Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Bavoráky místo uhlí. U Sokolova už BMW testuje autonomní řízení

Německá automobilka BMW zahájila testovací provoz dokončené části obřího zkušebního polygonu na Sokolovsku. Nyní má hotové první dvě zkušební sekce. Ladit a vyvíjet tu budou asistenční systémy pro autonomní jízdu. Areál na bývalé výsypce Sokolovské uhelné by měl být plně funkční od poloviny roku 2023. Na šestikilometrovém dálničním okruhu už mnichovští testují nové bavoráky.

V západním cípu České republiky, nad dolem Jiří severně od Sokolova se v obřím areálu BMW začíná s testy technologií budoucnosti. V největším a nejmodernějším areálu značky stavěném pro ladění připravovaných modelů se to zatím hemží bagry, náklaďáky a další stavební technikou, zároveň už ovšem dokončené sekce brázdí maskované prototypy, které ověřují funkčnost systémů autonomního řízení.

Je to první vývojové centrum BMW Group ve střední Evropě. A také první, které si automobilka buduje od počátku sama, po svém. Ostatní centra vznikly přestavbou a úpravami z areálů, které původně sloužily k jinému účelu.

Německá automobilka BMW zahájila testovací provoz dokončené části zkušebního polygonu na Sokolovsku.

Najít vhodný a tak velký pozemek v hustě zalidněné Evropě nebylo jednoduché Šestisethektarový nakonec nalezli v Karlovarském kraji, je to místo, kam se odvážel materiál z povrchového uhelného dolu. „Od poloviny roku 2014 byla zvažována nová strategie testovacích míst. Zvažovali jsme více než 80 možných variant pozemků v Německu a v sousedních zemích. V Sokolově jsme našli ideální podmínky. Máme plochu, která byla dříve využívána jako těžební, a tudíž jako udržitelná prémiová značka nevyužíváme cenné zelené plochy,“ popisuje projektový manažer BMW Group odpovědný za testovací centrum v Sokolově Andreas Heb. Důležitým faktorem bylo také to, že pozemek měl jediného majitele – Sokolovskou uhelnou. Pozemky pod vývojovým centrem patří stále ještě Sokolovské uhelné, BMW je s firmou dohodnuto na jejich odkupu do konce roku 2023.

„Stavební práce byly zahájeny v květnu roku 2020. Začali jsme stavět se začátkem koronaviru, a tak jsme museli zvládnout konec plánování projektu a rozběhnutí stavby pro všechny partnery za zcela nových okolností,“ popisuje Heb. Vybudování vývojového centra vyjde BMW na 7,5 miliardy korun.

Nejmodernější elektrická BMW přijedou z Maďarska. Továrna bude bez emisí

V areálu bude několik desítek kilometrů komunikací, ale k tomu například 40 kilometrů kanalizace, 27 nádrží na vodu (jezírek) pro vodní hospodářství. A další infrastruktura, kupříkladu nabíječky pro elektromobily, nebo benzinová pumpa. Vzhledem k tomu, že areál stojí na specifickém podloží, bylo třeba pod komunikacemi udělat tlustou extra zhutněnou podkladovou vrstvu.

První dvě sekce

V novém vývojovém areálu už mohou vývojáři využívat plochou o rozloze 90 000 metrů čtverečních, na níž jsou tři oddělené rozjezdové dráhy. „Poskytuje tedy ideální podmínky pro testování asistenčních systémů, dopravních situací s příčným provozem, ale také nouzových brzdných a vyhýbacích manévrů,“ popisuje mluvčí českého zastoupení značky David Haidinger.

Testovací procedury protinárazových asistentů se řídí z přilehlé řídicí místnosti s dočasnými pracovišti. Stavba obří asfaltové plochy 300 × 300 metrů byla velmi náročná na přesnost. Mimo jiné proto, že po ní jezdí vysokými rychlostmi (až 160 km/h) speciální roboti, které simulují ostatní vozidla, při ladění testovaných prototypů. „Tyto robotické platformy mají velmi malá kola a jezdí vysokými rychlostmi, proto potřebujeme perfektní povrch,“ vysvětluje pro iDNES.cz Andreas Heb. Na nízké platformě, kterou může v krizové situaci testovaný automobil přejet bez rizika poškození, jsou uchycené makety aut sestavené z pěnových dílců.

Německá automobilka BMW zahájila testovací provoz dokončené části zkušebního...

V areálu budou testovat až ve 230kilometrových rychlostech. Prověřují se ovšem též scénáře, při kterých systémy vozu musí zdetekovat a zabránit střetu s jezdcem na jízdním kole či motorce nebo s chodcem.

Druhou dokončenou sekcí je šestikilometrový dálniční okruh pro testování scénářů autonomní jízdy. Jsou na něm dálniční nájezdy a sjezdy a také různé druhy značení, se kterými se mohou vozy na světě setkat. Zkušební dálniční okruh má dvojici jízdních pruhů a jeden odstavný pruh, včetně dopravního značení či rovinku o délce více než jeden kilometr. Po dálnici se může současně pohybovat až 25 testovacích prototypů.

K dokončeným dvěma sekcím přibudou další čtyři, to už je jisté. Budou zde kupříkladu sekce simulující městské prostředí, nebo okresku. A dálniční okruh obrkrouží ještě jeden s klopenými zatáčkami, kde se bude testovat i v rychlostech nad dvě stě kilometrů v hodině.

V původním plánu bylo dokonce šestnáct sekcí, ale koronavirová krize, která také změnila situaci v autoprůmyslu včetně finanční bilance, prozatím další fáze projektu zmrazila. Zástupci BMW ovšem ujišťují, že až se situace uklidní a vylepší, bude dokončení sokolovského testovacího centra mezi hlavními prioritami.

Německá automobilka BMW zahájila testovací provoz dokončené části zkušebního...

V plném provozu by mělo na polygonu jezdit až 100 testovacích vozů denně. „Od června 2023 očekáváme, že na zkušebním provozu bude pracovat více než 200 lidí současně,“ dodává Heb. „Naši zaměstnanci budou samozřejmě hlavně z Karlovarského kraje.“ Sto lidí bude zajišťovat provoz areálu, dalších sto pak bude testovat a pracovat na vývoji aut.

Provoz zahájili dřív

„Díky předčasnému zprovoznění dvou traťových úseků pro přípravu na oficiální zahájení testování automobilů v Sokolově již nyní zkoušíme nové asistenční systémy z hlediska bezpečnosti a současně postupujeme ve vývoji dalších testovacích scénářů,“ říká Heb. Od poloviny roku 2023 bude nové testovací centrum v České republice fungovat spolu se s nynějšími centry BMW Group v Aschheimu u Mnichova, Miramasu ve Francii a Arjeplogu ve Švédsku.

„Na novém zkušebním polygonu bude BMW Group pokračovat ve vývoji svých průkopnických technologií z oblastí elektrifikace, digitalizace a automatizovaného řízení. Vývojové centrum v Karlovarském kraji je vzdáleno asi dvě a půl hodiny jízdy od hlavního vývojového pracoviště BMW Group, Výzkumného a vývojového centra v Mnichově,“ upřesňuje David Haidinger.

„BMW nový areál nutně potřebuje pro vývoj a cizelování technologií autonomní jízdy, různých asistentů pomáhajících řidiči. Tyto technologie musí projít homologací, pro každý model je třeba je odladit zvlášť. Asistenta jízdy v pruhu, adaptivní tempomat nebo hlídač mrtvého úhlu je třeba vždy optimalizovat pro daný model. „Při vývoji nového modelu ujede prototyp 240 až 250 milionů testovacích kilometrů, 90 procent z toho ve virtuálním prostředí při simulacích. Deset procent pak opravdu fyzicky na silnici,“ upřesňuje pro iDNES.cz Andreas Heb.

Německá automobilka BMW zahájila testovací provoz dokončené části zkušebního...

Vše v areálu patří BMW, s odbornými pracemi vypomáhají firmy specializované na testování vozidel, mimo jiné TÜV-SÜD nebo Idiada. Vše v areálu je řízeno pomocí GPS, ovšem v přesnější variantě s tolerancí méně než metr.

Zpočátku se nasnímaná data z testů budou odesílat do vývojového centra v Mnichově, počítá se ovšem i s tím, že vznikne vývojový tým sídlící přímo na polygonu u Sokolova. Prozatím budou podle potřeby inženýři z Mnichova do Sokolova dojíždět. Aktuálně se dokončují dílny pro úpravy a opravy testovacích prototypů.

Dron odhalí špiona

Každý automobil, který se po areálu pohybuje, musí mít na palubě speciální zařízení s GPS modulem doplněné o mobilní telefon, s jehož pomocí řídící velín vůz sleduje a komunikuje s řidičem. Automatizovaný systém sleduje pohyb. Pokud šofér překročí rychlost, dostane varování, když ho bude ignorovat, půjde „na kobereček“ k vládci velínu Michalovi Rychlému.

Německá automobilka BMW staví nedaleko Sokolova zkušební polygon pro vývoj...

Celý areál je obehnán plotem, nechybí kamerový systém, čidla. Případného špiona při průniku do areálu nejprve najde dron a pak odchytne ochranka. BMW se také pokouší dojednat, aby nad areálem byla vyhlášena bezletová zóna.

Bavoráky místo uhlí

Na přípravě areálu se podílí i Karlovarský kraj, pro který je investice BMW klíčová i z pohledu připravovaného odklonu regionu od hospodářství vázaného na těžbu a zpracování uhlí. Karlovarský kraj si od testovacího polygonu světové značky slibuje přínos zejména v zaměstnanosti, a to i v navazujících servisních službách. „Je to obrovský impulz, co se týče nového odvětví moderních technologií, s vysoce kvalifikovanými pozicemi jak pro obyvatele regionu, tak pro obyvatele nově příchozí,“ řekl karlovarský hejtman Petr Kulhánek (za STAN).

Aktuálně kraj v oblasti Podkrušnohorské výsypky dokončuje okružní křižovatku za zhruba 14,4 milionu korun, na kterou dostal dotaci ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). „S dokončením se počítá koncem září,“ uvedl zastupitel Karlovarského kraje pro dopravu Jan Bureš (ODS).

V plánu je také dokončení infrastruktury, jež náleží k rozvojovému centru. Jde o dostavbu příjezdové komunikace, parkoviště pro návštěvníky a dodavatele i dobíjecí stanice pro elektromobily. Jejich stavba, která měla začít letos, se ale podle Bureše o rok odkládá.

  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Kdy dát dětem první kapesné a kolik?
Kdy dát dětem první kapesné a kolik?

Kdy je vhodný čas dávat dětem kapesné a v jaké výši? To jsou otázky, které řeší snad každý rodič. Univerzální odpověď však neexistuje. Je ale...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...