Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rychlokurz balení na dovolenou. Pivo dolů, kufry přivázat, ať vás nezabijí

Uložit věci do kufru auta je chápáno až jako ten poslední úkon, který činíme, než vyrazíme k vytoužené dovolené. Špatné rozložení váhy, nevhodné umístění bagáže a nezajištěné předměty v kabině vozu se ovšem mohou podepsat pod to, že do cíle nikdy nedorazíme. Zabezpečení zavazadel má totiž své zásady.

Letos si svou cestu do Chorvatska nejspíš najde přes půl milionu Čechů, přičemž většina z nich se na dovolenou u moře bude už tradičně dopravovat vlastními auty. Tato pravidelná migrace k pobřeží Jadranu s sebou nese zvýšená rizika bezpečnosti. Rozmístění zavazadel v kufru vozu většinou neovlivní to, zda do cíle dojedete v pořádku, ale může být rozhodujícím faktorem toho, jak vážný průběh může mít případná nehoda.

Při prudkém zabrzdění vozu totiž pokračují nezajištěné předměty v kabině i kufru vozu dál v původním směru pohybu. Z drobností, které měly ukrátit nebo zpříjemnit cestu pasažérům, se přetížením stávají vržené projektily. S nemalou průrazností. Zbrzdit z rychlosti 130 kilometrů v hodině je přitom samo o sobě nemalé drama, které není třeba zbytečně umocňovat.

Třeba tím, že nezajištěná naplněná dvoulitrová PETka na zadním sedadle v daný moment váží okolo 70 kilogramů, a v kolmé dráze kupředu smete vše, co se jí postaví do cesty. V lepším ze špatných případů může proletět čelním sklem ven nebo zdemolovat přední desku auta. Nebo ruku či hlavu řidiče, spolujezdce. S nezajištěnou bagáží v zavazadlovém prostoru vozu je to stejné. Nedostatečně ukotvený dvacetikilový kufr s pojezdovými kolečky má při zabrzdění na dálnici energii šesti metráků. Provalit se může zadními sedačkami kupředu, bez ohledu na to, že na nich sedí děti. To poslední, co vám proletí hlavou, nemusí být záběry z vašeho života, ale třeba foťák, neopatrně odložený na platu za zadním sedadlem.

Rizika prudkého brzdění můžete ovlivnit jen z části, stylem své jízdy. To, že vjedete do problémů, vůbec nemusí být vaše chyba. Ale vážné až tragické následky náhlého brzdění dokážete eliminovat zcela sami, správným uložením/naložením nákladu.

Zkušenost k nezaplacení

Plně naložené auto reaguje na běžné úkony jízdy trochu jinak. Není to nic objevného: v zatáčkách se umí více táhnout ke středové čáře, brzdná dráha může být o něco delší, reaguje pomaleji, je méně stabilní, víc náchylné ke smyku. Kila navíc jsou znát. S vyplněným nákladovým prostorem se také omezuje váš výhled ve zpětném zrcátku.

Ve vlastním zájmu byste se měli ujistit, že do téhle proměny chování svého čtyřkolového miláčka proniknete dřív, než s ním vyrazíte na dovolenou. Aby premiérou nebyla už první jízda, jež by mohla skončit i derniérou. Cvičná jízda za rychlosti a plného naložení se může zdát ztrátou času, ale může vám ušetřit spoustu nepříjemností. Odhalíte při ní také spoustu drobných neduhů. To, jak a kde bude kdo sedět. Co si s sebou vezme dovnitř, a kam to položí.

Pro delší cestování s dětmi se například výtečně hodí nejrůznější kapsáře, k uchycení na záda předních sedadel. Praktické jsou i nafukovací polštářky na krk, které znáte z letadel. Pasažéři se pak tolik nevrtí. Nezapomeňte auto před cestou vyluxovat, a také vydezinfikovat klimatizaci – nemá cenu strávit hodiny v uzavřené kabině, kterou rotují jarní pyly a prach. Do cíle byste dorazili s opuchlýma očima a alergií.

Při balení auta přemýšlejte, ať vás náklad nezabije

Kočárek
Pokud to jde, zbavte ho koleček, aby držel pěkně na místě, a uložte na dno. Jestliže je to příliš komplikované, alespoň ho zabrzděte a připoutejte co nejblíž k sedačkám.

Spacáky a deky
Měkké a lehké věci můžete vzít s sebou do kabiny. Nepokládejte je ovšem na roletu, místo pro ně bude pod nohama v zadní části.

Tisíce drobností
Dětské přilby, karimatky, sada na badminton, malé ruksaky, tašky s botami… Všemi těmi drobnými položkami můžete na závěr vyložit a vycpat každou volnou skulinu. Pokud je položíte nahoru, připevněte je zabezpečovací sítí.

Dětské kolo, odrážedlo, koloběžka
Dětské sportovní náčiní poskládejte do druhé vrstvy. Chce to zapojit prostorovou představivost, aby vám nezabírala zbytečně místo třeba řídítka.

Slunečník, stan, cestovní postýlka
Předměty, které jsou dlouhé a navrch těžké, dávejte do kufru nejlépe napříč, k zadním sedadlům a zkuste je přichytit. Nemůže se pak stát, že prolétnou kabinou jako oštěp

Velké tašky s oblečením
Pokud nevezete oblečení ve skořepinovém kufru (patří na dno!), můžete dát objemné, ale ne tak těžké tašky do druhé vrstvy. Nezapomeňte je přichytit do oček a háčků.

Kola na nosič
Málokdo cestuje tak nalehko a s tak velkým kufrem, aby mohl vézt bicykl v autě. Pro převoz kol proto můžete zvolit nosič na střeše nebo dražší, zato pohodlnější na tažném zařízení.

Kempinková výbava, sportovní náčiní
Rozměrné a neskladné předměty, které by vám zaplnily kufr, můžete naskládat do střešního boxu. Ovšem pozor, nesmí být příliš těžké a musíte je do nosiče pečlivě narovnat. Počítejte s tím, že vám stoupne spotřeba paliva přibližně o litr na sto kilometrů.

Konzervy a lahve
Na dno kufru patří nejtěžší zavazadla, třeba basa piv, balík limonád, přepravka s konzervami. Ideální je takové předměty přichytit popruhy nebo pásy těsně za sedadla.

S nezbytnou přípravou vozu na cestu se pojí „klasika“, v podobě kontroly výbavy: nafouknutá rezerva s dostatečným vzorkem, litr motorového oleje, lano. Nezapomeňte na to, že lékárnička, výstražný trojúhelník a reflexní vesty musí být stále dostupné. Pokud je založíte na dno kufru, čeká vás v zahraničí mastná pokuta.

Jak to tam všechno nacpat?

Ryze praktickou záležitostí je, jak všechny potřebné věci do kufru auta naložit.

Často je při tom vzpomínána populární „skládací hra“ Tetris. Jenže pozor – tam je cílem vyplnění všech skulinek vybourat celou řadu. A to asi při cestě na dovolenou nechcete.

Pro naskladnění bagáže jsou trochu jiná pravidla. Platí, že zavazadlový prostor je vždy tou lepší variantou, než kabina vozu. Začněte tam instalací protiskluzové gumy, výložky podlahy kufru. Trochu utlumí „cestování“ bagáže do stran. Jestli pojedete s opravdu plným kufrem, nezapomeňte ani na předěl sítě nebo ochranné mřížky. Vyplatí se.

Dovnitř na dno naskládejte nejtěžší předměty, hezky co nejblíže zadním sedačkám. Nic nedejte na to, že se ve stojícím voze ani nepohnou. Zajistěte je. Využijte k tomu poutací oka a háčky, bagáž sešněrujte popruhy a gumicuky. A teprve na ně pak můžete klást lehčí batožinu, kterou vyplníte prostor. I ty ukotvěte vázáním, než sklopíte zadní plato.

Plný kufr, prázdná kabina

Rada cestovatelských mazáků zní, že by v kufru vozu vlastně neměla být lehká a těžká batožina, ale jen bagáž shodně průměrné váhy, naskládaná v podobně rozměrných balení. S takovou totiž dobře vyplníte celý prostor, a nedojde k narušení rovnováhy během manévrů řízení. Naložení a vykládka je také o něco snazší. Preferovány by měly být – raději než tvrdé schránky kufrů – měkké obaly cestovních tašek.

V kabině vozu by – bezpečně v přihrádce – měly být uloženy všechny potřebné dokumenty. Tedy platný pas/občanka, řidičský průkaz, osvědčení o registraci (malý techničák), zelená karta. Případně potvrzení o zapůjčení vozidla, sepsané anglicky či německy (o to se obvykle zajímají v Rakousku). Bez těchto dokladů se nikam nedostanete. Spolujezdec by měl mít přístup k mapě nebo navigaci s aktuálními daty. Jinak by všechno ostatní mělo být bezpečně uloženo a rozhodně by nemělo volně putovat po sedadlech nebo podlaze auta.

Předměty musí být v autě vždy uloženy a upevněny tak, aby nikoho neohrožovaly a nebránily v řízení a výhledu z auta. A když přeci jen nakládáte i do kabiny? Nejtěžší věci umístěte na podlahu, a nezapomeňte je zajistit. Batoh položený na sedačce připněte pásy.

Bezpečnější – a pro řidiče a pasažéry o poznání pohodlnější variantou – je instalace dodatečného úložného prostoru na střeše vozu. Dobře v ližinách upevněná rakev vám garantuje 50-70 kilogramů nosnosti a spoustu úložné kapacity navíc. I tu je třeba dobře vyvážit a naučit se s ní řídit. Slouží spíš k uložení lehkých nezbytností, ale příjemně vyprázdní interiér auta. A to na cestě trvající 8–10 hodin jistě doceníte.

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...