Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kličkování na skútru v dopravní zácpě? Jen na vlastní riziko

Město na pokraji kolapsu, všechny objízdné trasy zablokované, všichni podráždění a vy jste se v rozpáleném autě za půl hodiny posunuli o půl kilometru. A mezi auty co chvíli propluje motorka nebo prokličkuje skútr, postojí na semaforech a na zelenou zmizí v dálce.

Neměl bych si taky pořídit na dojíždění skútr? Ale je to ježdění mezi auty vůbec legální a nemůžu kvůli tomu přijít o papíry?

Na silnicích každým rokem přibývá stále víc a víc aut a provoz houstne, ubývá volných míst k parkování a přibývají omezené zóny. Každá větší rekonstrukce hlavní dopravní infrastruktury, jako jsou třeba nedávno zahájené opravy Barrandovského mostu v Praze, znamená nekonečné fronty pomalu popojíždějících aut. Ve většině aut navíc většinou jede jen samotný řidič, průměrná obsazenost vozů v centru byla vloni 1,3 osoby na osobní automobil. Když se k tomu přidají i rostoucí ceny pohonných hmot, může dojíždění do práce na skútru nebo na motocyklu vypadat jako spásné řešení. A opravdu to má své výhody a kromě ušetřeného času a peněz za projetý benzín to může být i skvělý zážitek! Jenže všechno má svá pro a proti a toto řešení rozhodně není pro každého.

Jedním z velkých důvodů v kolonce PROTI jsou dopravní předpisy, které v ČR na motocykly a skútry nahlížejí úplně stejně jako na automobily a v současné době jim nepřiznávají žádné výhody. Česká republika se sice před deseti lety připojila k většině zemí Evropy a přidala do legislativy možnost řídit skútry do 125 ccm s řidičským oprávněním na osobní automobil, jinak ale zůstaly předpisy pro motocykly stejně přísné jako ve vedlejším Německu. Zatímco ve Francii, Nizozemsku, Španělsku, Itálii a většině jihoevropských států mají motocykly povolené projíždění mezi stojícími nebo pomalu pojíždějícími kolonami automobilů, u nás je to sice stále rozšířenější a tolerovanější zvyk, ale z právního hlediska stále proti předpisům.

Skútr uleví ucpanému městu

Přitom víc skútrů a motocyklů by dopravě i tlaku na parkovací místa obrovsky ulevilo. Belgická studie odhaduje, že pokud by pouhých 10 % řidičů automobilů vyměnilo čtyři kola za dvě, snížily by se dopravní zácpy pro všechny účastníky silničního provozu o 40 %! Protože motocykly a skútry zabírají mnohem méně místa a na jedno běžné parkovací místo pro auto se pohodlně vejdou 3 jednostopé stroje, kdyby 10 % parkovacích míst pro auta připadlo motocyklům, rázem by to ve městech uvolnilo 20 % parkovacích míst.

Statistiky nabízejí i další lákavá čísla jako průměrně ušetřených 32 hodin ročně pro každého, kdo přesedlá z auta na motocykl. A vzhledem ke zhruba poloviční spotřebě pohonných hmot u skútru 125 ccm v porovnání s automobilem a podstatně nižší výrobní a materiálové náročnosti jsou tu i obrovské ekonomické a ekologické přínosy!

Jenže to všechno v našem podnebí platí jen na pár měsíců v roce, na rozdíl třeba od slunné Itálie u nás asi skútry nikdy nebudou tak masovou záležitostí. Proplétání na skútru v dopravní zácpě tak u nás asi ještě dlouho bude přinejmenším na hraně zákona a předpisů a je třeba s tím počítat. Kdo vyrazí do práce nebo na jednání v centru města na skútru, ten sice sobě i ostatním ušetří cenný čas, pomůže zmenšit dopravní zácpy a uvolnit parkovací místa, ale ponese všechna rizika. Co by tedy měl každý zájemce o dojíždění do města na skútru nebo motocyklu zvážit a jak se připravit?

Typická dopravní situace v Praze na začátku června 2022

Buďte vidět

Malý skútr je v hustém provozu podstatně míň vidět než auta a řidič musí počítat s tím, že ho co chvíli někdo přehlédne. Základem je perfektní ovládání jednostopého stroje, dobré reflexy a nácvik základních rizikových situací, jako je prudké brzdění, vyhýbací manévry, ale třeba i přejíždění obrubníků nebo tramvajových kolejí. Hodně také pomůže reflexní oblečení nebo reflexní vesta, například v centru Londýna už ji oblékají skoro všichni motorkáři. Když už jsme u oblečení, kromě kvalitní přilby by neměla chybět motorkářská bunda s páteřákem a ochranou všech kloubů, pevné boty a kožené rukavice se základními protektory. Je také třeba zvážit, jestli všechny tyhle věci máte kam bezpečně uložit a kde se převléknout, když třeba vyrážíte na pracovní schůzku.

Při projíždění stojících kolon automobilů je třeba počítat úplně se vším. Každé auto se může rozhodnout náhle přejet do volnějšího pruhu. U každého auta stojícího na červenou před semaforem se můžou nečekaně otevřít dveře a vyskočit spolujezdec, který už nevydržel čekání v zácpě a rozhodl se zbytek cesty dojít pěšky. Jezdec na skútru či motocyklu by proto měl projíždět mezi auty co nejpomaleji a nejopatrněji. Pokud se kolona rozjede rychleji než „krokem“, je rozumné se zařadit a jet společně s auty. Když už jste na motorce projeli až těsně před semafor a čekáte na červenou, je vhodné mít zařazenou jedničku a na zelenou rychle zmizet, nezdržovat auta za sebou, ale současně si dát pozor, jestli už je křižovatka volná a ze strany se ještě neřítí někdo, kdo neodhadl brzdění na žlutou.

Prahou ucpanou kvůli Barrandovskému mostu prosvištíte na skútru. Jak vybrat

Hlavním ohledem při jízdě mezi stojícími kolonami auty by měla být slušnost a ohledy na ostatní. Neriskovat ani sebemenší kontakt se zrcátky okolních aut a klidně pár minut čekat spolu se stojícími auty. Mávnutím poděkovat řidiči, který vám uvolnil místo na projetí. Zvyky řidičů automobilů ve velkých městech se i u nás v tomto ohledu stále zlepšují a stejně jako se za pár let už skoro všichni naučili zvládat třeba pravidlo zipování a už jen výjimečně se najde zarputilec, který před sebe prostě nikoho nepustí, se k slušnému chování pomalu přidávají i ohledy na skútristy v provozu.

My v autech tušíme, že nejedou úplně podle předpisům, ale ničemu to nevadí a každý jezdec na skútru o maličký kousek zkracuje tu kolonu, ve které právě stojím. A ruku na srdce, většina z nás se také v řadě situací řídí hlavně zdravým „selským“ rozumem místo rigidními předpisy.

Kdo na dovolené zažil provoz ve středomořských státech, ten musí obdivovat ten přirozený pohyb a tanec aut, motorek a skútrů, které se rojí na každé křižovatce. A jde to i bez striktního výkladu každé situace předně podle předpisů. Za takovým stavem ale jsou desítky let ustálených zvyků a v našich velkoměstech bude takový nárůst provozu jednostopých strojů, který by si vynutil úpravu legislativy, aby lépe odpovídala realitě, ještě dlouho trvat. V tomto ohledu máme přeci jen blíž k okolnímu Německu. Zatímco u nás policie slušné projíždění skútrů stojícím provozem toleruje a nepokutuje, její němečtí kolegové takové chování postihují.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...