Stylovou futuristickou novinkou NEO’s se Yamaha postavila po boku Vespy a Piaggia mezi výrobce skútrů, kteří jdou s dobou a umí svým zákazníkům nabídnout bezemisní mobilitu. Tichý, lehký a agilní elektroskútr se řadí do kategorie AM a s maximální rychlostí 48 kilometrů v hodině je elektrickou variantou „padesátkových“ skútrů.
Drsné hochy milující rychlost a výkon nadchne jen stěží. Pokrokovým milovníkům chytré mobility se ale vlichotí okamžitě, protože naplno využil možnost, jak se v centru velkých měst pohybovat svižně a chytře. Navíc za pár korun.
Jako první z Česka jsme ho mohli projet a rovnou v rušných úzkých uličkách centra Amsterdamu i na širokých cestách na severu města. Malá hmotnost, velká kola, vyjímatelné baterie, přesto hodně prostoru pod sedlem a minimalistický elegantní design z něj dělá favorita městské elektromobility letošní sezony. První kusy k českým zákazníkům přijedou na začátku letních prázdnin.
Odpich a ladná jízda
Skútry NEO’s se představily jako dopravní prostředky do center měst, které využijí jednotlivci, donáškové služby i sdílená doprava. A ano, přesně v této džungli stroj exceluje. Zalíbí se každému, kdo už se narodil „electric“ – generaci, která už bere elektromobilitu jako samozřejmou součást svých životů, ale i všem ostatním, kdo dojíždějí do práce či kanceláře a doposud se skútry mnoho zkušeností nemá. Je totiž uživatelsky velmi příjemný a předvídatelný.
Slyším jedno superlativum za druhým, a tak mě zajímá, kterým NEO’s v ulicích města skutečně dostojí.
Tichý odpich je velmi svižný, ale překvapivě plynulý. Rukojeť pohonu je citlivá a rychle reaguje na sebemenší pohyb, ale není přecitlivělá, abychom spolu dopředu skákaly jako žáby. Jakmile se na skútru usadím a pořádně rozjedu, zjišťuji, že NEO’s se lehce ovládá ve všech rychlostech. V krátkých ulicích centra města, mezi davy lidí a ještě většími davy cyklistů, v ostrých zatáčkách nizozemské metropole NEO’s záhy dokazuje svou pružnost a jsem mu vděčná, že krásně spolupracuje.
Lehkost bytíYamaha NEO’s má hmotnost jen devadesát kilogramů, s oběma bateriemi pak 106 kilo. To z něj dělá lehkého a snadno ovladatelného společníka, což ocení především dámy. Dává vám zabrat hodit skútr na pevný stojan? Tady to půjde překvapivě lehce a s elegancí... |
Padne do ruky
Skútr má velká třináctipalcová kola s širokými pneumatikami a výborné odpružení, takže v centru starého města s přehledem zvládá nerovnosti a vlhké kostky podél kanálů po dubnových přeháňkách. Postupně si s ním dovoluji rychlejší jízdu i větší náklony, tento stroj podrží... I jezdec, který s Neem přichází poprvé do kontaktu, se na něm cítí jistě a bezpečně a velmi rychle se sžívá s ovládáním. I když Amsterdam neznám, velmi rychle se cítím na skútru jistě a stroji začínám důvěřovat, abych se tak mohla plně soustředit na vedoucího jezdce, dopravu a proplétání se ulicemi.
Překvapují mne i brzdy, které jsou citlivé a spolehlivé, ale především: zabírají plynule. A že jsou v ruchu dopravy, kde cyklista je bohem a má absolutní přednost, třeba! Přední kolo má ABS a hydraulickou jednokotoučovou brzdu. To zadní, zavěšené na jedné ose, klasickou mechanickou bubnovou brzdu.
NEO’s není první elektroskútr, který jsme testovali, a tak mne jeho tichá jízda nepřekvapuje. Pokud na něj nasednete u nás, počítejte s tím, že čeští účastníci provozu si ještě zvykají, ale Amsterodam už je očividně s elektromobilitou sžitý a chodci jsou velmi opatrní. Klakson využívám jen minimálně.
Za mimořádně tichý provoz (výrobce udává jen 55 decibelů) může elektromotor, který je chlazený vzduchem a je zavěšený na zadním kole. Tato kompaktní konstrukce s přímým pohonem eliminuje potřebu převodů nebo řemenů a zajišťuje kultivovaný tichý chod i silnou akceleraci stroje.
Ladnost a propracované detaily
Jednoduchost a trendy vzhled, to je první dojem, který nový NEO’s udělal. Yamaha zjevně tuší, co mají uživatelé elektroskútrů rádi, a dala si na vizáži své novinky záležet. NEO’s E01 navazuje na svého starší sourozence Neo’s 4 a drží základní linii, ale přichází s měkčími a oblejšími tvary a propracovanými detaily. Skútr je k mání buď v mléčně bílé nebo půlnoční černé variantě (ta u nás vítězí) a zdobí jej detaily v tyrkysové barvě, kterou si Yamaha vyhradila pro elektromobilitu.
Na první pohled zaujmou dva přední čtvercové futuristické LED světlomety, které odděluje černý pruh se jménem značky. Subtilní vzhled podpoří i zadní LED světla, která nejsou umístěna v oplastování, ale svítí pod sedlem na blatníku zadního kola. Elegantnímu vzhledu lichotí i elektromotor ve tvaru zaobleného pětiúhelníku umístěný na zadním kole.
Nechybí stříbrné kovové detaily v podobě stupaček nebo brzdových madel. A praktické gumové prvky, které nohám nabídnou stabilitu, uživateli praktičnost při údržbě a skútru zajišťují ochranu před škrábanci a odřeninami.
Uživatelské blaho
Sedlo skútru je pohodlné a široké a s přehledem odveze dva pasažéry. V takovém případě ale počítejte, že s kamarádem za zády se vám sníží dojezd a také akcelerace na křižovatkách. Yamaha chystá i zkrácenou variantu pro jednoho, kterou v zahraničí nabídne dovážkovým společnostem.
Baterie jsou umístěny uprostřed stroje pod sedlem a zajišťují tak lepší vyvážení stroje. V základní výbavě dostanete NEO’s pouze s jedním akumulátorem, přikoupit si však můžete i druhý a přesto se vám pod sedlo stále vejde otevřená přilba, rukavice a pár dalších drobností, nebo třeba kabelka a menší nákup - ozkoušeno osobně. To jsou na elektroskútr s akumulátory pod zadnicí velmi přívětivé úložné prostory.
Pod řídítky pak najdete klasickou hlubokou plastovou kapsu na mobil nebo klíčky, která je však otevřená, takže není radno v ní cokoli během parkování ponechat.
Když už jsme u klíčků – ty na start u Yamahy nepotřebujete. NEO’s jede v uživatelském trendu značky a startuje se velmi snadno bezklíčově. Jakmile máte klíče v kapse nebo poblíž jednotky, stačí skútr odemknout pootočením tlačítka a sepnout startér, jak už jsme u Yamahy zvyklí. Toť vše, pak už vyrážím přímo do víru velkoměsta.
Systémem Smart Key vás však divokým pípáním vyburcuje k akci, když jej zapomenete zamknout před kavárnou, nebo nedovřete sedlo a vzdálíte se, což se v rušném městě plném nenechavců určitě hodí.
Moderní LCD displej je velký, přehledný a jednoduchý. Kromě rychlosti zde najdete třeba údaje o stavu nabití jedné či druhé baterie, nebo zvolený mód. Konektivita je u Yamahy samozřejmostí, a tak před jízdou stahujeme aplikaci MyRide, kde sleduji trasu, maximální a průměrnou rychlost, ujeté kilometry, stav baterií, ale třeba i náklon stroje v zatáčkách. Na displeji na vás pak během jízdy může zablikat ikonka se zprávou, nebo třeba telefonním hovorem.
Ve městě králem, za městem želva
Technické údaje
|
NEO’s, stejně jako ostatní malé elektroskútry, limituje jeho maximální rychlost 48 km/h. Přiznejme si, tento stroj není na dojíždění mezi městy, nebo na dlouhé výlety do přírody (zde byste se hodně natrápili), ale na klasické městské popojíždění bude králem, protože s jedním lithium-iontovým akumulátorem je jeho slibovaný dojezd 37 kilometrů. Jak už to u elektropohonů bývá, vše záleží na terénu, povětrnostních podmínkách i konstituci jezdce.
S dokoupením druhého akumulátoru se vám dojezd zdvojnásobí, nám nabídl 60 kilometrů.
Oba bateriové články lze z podsedadla vyjmout a nabít v pohodlí domova. Jedna baterie váží osm kilogramů, takže ji s lehkostí vyjmu i přenáším. Na osmdesát procent kapacity se dostane za čtyři hodiny, do plné kapacity pak za osm hodin – tedy například za noc nebo během pracovní doby. Yamaha slibuje životnost baterie 10 tisíc kilometrů.
NEO’s vám nabídne dva volitelné jízdní režimy: STD a ECO. První zmíněný je určený pro běžné silniční použití a nabídne nejvyšší možný výkon, ECO je pak dle výrobce ideální na delší cesty, protože zároveň snižuje spotřebu z baterie.
Dojezd s ECO režimem se ale prodlouží jen na 38,5 kilometru, v praxi jsem jej tak nevyužila. „Na želvu“ se vám však skútr přepne automaticky, když baterii dochází šťáva a blížíte se vybití. Stroj tak začne šetřit energii, zpomalovat a zároveň vám to sdělí malou ikonkou na displeji. V rovinatých ulicích nizozemské metropole je to ideální, trochu jiné však bude chování skútru v členitějším terénu a městech „do kopce“.
Do České republiky dorazí první kusy nového NEO’s na začátku července tohoto roku a jeho prodejní cena je pro český trh překvapivě příjemná: 80 990 korun.