Aprilia o sobě dala minulý rok vědět představením modelů Tuono 660 a RS 660. Tyto stroje jsou si velmi podobné po konstrukční stránce a oba dva jsou zaměřené na sportovní jízdu po hladkém asfaltu. Patří ke špičkovým modelům ve svém segmentu a k pilířům produkce tohoto italského výrobce.
Sdílení motoru s novým cestovním endurem je logický krok, vývoj motorů je drahý a v rámci portfolia je potřeba nabídnout i takový model. Navíc cestovní endura patří k nejvyhledávanější kategorii motocyklů. Jenže u Aprilie stála v posledních letech tak trochu ve stínu pozornosti, to by měl právě model Tuareg 660 změnit.
Design je více konzervativní, ale dotažený do detailu, jak se na Italy sluší. Na první pohled je Tuareg spíše elegán, se kterým bych se do terénu nehrnul, jenže tím se nenechte zmýlit. Konstrukce stroje je od základu jiná než u mladších sourozenců Tuono a RS.
Motor je zasazen v trubkovém rámu s hliníkovými výztuhami, jiný a naprosto přepracovaný je i celý podvozek. Přední části vévodí 21palcové kolo, zadní má průměr 18 palců, rozvor narostl na 1 500 mm. Cestovatelského ducha podtrhuje 18litrová nádrž, se kterou snadno ujedete 400 km.
Pozice za širokými řídítky je vzpřímená a pohodlná, i když sedlo je spíše tvrdší a úzké. Ale to má samozřejmě svůj důvod. Díky úzkému sedlu je i pro nižší postavy snazší dosáhnout ze stroje na zem, a navíc se motocykl velmi příjemně vodí i ve stoje.
Informačním srdcem nové aprilky je přehledný pětipalcový TFT displej nabitý důležitými informacemi. Je velmi dobře čitelný i na ostrém slunci. Vlevo pod displejem je umístěna praktická USB zástrčka typu A. Na pravém řídítku najdeme tlačítko ovládání režimu automatického/manuálního svícení, přepínač startování/vypnutí motoru a tlačítko pro změnu jízdních režimů.
Na levém řídítku se nachází ovládání směrovek, přepínání dálkových a potkávacích světel, tlačítko troubení, ovládání tempomatu, a především křížový ovladač, sloužící k ovládání informačního systému APRC. Mimochodem právě do vývoje elektronických systému investovala Aprilie nemalé úsilí a je to znát.
Systém nabízí čtyři jízdní režimy: Urban, Explore, Offroad, Individual. Režim Individual je plně v režii jezdce a můžete si v něm nastavit parametry dle svých preferencí: palivovou mapu, kontrolu trakce, intenzitu brzdění motorem nebo intenzitu ABS (je možné jej na jednom či obou kolech vypnout!).
Všechna světla samozřejmě využívají LED technologii a v základním režimu elektronika sama automaticky přepíná mezi denním a plným svícením. Zpětná zrcátka jsou dobře přehledná a plexištít není bohužel výškově nastavitelný, přesto v běžných rychlostech poskytuje dobrou aerodynamickou ochranu.
Ladění pro přívětivost
Srdcem tuaregu je motor, čtyřtaktní řadový dvouválec o objemu 659 ccm. V úvodu článku jsme upozorňovali na jeho původ v modelech Tuono a RS, je ovšem třeba to uvést na pravou míru. V modelu RS disponuje tento dvouválec výkonem až 100 koní, pro model Tuareg byl však přepracován a jeho výkon snížen na 80 koní (58,8kW) při 9250 ot./min s točivým momentem 70 Nm při 6 500 ot./min. Důvod je prostý: využitelnost výkonu motoru v širším spektru otáček.
Aprilia říká, že 75 % ze 70 Nm maximálního točivého momentu je k dispozici už při 3 000 ot./min a 85 % výkonu je k dispozici při 4 500 ot./min s maximálním točivým momentem čerpaným při 6 500 otáčkách za minutu. Tedy hluboko pod vrcholem výkonu při 9 250 otáčkách. Na papíře jsou to jen nezáživná čísla, ale v praxi je proměna motoru pro běžné použití impozantní.
Z vlastní zkušenosti musím potvrdit, že šestý rychlostní stupeň je použitelný od rychlosti cca 50 km/h až do maximálních otáček a nástup motoru je kultivovaný a vyvážený v celém spektru otáček. Převodovka je naprosto přesná a rychlostní stupně jsou skvěle poskládané.
Během dvou tisíc kilometrů jsem se nesetkal s falešným neutrálem ani s jiným zaváháním převodovky. Za příplatek je sice k dispozici i bezspojkové rychlořazení, ale to náš stroj k dispozici neměl. Příjemný je i zvuk motoru, který je sice umlčován současnými evropskými normami, ale ve vyšších otáčkách má příjemný lehce agresivní zvuk.
Jízdní režim Urban se hodí do města, případně pro pohyb v dešti. Zkušený jezdec nebude na silnici váhat a ihned přepne na režim Explore, který nabízí víc zábavy. Po přejetí na nezpevněný povrch mi však i tento režim až moc mluvil do řízení. Především kontrola trakce neustále zavírá výkon a problematické je i příliš „opatrné“ ABS.
Po přepnutí do režimu Offroad vám stroj dovolí i lehký akcelerační smyk a hodí se i možnost úplného zašlápnutí zadního kola díky vypnutému ABS na zadním kole. Nejen v terénu, ale i na silnici všechno podtrhuje výborný podvozek. Dva tisíce kilometrů od domova jsem se sice v terénu nepouštěl do žádných větších akcí, ale na rozbité polňačce se choval podvozek vzorně.
A aby bylo jasno v tom, že tuareg patří do terénu, chrání spodek motoru poctivý plechový kryt. Přední 43mm vidlice i zadní tlumič jsou značky Kayaba a podvozek disponuje zdvihem 240 mm. Přestože je jeho tlumení plně nastavitelné, fungovalo tak dobře, že jsem neměl během celého testu potřebu experimentovat a nastavení měnit!
Další důležitou ingrediencí úspěchu jsou brzdy. A ani v tomto případě nenechala Aprilie nic náhodě. Použité brzdiče Brembo (vpředu dva čtyřpístkové brzdiče na dvou 300 mm kotoučích, vzadu jednopístkový třmen na 240 mm kotouči) jsou dobře dávkovatelné a mají výborný brzdný účinek. Brzdění navíc příjemně ovlivňuje možnost nastavení intenzity motorové brzdy, která je na dvouválci poměrně účinná.
Díky nízké hmotnosti 204 kg (suchá hmotnost 187 kg) je motocykl skvěle ovladatelný. Velikou pochvalu zaslouží i ukázkové rozložení váhy. Stroj se skvěle ovládá i ve stoje, kdy si ho v klidných pasážích krásně vodíte sevřením mezi koleny a můžete nechat ruce odpočívat. Stroj mě nadchl tak moc, že jsem neměl problém strávit na sicilských silnicích víc než 10 hodin čistého času v sedle za jediný den!
Skvěle ovladatelný
Při jízdě horami při rychlostech cca do 120 km/h se pohybovala spotřeba paliva lehce přes 4 litry. Motocykl je skvěle ovladatelný a naprosto čitelný, takže bych ho klidně doporučil i naprostým začátečníkům. Sám se řadím mezi zkušené jezdce, ale i já jsem se na Tuaregu ohromně bavil. Ano, dnešní velká cestovní endura disponují i 150 koňmi, ale neměl jsem pocit, že by mi během dvou tisíc kilometrů po sicilských silnicích výkon chyběl.
Za to obrovským benefitem byla nízká hmotnost, a tím pádem hravost a snadnost ovládání na silnici i v terénu. Motocykl nejen skvěle funguje, ale důležité je, že jako správný Ital ve vás dokáže probudit emoce a vtáhnout vás do světa dobrodružství.
Každá legrace ovšem samozřejmě něco stojí. Základní cena stroje je, tak jak jsme ho měli k dispozici a jak ho vidíte na fotkách, 319 900 korun. To není za šestistovku úplně málo, ale dle mého názoru Tuareg za ty peníze stojí.
A ještě jedna vychytávka pro začínající jezdce na závěr. Líbí se vám toto cestovní enduro, ale máte pouze řidičák skupiny A2? Tuareg má řešení a nemusíte čekat, až z vás bude velký kluk s velkým řidičákem! V servisu si můžete nechat omezit výkon na 35 kW a na úřadě si nechat zapsat omezení do technického průkazu. Celá úprava trvá pár minut, a navíc se jedná pouze o softwarový zásah.
A až získáte řidičák skupiny A, výkon si necháte otevřít, a to opět pouze softwarově bez fyzického zásahu do motoru!