Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

První jízda s elektrickou Yamahou, která přibzučí do Česka až v červenci

Exkluzivně
Elektrika se do města vyplatí a motorkářské společnosti si to dávno uvědomily. Své eso z rukávu tak na začátku července vytáhne i Yamaha a představí tichou novinku Yamaha NEO’s. Skútr má skvělé jízdní vlastnosti a není určen jen „elektrické generaci“, ale i začínajícím jezdcům. Otestovali jsme jej jako první v ulicích Amsterdamu.
Nový elektroskútr Yamaha NEO´s je k dispozici v půlnoční černé a perlové bílé.

Nový elektroskútr Yamaha NEO´s je k dispozici v půlnoční černé a perlové bílé. | foto: Yamaha Motor Europe

Stylovou futuristickou novinkou NEO’s se Yamaha postavila po boku Vespy a Piaggia mezi výrobce skútrů, kteří jdou s dobou a umí svým zákazníkům nabídnout bezemisní mobilitu. Tichý, lehký a agilní elektroskútr se řadí do kategorie AM a s maximální rychlostí 48 kilometrů v hodině je elektrickou variantou „padesátkových“ skútrů.

Drsné hochy milující rychlost a výkon nadchne jen stěží. Pokrokovým milovníkům chytré mobility se ale vlichotí okamžitě, protože naplno využil možnost, jak se v centru velkých měst pohybovat svižně a chytře. Navíc za pár korun.

Jako první z Česka jsme ho mohli projet a rovnou v rušných úzkých uličkách centra Amsterdamu i na širokých cestách na severu města. Malá hmotnost, velká kola, vyjímatelné baterie, přesto hodně prostoru pod sedlem a minimalistický elegantní design z něj dělá favorita městské elektromobility letošní sezony. První kusy k českým zákazníkům přijedou na začátku letních prázdnin.

Odpich a ladná jízda

Skútry NEO’s se představily jako dopravní prostředky do center měst, které využijí jednotlivci, donáškové služby i sdílená doprava. A ano, přesně v této džungli stroj exceluje. Zalíbí se každému, kdo už se narodil „electric“ – generaci, která už bere elektromobilitu jako samozřejmou součást svých životů, ale i všem ostatním, kdo dojíždějí do práce či kanceláře a doposud se skútry mnoho zkušeností nemá. Je totiž uživatelsky velmi příjemný a předvídatelný.

Slyším jedno superlativum za druhým, a tak mě zajímá, kterým NEO’s v ulicích města skutečně dostojí.

Tichý odpich je velmi svižný, ale překvapivě plynulý. Rukojeť pohonu je citlivá a rychle reaguje na sebemenší pohyb, ale není přecitlivělá, abychom spolu dopředu skákaly jako žáby. Jakmile se na skútru usadím a pořádně rozjedu, zjišťuji, že NEO’s se lehce ovládá ve všech rychlostech. V krátkých ulicích centra města, mezi davy lidí a ještě většími davy cyklistů, v ostrých zatáčkách nizozemské metropole NEO’s záhy dokazuje svou pružnost a jsem mu vděčná, že krásně spolupracuje.

Lehkost bytí

Yamaha NEO’s má hmotnost jen devadesát kilogramů, s oběma bateriemi pak 106 kilo. To z něj dělá lehkého a snadno ovladatelného společníka, což ocení především dámy. Dává vám zabrat hodit skútr na pevný stojan? Tady to půjde překvapivě lehce a s elegancí...

Padne do ruky

Skútr má velká třináctipalcová kola s širokými pneumatikami a výborné odpružení, takže v centru starého města s přehledem zvládá nerovnosti a vlhké kostky podél kanálů po dubnových přeháňkách. Postupně si s ním dovoluji rychlejší jízdu i větší náklony, tento stroj podrží... I jezdec, který s Neem přichází poprvé do kontaktu, se na něm cítí jistě a bezpečně a velmi rychle se sžívá s ovládáním. I když Amsterdam neznám, velmi rychle se cítím na skútru jistě a stroji začínám důvěřovat, abych se tak mohla plně soustředit na vedoucího jezdce, dopravu a proplétání se ulicemi.

Překvapují mne i brzdy, které jsou citlivé a spolehlivé, ale především: zabírají plynule. A že jsou v ruchu dopravy, kde cyklista je bohem a má absolutní přednost, třeba! Přední kolo má ABS a hydraulickou jednokotoučovou brzdu. To zadní, zavěšené na jedné ose, klasickou mechanickou bubnovou brzdu.

NEO’s není první elektroskútr, který jsme testovali, a tak mne jeho tichá jízda nepřekvapuje. Pokud na něj nasednete u nás, počítejte s tím, že čeští účastníci provozu si ještě zvykají, ale Amsterodam už je očividně s elektromobilitou sžitý a chodci jsou velmi opatrní. Klakson využívám jen minimálně.

Jako jediní v Česku jsme se zúčastnili jeho představení v Nizozemsku a rovnou...

Za mimořádně tichý provoz (výrobce udává jen 55 decibelů) může elektromotor, který je chlazený vzduchem a je zavěšený na zadním kole. Tato kompaktní konstrukce s přímým pohonem eliminuje potřebu převodů nebo řemenů a zajišťuje kultivovaný tichý chod i silnou akceleraci stroje.

Ladnost a propracované detaily

Jednoduchost a trendy vzhled, to je první dojem, který nový NEO’s udělal. Yamaha zjevně tuší, co mají uživatelé elektroskútrů rádi, a dala si na vizáži své novinky záležet. NEO’s E01 navazuje na svého starší sourozence Neo’s 4 a drží základní linii, ale přichází s měkčími a oblejšími tvary a propracovanými detaily. Skútr je k mání buď v mléčně bílé nebo půlnoční černé variantě (ta u nás vítězí) a zdobí jej detaily v tyrkysové barvě, kterou si Yamaha vyhradila pro elektromobilitu.

Na první pohled zaujmou dva přední čtvercové futuristické LED světlomety, které odděluje černý pruh se jménem značky. Subtilní vzhled podpoří i zadní LED světla, která nejsou umístěna v oplastování, ale svítí pod sedlem na blatníku zadního kola. Elegantnímu vzhledu lichotí i elektromotor ve tvaru zaobleného pětiúhelníku umístěný na zadním kole.

Nechybí stříbrné kovové detaily v podobě stupaček nebo brzdových madel. A praktické gumové prvky, které nohám nabídnou stabilitu, uživateli praktičnost při údržbě a skútru zajišťují ochranu před škrábanci a odřeninami.

Uživatelské blaho

Sedlo skútru je pohodlné a široké a s přehledem odveze dva pasažéry. V takovém případě ale počítejte, že s kamarádem za zády se vám sníží dojezd a také akcelerace na křižovatkách. Yamaha chystá i zkrácenou variantu pro jednoho, kterou v zahraničí nabídne dovážkovým společnostem.

Baterie jsou umístěny uprostřed stroje pod sedlem a zajišťují tak lepší vyvážení stroje. V základní výbavě dostanete NEO’s pouze s jedním akumulátorem, přikoupit si však můžete i druhý a přesto se vám pod sedlo stále vejde otevřená přilba, rukavice a pár dalších drobností, nebo třeba kabelka a menší nákup - ozkoušeno osobně. To jsou na elektroskútr s akumulátory pod zadnicí velmi přívětivé úložné prostory.

V základní výbavě dostanete NEO’s pouze s jedním akumulátorem, přikoupit si...

Pod řídítky pak najdete klasickou hlubokou plastovou kapsu na mobil nebo klíčky, která je však otevřená, takže není radno v ní cokoli během parkování ponechat.

Když už jsme u klíčků – ty na start u Yamahy nepotřebujete. NEO’s jede v uživatelském trendu značky a startuje se velmi snadno bezklíčově. Jakmile máte klíče v kapse nebo poblíž jednotky, stačí skútr odemknout pootočením tlačítka a sepnout startér, jak už jsme u Yamahy zvyklí. Toť vše, pak už vyrážím přímo do víru velkoměsta.

Systémem Smart Key vás však divokým pípáním vyburcuje k akci, když jej zapomenete zamknout před kavárnou, nebo nedovřete sedlo a vzdálíte se, což se v rušném městě plném nenechavců určitě hodí.

Moderní LCD displej je velký, přehledný a jednoduchý. Kromě rychlosti zde najdete třeba údaje o stavu nabití jedné či druhé baterie, nebo zvolený mód. Konektivita je u Yamahy samozřejmostí, a tak před jízdou stahujeme aplikaci MyRide, kde sleduji trasu, maximální a průměrnou rychlost, ujeté kilometry, stav baterií, ale třeba i náklon stroje v zatáčkách. Na displeji na vás pak během jízdy může zablikat ikonka se zprávou, nebo třeba telefonním hovorem.

Konektivita je u Yamahy samozřejmostí, a tak před jízdou stahujeme aplikaci...

Ve městě králem, za městem želva

Technické údaje

  • Motor
    maximální výkon 2,5 kW/ 400 ot./min
    maximální kroutící moment 136,0 Nm/ 50 ot./min
  • Podvozek
    rám Underbone
  • Systém předního odpružení
    teleskopická vidlice
    přední zdvih 90 mm
  • Systém zadního odpružení
    kyvná vidlice
    zadní zdvih 80 mm
  • Přední brzda
    hydraulická jednokotoučová brzda
  • Zadní brzda
    mechanická bubnová brzda s náběžnou i úběžnou čelistí
  • Přední pneumatika 110/70-13M/C 48P bezdušová
  • Zadní pneumatika 130/70-13M/C 63P bezdušová
  • Rozměry
    délka 1875 mm
    šířka 695 mm
    výška 1120 mm
    výška sedla 795 mm
    rozvor 1305 mm
    minimální světlá výška 135 mm
  • Hmotnost (vč. náplní)
    90 kg (bez akumulátoru)
  • Cena 80 990,-

NEO’s, stejně jako ostatní malé elektroskútry, limituje jeho maximální rychlost 48 km/h. Přiznejme si, tento stroj není na dojíždění mezi městy, nebo na dlouhé výlety do přírody (zde byste se hodně natrápili), ale na klasické městské popojíždění bude králem, protože s jedním lithium-iontovým akumulátorem je jeho slibovaný dojezd 37 kilometrů. Jak už to u elektropohonů bývá, vše záleží na terénu, povětrnostních podmínkách i konstituci jezdce.

S dokoupením druhého akumulátoru se vám dojezd zdvojnásobí, nám nabídl 60 kilometrů.

Oba bateriové články lze z podsedadla vyjmout a nabít v pohodlí domova. Jedna baterie váží osm kilogramů, takže ji s lehkostí vyjmu i přenáším. Na osmdesát procent kapacity se dostane za čtyři hodiny, do plné kapacity pak za osm hodin – tedy například za noc nebo během pracovní doby. Yamaha slibuje životnost baterie 10 tisíc kilometrů.

NEO’s vám nabídne dva volitelné jízdní režimy: STD a ECO. První zmíněný je určený pro běžné silniční použití a nabídne nejvyšší možný výkon, ECO je pak dle výrobce ideální na delší cesty, protože zároveň snižuje spotřebu z baterie.

Dojezd s ECO režimem se ale prodlouží jen na 38,5 kilometru, v praxi jsem jej tak nevyužila. „Na želvu“ se vám však skútr přepne automaticky, když baterii dochází šťáva a blížíte se vybití. Stroj tak začne šetřit energii, zpomalovat a zároveň vám to sdělí malou ikonkou na displeji. V rovinatých ulicích nizozemské metropole je to ideální, trochu jiné však bude chování skútru v členitějším terénu a městech „do kopce“.

Do České republiky dorazí první kusy nového NEO’s na začátku července tohoto roku a jeho prodejní cena je pro český trh překvapivě příjemná: 80 990 korun.

Nový elektroskútr Yamaha NEO´s má futuristický zaoblený design.
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...