“ cituje Diesse italský automagazín.

Autoři: ,


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autovideo týdne: Škoda poodhaluje nový elektromobil. Elroq už ladí výrobu

Škoda poodhaluje vzhled nového elektromobilu jménem Elroq.

VIDEO Škoda Auto představí v pátek 15. března na výroční tiskové konferenci hospodářské výsledky a...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Čínský útok automobily. Podívejte se, které značky se hrnou do Evropy

Před špatným počasím posádku ochrání lehká plátěná střecha.

VIDEO Čínské automobilky byly na zahraničních trzích ještě v nedávné minulosti často přehlíženy a...

Hotely volají po dobíjecích stanicích, počet hostů v elektromobilech roste

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

VIDEO Rozvíjející se elektromobilita je patrná i na spotřebě u dobíjecích stanic. U těch, které v...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...