Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Emisní norma Euro 7 způsobí katastrofu, varuje šéf sdružení autoprůmyslu

Vysíláme   11:00
Evropský parlament odhlasoval definitivní konec výroby aut se spalovacími motory po roce 2035. Je to jeden z kroků, který má Evropskou unii dovést až ke klimatické neutralitě po roce 2050. O dalších krocích a důsledcích tohoto převratu mluví v Rozstřelu ředitel Sdružení automobilového průmyslu Zdeněk Petzl. Diskuzní pořad iDNES.cz moderuje Vladimír Vokál.

„Je třeba říct, že rozhodnutí v tuto chvíli ještě není úplně definitivní,“ uklidňuje Zdeněk Petzl. „Nyní čekáme na rozhodnutí Rady, ve které jsou zastoupeny všechny členské státy, což by mělo přijít do konce tohoto měsíce.“ Petzl ovšem neočekává dramatickou změnu v rozhodnutí, spalovací motory to tedy v Evropě mají podle všeho spočítané.

Europarlament odhlasoval konec spalovacích motorů v roce 2035

České firmy působící v autoprůmyslu jsou na tuto změnu podle něj velmi dobře připravené. Deset procent aut vyráběných v Česku má nyní elektrický pohon. Petzl připomíná, že v naší republice působí tři největší světové automobilové koncerny: Volkswagen, který vlastní Škodu, Toyota, vyrábějící v Kolíně, a Hyundai v Nošovicích. Ty všechny na transformaci k elektromobilitě mohutně pracují a investují do ní.

Zdeněk Petzl, šéf Sdružení automobilového průmyslu hostem pořadu Rozstřel.

Zdeněk Petzl ovšem připomíná, že do transformace autoprůmyslu bude v následujících třinácti letech třeba mohutně investovat. „Je třeba si přiznat, že rok 2035 je relativně blízko,“ připomíná. Automobilový průmysl má přitom velkou setrvačnost. Petzl upozorňuje, že se v přechodovém období mohou projevit problémy. Především se dá očekávat nedostatek trakčních baterií pro elektrovozidla. „S tímto přijatý návrh nepočítá. Varovali jsme před tím,“ dodává.

Petzl uvádí, že přijatá podoba rozhodnutí Europarlamentu je nakonec přísnější, než jak byla navrhována. Například vypadla možnost nabízet a prodávat plug-in hybridní vozidla. Všímá si ovšem, že se Itálii podařilo prolobbovat měkčí pravidla pro maloobjemové automobilky, což pomůže mimo jiné Ferrari.

Mnohem větším problémem může být ovšem podle šéfa sdružení českého autoprůmyslu připravovaná emisní norma Euro 7, která má přijít ještě dřív. Má se o ní rozhodovat v červenci a stále se neví, jak její návrh vypadá. Její původně načrtnutá podoba by podle automobilek byla velmi výrazným zásahem do celého trhu. V návrhu je snížení emisí CO2 na 30 gramů na kilometr, aktuální norma Euro 6 přitom předepisuje 95 gramů. „To jsou nereálná čísla,“ komentuje Petzl a upozorňuje na problematickou proveditelnost standardizovaného měření takto nízkých úrovní emisí. V podstatě na zjišťování tak nízkých hladin emisí neexistují měřicí zařízení.

Euro 7: Nová ekonorma zlikviduje v roce 2025 auta bez elektropohonu

„Dopad na životní prostředí bude nulový, ovšem pro automobilky a zákazníky to bude extrémní zásah,“ varuje Petzl. „Byla by to naprostá katastrofa pro zákazníka i pro celý trh, a to ve velmi krátkém horizontu.“ Nejoblíbenější, nejprodávanější modely v nižších cenových kategoriích (přibližně do půl milionu korun), typicky velikosti Fabie, to podle něj nepřežijí. „Musely by skončit výrazně dřív než v roce 2035,“ upozorňuje. „Taková auta by se stala ekonomicky nedostupná,“ vysvětluje, „jejich motory by totiž musely dostat tak složitou a drahou techniku, že by nárůst ceny byl neúnosný.“

Souhlasíte se zákazem spalovacích aut?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pátek 15. července 2022. Anketa je uzavřena.

To by mohlo nastat už během druhé poloviny současné dekády. Jednoduše hrozí, že za tři roky už si nekoupíme novou fabii, souhlasí se shrnutím moderátora Vladimíra Vokála šéf sdružení autoprůmyslu. „Signály z poslední doby bohužel příliš pozitivní nejsou,“ odhaluje Petzl informace ze zákulisí rozhodování o Euro 7.

Zástupci autoprůmyslu se tuto problematiku snaží podle Petzla vysvětlovat Evropské komisi a také zástupcům české státní správy. „Doufejme, že rozum převáží,“ komentuje.

Rozhovor se věnoval také rozvoji elektromobility. V druhé polovině dekády by měla bateriová auta podle předpovědí zlevňovat. Podle Petzla je důležité, že je na tu dobu plánováno uvedení menších, cenově dostupných modelů. Vyvinout auto a dovést ho do výroby trvá přibližně pět let. Petzl ovšem upozorňuje, že nelze předpovědět, jak se bude vyvíjet cena baterií. Kvůli aktuálním událostem s globálním dopadem (čínský lockdown, válka na Ukrajině, nedostatek čipů) se pokles cen výrazně zpomalil.

Petzl proto zdůrazňuje nutnost mít v Česku továrnu na baterie pro elektromobily.

Čeští europoslanci byli proti, přesto už zákaz spalovacích motorů nikdo nezvrátí

Další důležitou otázkou je, zda Evropa stihne vybudovat nabíjecí infrastrukturu. „V programech z evropských peněz je tu šest miliard korun na rozvoj dobíjecí infrastruktury v České republice,“ uvádí expert na autoprůmysl. Upozorňuje ovšem, že to nebude stačit. Existuje řada problémů na straně energetiky, ale též v požadavcích na stavební řízení. V Česku je nyní asi patnáct set dobíjecích stanic na přibližně třináct tisíc bateriových vozidel. „To je relativně optimální stav, ovšem už dnes uživatelé naráží na to, že v kritických místech stanice nejsou a není dostatečný nabíjecí výkon,“ vysvětluje.

Podle připravovaných evropských předpisů by v Česku musely vznikat tisíce nabíjecích míst měsíčně, což je nereálné.

Podle odhadů, se kterými se v oficiálních dokumentech pracuje, má být v Česku kolem roku 2030 přes dvě stě tisíc bateriových aut. Tou dobou by mělo být v republice přes šest milionů vozidel. Velký nárůst rozmachu elektroaut má v tuzemsku nastat až ve třetí dekádě. To je odlišná situace než v bohatých zemích západní Evropy nebo Skandinávie (v Norsku už dnes mají elektrická auta v prodejích výraznou převahu).

Konec spalovacích motorů přinese Česku potíže, experti radí se nebránit

Petzl nepředpokládá, že by po roce 2035 přišel plošný zákaz provozu aut se spalovacím motorem. Podle aktuálního rozhodnutí Europarlamentu má přijít zákaz prodeje nových aut s touto technologií. Nová auta v nabídce pak už budou muset být výhradně bezemisní, tedy elektrická. Dá se tedy čekat nárůst důležitosti obchodu s ojetými vozy. A také to, že motoristé budou na poslední chvíli skupovat auta se spalovacími motory. Petzl ovšem připomíná, že už dnes jsou v Evropě města a oblasti, která omezují vjezd starších vozidel splňujících méně přísné emisní limity. „Německo, Dánsko, Švédsko a další země budou mít tou dobou určitě mnoho oblastí, do kterých nebude možný vjezd s vozem se spalovacím motorem,“ myslí si Zdeněk Petzl.

Tato rozhodnutí směřují společnost ke změnám v konceptu mobility. Auto už nebude samozřejmostí, jakou je dnes. Je otázkou, zda je na to společnost připravená. Mimo jiné to bude mít velký dopad na ekonomiku. „Některé státy jsou možná v této otázce ve veřejné diskuzi dál a firmy se na to nepochybně připravují,“ komentuje Petzl a popisuje posun v obchodním modelu automobilek, jejichž hlavní disciplinou nebude prodej samotného vozu, ale prodej služeb mobility a věcí s tím spojených.

Automobilky jsou připravené

Alexej Kiriakovský za český Svaz dovozců automobilů pro iDNES.cz uvádí, že automobilky s rokem 2035 pracovaly už před jednáním europarlamentu na základě předchozího usnesení Evropské komise. „Všichni mají plány, aby požadavky splnili. I přesto, že doufali, že konečná podoba bude mírnější.“

„Byly tři varianty. Kromě té, která byla schválena, byl ještě návrh skandinávských zemí a Nizozemska na zkrácení lhůty a pak protinávrh východoevropského bloku naopak na její prodloužení,“ popisuje manažer, který je také šéfem českého zastoupení značky Mazda.

Opakuje ovšem, že vesměs všechny značky jsou připravené na scénář odpovídající schválené variantě. „Otázkou je, zda vše nebude ještě po následných jednáních zrychlovat,“ upozorňuje Kiriakovský s odkazem na hlasování o ekonormě Euro 7, které je naplánované na 20. července. To je z pohledu automobilek ještě důležitější. Stanovení limitů emisí spalovacích motorů na období do roku 2035 totiž může ještě výrazněji ovlivnit situaci. Pokud projde velmi přísné snížení emisí (podobu návrhu aktuálně neznají v detailu ani samy automobilky), může se stát, že odklon od spalovacích motorů bude ještě rychlejší. „Záleží na rychlosti jak se k roku 2035 budeme se snižováním emisí pohybovat,“ shrnuje Kiriakovský.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...