Značka Cupra vydělená z mateřského Seatu v roce 2018 dosud dodala zákazníkům téměř 200 000 vozů a její výnosy z prodeje vzrostly z 430 milionů eur v prvním roce samostatné existence na téměř 2,2 miliardy v roce 2021. Tím dalece překonala veškerá očekávání, vedení značky se naparuje, že příběh Cupry patří k nejúspěšnějším v historii.
„Naším střednědobým cílem je dodávat našim zákazníkům 500 000 vozů ročně, pokračovat s naší mezinárodní expanzí na nové trhy a vstupovat do nových segmentů,“ říká šéf značky Wayne Griffiths, který o chystaných modelech mluví jako o „hrdinech“.
Prvním vozem značky bylo SUV Cupra Ateca, vyráběné v českých Kvasinách. O dva roky později dorazil Leon. Ty jsou jakýmsi vrcholem svých modelových řad a navazují na nabídku značky Seat.
Poté ovšem už následoval první samostatný model, Cupra Formentor. „Crossover SUV je obrovským úspěchem. Doposud bylo na celém světě dodáno zákazníkům již téměř 100 000 vozů. Formentor je v současnosti nejprodávanějším modelem společnosti,“ komentuje Filip Stoulil z českého zastoupení značky. A dodává, že Formentor je velmi úspěšný i na českém trhu. Aktuálně je velkým lákadlem jeho dostupnost, oproti konkurenčním modelům i ze samotného koncernu VW, do kterého Cupra patří, jsou dodací kratší lhůty.
V dalším kroku byl uveden model Cupra Born, první elektromobil značky je loňskou novinkou. A také ukazuje směr, kterým se značka a strategie celé španělské divize VW ubírá.
Prozatím to v Martorellu, sídle Seatu i Cupry, neříkají naplno, ale zdá se, že budoucnost směřuje k postupnému utlumení značky Seat s tím, jak budou z nabídky mizet klasické modely se spalovacími motory. I proto Wayne Griffiths říká, že Cupra přišla v ten pravý okamžik, plynule roli hlavní značky od Seatu převezme a s přepnutím na elektrickou trakci zůstane podle všeho už jen Cupra.
„Nová značka Cupra přišla v době, kdy jiné zanikaly,“ říká Griffiths a připomíná, že byla vlastně první od začátku nově vytvořenou značkou koncernu Volkswagen, který je jinak zvyklý nové značky získávat akvizicemi. Griffiths sebevědomě srovnává Cupru se startupovými globálními průkopníky, jako je Tesla, Nio nebo Polestar, a zdůrazňuje, že stejně jako Seat má značka o deset až patnáct let mladší klientelu než konkurence. Navíc prý Cupra skvěle funguje jako lapač nových zákazníků, dvě třetiny jich přetahuje jiný značkám.
Wayne Griffiths už také představil hned tři novinky značky. Prozatím staticky.
Elektrická budoucnost
Cupra Terramar je elektrifikované SUV, které je se svou čtyřapůlmetrovou délkou mezi Atecou a větším SUV Seatu jménem Tarraco. Plug-in hybridní model vytvořený ve spolupráci s Audi svým pojetím designu lehce připomíná Porsche. Cupra Terramar se bude od roku 2024 vyrábět v továrně Audi v maďarském Györu.
„Do roku 2024 bude produktová řada plug-in hybridních modelů zahrnovat ještě více variant a delší dojezd,“ dodává Stoulil. „Terramar bude k mání ve verzích se spalovacími motory i s novou generací plug-in hybridních pohonů, které poskytnou v režimu výhradně elektrické jízdy dojezd cca 100 km.“
Další novinkou chystanou na rok 2024 je Cupra Tavascan. Plně elektrické agresivně tvarované SUV navazuje na studii představenou v roce 2021. Víc zatím značka neprozradila. Objevily se spekulace, že by koncern VW toto auto vyráběl v některé ze svých fabrik v Číně a zároveň jej tam nabízel pod některou ze svých značek.
Automobilka chystá na následující roky facelifty své modelové řady, včetně modelů Leon i Formentor. Stěžejním bude rok 2025, od kterého budou nově uváděné Cupry výhradně elektrické.
Poslem nové éry bude Cupra UrbanRebel. Městský elektromobil s pohonem předních kol bude používat platformu MEB Small koncernu Volkswagen. Svalnatým, agresivně tvarovaným malým vozem se automobilka chlubí nejvíc.
„UrbanRebel bude v nadcházejících letech pro naši společnost největším projektem, protože jde o klíč k naší transformaci na zcela elektrickou značku. Pod naším vedením vzniká pro různé značky koncernu Volkswagen rodina vozů, která bude demokratizovat trvale udržitelnou mobilitu,“ řekl Werner Tietz, člen představenstva značky odpovědný za výzkum a vývoj.
Vůz o délce 4,03 metru, 198 centimetrech šířky (včetně zrcátek) má elektropohon o výkonu 226 k (166 kW), který mrňouse zrychlí na 100 km/h za pouhých 6,9 sekundy. Verze s největší sadou akumulátorů poskytne dojezd až 440 km. Zaujme 22 cm světlé výšky podvozku a výška 158 centimetrů, čímž překonává klasické městské SUV Seat Arona; je to podle všeho kvůli tlusté podlaze, ve které jsou schované akumulátory, a frajerským 21palcovým ráfkům. UrbanRebel bude vždy pětidveřový.
Jorge Diez, šéfdesignér značky Cupra, zdůrazňuje „rychlé“ výrazně se svažující prolisy na bocích, které přidávají autu opticky na rychlosti a agresivitě. Diez upozorňuje na spoustu prolisů, které jsou cuprám vlastní, a především na světelný podpis v podobě trojúhelníkových segmentů v předních LED lampách. Dalším charakteristickým znakem jsou černě lakované přední sloupky. Jestli UrbanRebelu zůstanou i do sériové výroby bezrámová okna dveří, je otázkou.
Výroba UrbanRebelu je plánována do Martorellu, do fabriky Seatu. Důležité je dodat, že Seat a potažmo Cupra vyvíjí a bude vyrábět ještě sourozence UrbanRebelu v podání značek Volkswagen a Škoda.
Malé elektromobily Škody a VW poprvé oficiálně. Vyrobí je ve Španělsku |
Společnost vytvořila v rámci projektu Future: Fast Forward skupinu 62 národních a mezinárodních partnerů, s nimiž uskuteční transformaci Španělska na evropské centrum elektromobility. S koncernem Volkswagen představila investiční plán v hodnotě 10 miliard eur zaměřený na elektrifikaci Španělska. Jde o největší průmyslovou investici v historii země.