Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Hustá americká kára: vila na kolech pro hollywoodské superstar slaví 25 let

Impozantní kolos známe i z pražských ulic. Lincoln Navigator si nechal Anthony Denny, zakladatel sítě autocenter AAA Auto dovézt z USA jako nové a téměř 8 let se jím nechával vozit na obchodní jednání i soukromé akce po Praze a okolí.
Lincoln Navigator č. 4 dostal platformu Ford T3 a zejména díky karoserii z...

Lincoln Navigator č. 4 dostal platformu Ford T3 a zejména díky karoserii z lehkých hliníkových slitin byl mezigeneračně o 90 kg lehčí. | foto: Lincoln

„Pouze pro delší cesty raději využíval jiná auta, protože v navigatoru dle svých slov míval mořskou nemoc,“ popisuje Jindřich Topol, regionální manažer výkupu AAA AUTO.

„Není se co divit – zadní křesla umístěná v dlouhém zadním převisu karoserie a vysoká hmotnost soustředěná do zadní části vozu způsobovala pohupování, které spolu s typicky zvlněným povrchem českých silnic a dálnic mohly přivodit žaludeční nevolnost, kterou asi nedokázala přebít ani whisky v minibaru mezi zadními sedadly,“ dodává. AAA Auto Dennyho Lincoln z roku 2007 prodali před rokem za 446 000 korun.

VIDEO: Reklama Lincolnu slibuje v Navigatoru nadpozemské svezení.

Autobus pro celebrity

Věčná rivalita Lincolnu a Cadillacu se na konci 90. let začala postupně přesouvat od luxusních sedanů směrem ke kategorii SUV. Vše před čtvrt stoletím odstartoval právě Lincoln Navigator. „Hustá“ americká „kára“ pro hollywoodskou smetánku plní dnes roli vlajkové lodě značky a v podstatě i koncernu Ford.

V USA mají rádi vše velké, opravdu hodně velké. Ideálně s délkou přes pět metrů, osmi válci pod kapotou a pořádnou porcí luxusu. Když tedy v polovině roku 1997 vyjela první generace Lincolnu Navigator pro modelový ročník 1998, bylo to malé pozdvižení. Luxusnější verze jen o rok staršího Fordu Expedition na podvozku pick-upu F-150 se ukázala jako správná volba.

Prestižní americké limuzíny a drahé německé sedany dostaly konkurenta, který jim začal přebírat zákazníky. Takto velkým vozem byl sice například i Chevrolet Suburban, který ovšem luxusem rozhodně neoplýval a navíc byl zástupcem plebejské značky. A prestižní Range Rover byl tehdy ještě poměrně malé auto.

Není divu, že se prestižní koráb s luxusní výbavou a sedmi místy na třech řadách sedadel stal oblíbeným vozem celebrit a hollywoodské smetánky. Ukázal se jako adekvátní auto pro tenistku Serenu Williamsovou, která se i stala ambasadorkou jeho poslední generace. Velkým SUV v minulosti jezdil i David Beckham, irská fotbalová hvězda Robbie Keane. Zpěvák Ray J, bývalý přítel Kim Kardashianová, si jeden koupil na počest svých 38. narozenin.

Navigator si oblíbila také celá řada hollywoodských filmových hvězd včetně herců Willa Smithe, Sandry Bullockové, Halle Berryové či Evy Longorii. A Matthew McConaughey usedl za volant nového Navigatoru také hned v několika ikonických reklamách.

Lincoln Navigator Anthonyho Dennyho, zakladatele AAA Auto
Lincoln Navigator Anthonyho Dennyho, zakladatele AAA Auto

Lincoln Navigator Anthonyho Dennyho, zakladatele AAA Auto

Cadillac si dal k snídani

V prvním celém roce prodeje (1998) s Lincolnem Navigator odjelo 43 859 zákazníků, což se již nikdy později nepodařilo zopakovat. Obří 5,2 metru dlouhé, přes 2 metry široké, a téměř stejně vysoké SUV o hmotnosti 2,5 tuny tak tehdy dokonce přispělo k unikátní situaci, když značka Lincoln na americkém trhu předčila v prodejích konkurenční Cadillac.

Ten musel rychle zareagovat a v témže roce odpověděl stejně mohutným full-size SUV Escalade, který si postupem času vybudoval velké renomé, neboť na rozdíl od Lincolnu se značka prodává v celém světě.

Vzájemná rivalita obou prestižních značek se tak z velké části postupně přesunula od luxusních sedanů, které dříve ve speciálních úpravách používali američtí prezidenti, do kategorie SUV.

Cadillac ještě sedany vyrábí, ale ty od Lincolnu jsou aktuálně v nabídce již jen v Číně. Nabídka značky, pojmenované po někdejším prezidentu Abrahamu Lincolnovi, v USA obsahuje již výhradně jen čtyři SUV – kromě Navigatoru jsou to Corsair, Nautilus a Aviator.

Nový trend luxusních dinosaurů se postupně uchytil a inspiroval další výrobce aktivní na americkém trhu. Obří SUV v podstatě suplují vozy MPV a kromě pasažérů ve třech řadách sedadel navíc utáhnou na „kouli“ obří obytné přívěsy či velké lodě. V případě Navigatoru byla tažná kapacita zpočátku 3 493 kg, a později dokonce až 3 900 kg.

Od osmi k šesti válcům

Za působivou chromovanou mřížkou chladiče se svislými lamelami se u první generace ukrýval podélně uložený motor Triton V8 5,4 l s výkonem 171 kW (od roku 1999 rovněž s 224 kW), sladěný se čtyřstupňovou samočinnou převodovkou. Poháněná byla buď zadní, nebo všechna čtyři kola.

V květnu 2002 se začala vyrábět druhá generace, což byla v podstatě jen dále vylepšená první. Pod kapotou byl opět osmiválec o objemu 5,4 l s výkonem 224 kW. Již základní verze se pyšnila dvouzónovou klimatizací, střešními ližinami a elektricky sklopnými vnějšími zpětnými zrcátky. Úroveň výbavy Premium přidala systém kontroly stability, vyhřívaná a odvětrávaná přední sedadla. Vrchol nabídky představovala výbava Ultimate, která měla elektricky ovládané zadní víko, ale také elektricky sklopná sedadla třetí řady.

Třetí generace dostala kromě standardní verze i o 37 cm prodloužené provedení L. V roce 2014 Navigator dostal pozměněnou příď.

Interiér nabízel velkorysý prostor i pro cestující na sedadlech třetí řady. Provedení kabiny bylo velmi luxusní, s dřevěnými obklady, kožený čalouněním a elegantními kovovými prvky. Vůz však vážil přes 2,7 tuny a od ročníku 2005 dostal šestistupňový automat.

Třetí generace, která se dostala do prodeje v roce 2006, vydržela ve výrobě dlouhých jedenáct let. Byla postavená na nové platformě Ford T1 a kromě standardní verze se poprvé objevilo i o 37 cm prodloužené provedení L. Masivní mřížkovaná chromovaná mřížka mezi světlomety byla snadno rozpoznatelná na míle daleko. Po stranách Navigator mohl mít výsuvné stupačky. Až osmimístný interiér měl výklopnou druhou a třetí řadu prostřednictvím tlačítek v zavazadlovém prostoru.

Navzdory sdílení podvozku s Fordem F-150 měl Navigator nezávislé zavěšení všech kol. Pomocí vzduchových měchů šlo zadní část vozu zvednout pro usnadnění manipulace se zavazadly. Pod kapotu měl Navigator nadále 5,4litrový benzinový motor V8 a byl opět spárovaný se šestistupňovým automatem. Systém pohonu všech kol byl opět volitelný.

V létě 2014 v rámci redesignu s LED světly přišel Navigator o dva válce, když se pod kapotou objevil šestiválec EcoBoost V6 3,5 l s výkonem 283 kW, přičemž automat měl pořád šest stupňů.

Až na samý vrchol

Od základu nová čtvrtá generace se začala vyrábět v roce 2017 a získala prestižní ocenění Truck of the Year 2018. Její design naznačil již o rok starší koncept s obřími bočními výklopnými dveřmi a výsuvnými schody. Lincoln Navigator dostal platformu Ford T3 a zejména díky karoserii z lehkých hliníkových slitin byl mezigeneračně o 90 kg lehčí, ale přesto měl hmotnost minimálně 2,6 tuny. V nejnovější podobě je Navigator dlouhý 5,3 metru, ve verzi L dokonce přes 5,6 metru. Dvakrát přeplňovaný šestiválec 3,5 litru posílil na 336 kW a asistuje mu desetistupňový automat, vyvinutý ve spolupráci s GM.

Velikost Navigatoru opět vyjadřuje především jeho přední chromovaná masivní maska chladiče se síťovaným designem. Velké a široké přední světlomety s LED diodami rovněž způsobují, že vůz vypadá větší.

Pro modelový rok 2022 tento obří Lincoln dostal upravenou přední část a některá další vylepšení. Automaticky zatahovací boční nášlap je nabízen jako volitelná výbava pro snadnější nastupování do interiéru. V kabině jsou stále tři řady sedadel a až osm míst. V duchu doby jsou součástí palubní desky displeje. Prodloužený Navigator L se navíc může pyšnit vůbec nejobjemnějším zavazadelníkem v segmentu, v základu je to 1 090 litrů.

Auto drsných chlapů? Ne, obří esúvéčka milují i křehké ženy.

Budoucnost Lincolnu Navigator je výhledově plně elektrická. Jeho nástupce, který se začne vyrábět v roce 2026, má údajně sdílet platformu s Fordem F-150 Lightning. Uzavře se tak jedna éru brumlajících osmi- a šestiválcových motorů.

  • Nejčtenější

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  16:11

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Švédská aplikace motivuje žalobníčky odměnou k nahlašování špatného parkování

18. dubna 2024

Někdo špatně zaparkoval! Rychle to vyfoťte, zdokumentujte prostřednictvím aplikace a získejte...

Čínský Dongfeng zaútočí na Evropu přes Itálii, chce tam postavit automobilku

18. dubna 2024

Společnost Dongfeng Motor jedná s Římem o tom, že by vyráběla vozy v Itálii. Čínská automobilka...

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...