Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Zákazník si Monte Carlo užije, slibují designéři nesportovnější fabie

Exkluzivně
Z fabie je lifestylový frajer. Provedení Monte Carlo odkazuje na rallyovou tradici Škody a potěší dravější řidiče. Navíc skvěle vypadá. „Je odkazem na jeden z nejkrásnějších sériově vyráběných vozů vůbec,“ popisují jeho designéři v rozhovoru pro iDNES.cz
Škoda Fabia Monte Carlo

Škoda Fabia Monte Carlo | foto: Škoda Auto

Ani ve čtvrté generaci Fabie nechybí varianta Monte Carlo. Ve sportovnějším duchu pojaté škodovky vznikají už od roku 2011 a odkazují na úspěchy značky v legendárním rallyovém závodě v kopcích nad monackým knížectvím. Představena byla nyní, ale v Mladé Boleslavi na její podobě dělali už dlouho předtím.

„Jakmile máme vybraný finální design, začínáme pracovat na speciálních modelech. U nich to většinou trvá přibližně dva roky před představením vozu,“ vysvětluje designér exteriéru Dalibor Pantůček. Bude to nejdražší fabia, své zákazníky si však podle všeho opět najde, cenovka je totiž na Monte Carlu vidět. „U něj víme, že si můžeme dovolit dražší materiály než do běžné fabie,“ říká jeho kolegyně, designérka interiéru, Kateřina Vránová.

Kdy začínáte pracovat na derivátech modelů, jako je právě verze Monte Carlo?
Kateřina Vránová: Možná to zní nečekaně, ale pracujeme na nich současně s vývojem celého modelu. Alespoň za oddělení Color&Trim.
Dalibor Pantůček: Jakmile máme vybraný finální design, ujasníme si koncepci a začínáme pracovat na speciálních modelech. U těchto variant to bývá většinou přibližně dva roky před představením vozu. Když se zmrazí design sériového auta, většinou zastavujeme i vývoj derivátu. Bývají hotové zároveň.

Dalibor Pantůček (38)

Automobilový designér Dalibor Pantůček

Project leader v oddělení Design exteriéru

Vzdělání: Vysoké škola výtvarných umění v Bratislavě, Královská Akademie umění v Londýně

Ve Škodě pracuje od září 2010, začal prací na showcar VISION C a na Škodě Karoq

Momentálně má na starosti projekty sériových i koncepčních aut

Jak moc jste omezeni rozpočtem, když chcete na fabii přidat třeba extravagantnější, agresivní nárazník?
DP:
Konkrétně u Monte Carla je to už především hra s černými kontrastními doplňky, které podtrhují sportovnost samotného vozu. Tato edice má už dlouhou tradici a při vývoji jsme se drželi stejné koncepce jako u jeho předchůdců – speciální barvy, dvoubarevná kola, černá střecha, metalíza, doladění spoilerů spolu s difuzory a prahy a také sportovněji laděný interiér.
KV: U Monte Carla víme, že si můžeme dovolit dražší materiály než do běžné fabie. Protože prodejní cena je vyšší.

Vytvořili jste ve Škodě něco, z čeho jste byli nadšeni, ale neprošlo to do výroby?
DP:
Design je velmi subjektivní záležitost, každý může mít svého favorita. A samozřejmě, že v takovém prostředí plném kreativců s velkým egem se občas nějaká myšlenka neprosadí.
KV: Ano, stává se to, každý návrh prochází dlouhým rozhodovacím procesem. Většinou sršíme nápady, chceme přinést vrcholné materiály a technologie, ale potom se počítá a redukuje. Takže ano, máme spoustu krásných věcí, které nikdy nespatřily světlo světa.

Není to škoda?
DP: Vždy navrhujeme to nejhezčí a nejlepší, ale musíme respektovat naše postavení na trhu. Pořád jsme simply clever značka. Na druhou stranu je ohromná výzva pracovat s užší škálou technologií a materiálů a výsledkem překvapit.
KV: Hezké auto umí s velkým rozpočtem udělat každý, s menšími prostředky je to logicky mnohem složitější.
DP: Všeobecně se dá říct, že ve Škodě dlouhodobě překonáváme očekávání. Třeba tím, že naše auta působí větší, než jsou. Nejednou jsme dokázali šokovat i objemem kufru: „Jak jste to tam sakra dokázali dostat?“ ptali se nás konstruktéři jiných značek.

Škoda pokořila Monte Carlo poprvé před 80 lety s parádním popularem

Model Monte Carlo nemá vyšší výkon než standardní fabia, čím je tedy výjimečný?
DP: Je to stylovější, atraktivnější sportovní vůz. Odlišný vzhled dodá autu šmrnc. Už běžná fabia působí ve srovnání s předchozí generací mnohem emotivněji a sportovněji, a to je vidět i na našem tradičním derivátu, který k našim modelům patří odjakživa. Je to odkaz na Škodu Popular Monte Carlo, která je označována za jeden z nejkrásnějších sériově vyráběných vozů vůbec.

Kateřina Vránová (41)

Automobilová designérka Kateřina Vránová

Koordinátor designového oddělení Color&Trim

Vzdělání: Technická univerzita v Liberci, kurzy na pražské UMPRUM

Ve Škodě pracuje od roku 2005, v oddělení designu začala v roce 20098 prací na showcar VISION D, poté navrhla potahy do Škody Rapid

Vedoucí oddělení se stala v dubnu 2020, na starosti má veškeré povrchy, barvy, materiály, které jsou uvnitř i vně auta

Co je největší změnou ve srovnání se sériovou fabií?
KV:
Co se týká interiérové architektury, nic se nemění, ale materiály jsou jiné, mají sportovnější charakter. Zachováváme DNA Monte Carla z předchozích generací.

Jaká je ta specifická DNA Monte Carla?
KV:
Monte Carlo vlastně vzniklo, protože Škoda Fabia nemá momentálně model RS. Pro ten byla typická červená, takže tu jsme převzali a k ní přidali ještě černou barvu, která na přídavných prvcích exteriéru vypadá nejlépe. K tomu patří i folie „á la karbon“, karbonová koženka. A některé prvky s pruhem uprostřed.
DP: Vůz je po technické stránce identický se standardním modelem. Proto jsme chtěli tímto paketem umocnit jeho atraktivitu a lifestylovost. A my pevně věříme, že si jej zákazník pořádně užije. Všechna Monte Carla mají nejvyšší stupeň výbavy, což je u nejdražší fabie logické.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...