Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Superbu unikla medaile v rally jen o setiny. Vystačil se 3,9 litry na sto

Do kalendáře českého šampionátu v rally elektromobilů letos přibyl nový podnik – v Hustopečích na jihu Moravy. Stejný organizační tým, který stojí i za tradiční „benzinovou“ Agrotec Rally Hustopeče, protáhl závodní elektroauta mezi vinicemi pod Pálavou. Ve startovním poli byla i redakce Auto.iDNES.cz.
Agrotec Eco Rally 2022

Agrotec Eco Rally 2022 | foto: Martin Křižka

Je první zářijová sobota, půl deváté ráno. Náš hybridní superb neslyšně pluje v elektrickém módu po uzounké silničce vinoucí se jižními svahy vinic s dechberoucím výhledem na majestátní Pálavu. Za okny auta se míhají vinohrady s pomalu žloutnoucím listím, všechno je zahaleno podzimním ranním oparem. Dokonalá romantika.

Tedy pokud zrovna „nezávodíte“ v ecorally, šampionátu, který v Česku získává na popularitě a má statut řádného automobilového mistrovství České republiky. Řidič má v takovém případě místo na dojímavou scenérii oči upřené na cestu a na obrazovku mobilní aplikace měřící přesnost jízdy. A spolujezdec zarytě soustředěně hledí do roadbooku – šipkového itineráře, který posádku provádí závodem.

Agrotec Eco Rally 2022

Ne, ecorally rozhodně není nic, čemu byste se měli smát. Není to samozřejmě ultimátní motorsport, ale zvládnout ho vyžaduje podobné vlastnosti jako při skutečné rallye. Soustředěnost, pozornost, týmovou souhru, důvěru mezi řidičem a navigátorem. A o čas tu jde taky, i když v jiném formátu.

Podniky ecorally jsou totiž vypsané jako jízda pravidelnosti. V principu jsou podobné klasické rallye, kde jde o co nejrychlejší projetí měřeného úseku – rychlostní zkoušky. Tady jde o to, aby jej vůz projel co nejplynuleji a v přesně stanoveném čase. A pak tu jde ještě o jeden parametr, který je pro elektromobily obzvlášť důležitý – o spotřebu.

Na plný plyn Českem. Se Škodou 120 GLS jsme bojovali o setiny a centimetry

Ecorally od závodníka rallye

Ale pěkně popořádku. Na první Agrotec ecoRally Hustopeče se ráno schází jedenáct dvoučlenných posádek. Soutěž je sice vypsaná pro jakákoli vozidla kromě těch, která pohánějí čistě spalovací motory, kabely zapíchnuté v parc fermé do wall boxů aut ale jasně ukazují, že prim tady hrají elektromobily. Osm jich je plnohodnotných, tři vozy jsou plug-in hybridy. Včetně našeho soutěžního bílého superbu.

Výhodou ecorally je to, že se jí můžete zúčastnit s úplně běžným autem. Na start klidně přijeďte s nákupní taškou v kufru, nevadí to. Ostatně na trati musíte dodržovat rychlost, to ohlídá profesionální GPS jednotka za sklem – stejná, jakou používají organizátoři v tradiční rallye. Že se podnik koná v Hustopečích, není náhoda. Šéf tamního podniku Agrotec Martin Rada je dlouholetý milovník rallye. Za sebou má stovky podniků a řadu úspěchů – včetně druhého místa ve své kategorii na slavné Rallye Monte Carlo. S kolegy každý rok v červnu pořádá klasickou rallye, kterou sám jezdí. Tentokrát si střihl roli ředitele závodu.

Agrotec Eco Rally 2022

Ranní rozprava před závodem se od té profesionální „benzinové“ také příliš neliší – tedy kromě apelu na dodržování pravidel silničního provozu. Dostáváme roadbook a k němu klíčový dokument – tabulku s rozpisem rychlostních zkoušek, rozkouskovaných vždy do několika úseků se stanovenou průměrnou rychlostí. Ta kolísá od 25 kilometrů v hodině až po 75. Vypadá to jako málo, ale udržet ji na několikakilometrovém úseku klikatých silnic ve zvlněné krajině východně od Hustopečí se později ukáže jako adrenalinový úkol. Zvlášť když „dohánět“ jde jen těžko – přes devadesát jet nikde nesmíte.

Čtyři oči, dvě aplikace, jeden roadbook

Posádky mají asi patnáct minut na předzávodní přípravu. Tipovat průměrnou rychlost podle tachometru je samozřejmě extrémně nepřesné, pro zábavu byste si tak ecorally odjet mohli, ale na dobrý výsledek zapomeňte. Rychlostní průměry a vzdálenosti jednotlivých měřených úseků je potřeba rychle „nasypat“ do speciálních mobilních aplikací, které vás pak během jízdy hlídají a ukazují vám, jak moc se odchylujete od ideálního průměru.

Kromě jeho nedodržení vám naskakují trestné body – hlavní hodnotící kritérium v ecorally – i za další prohřešky. V rychlostních zkouškách jsou tajná kontrolní místa, kde vám jednotka zapíše aktuální rychlost. Ta by měla odpovídat té ideální. Je to ochrana proti tomu, co asi napadne každého – zkrátka projet celý úsek rychleji, na jeho konci zastavit a pak jen v ideálním čase projet měřicím bodem.

Dost bylo teorie – pojďme na trať. Na ni najíždíme ze stejné rampy jako rallye profesionálové a po sto osmdesáti metrech začíná první měřená zkouška. Každá posádka má svoji taktiku, jak si rozdělit úkoly. My na to jdeme s navigátorkou rovným dílem. Já jako řidič ovládám auto, hlídám si rychlostní omezení a hlídám si čas v aplikaci na mobilu připevněném na palubní desce. Navigátorka čte roadbook a pomocí druhého telefonu s jinou aplikací si hlídá vzdálenost mezi jednotlivými navigačními body.

První kiks přichází po pár kilometrech ve Velkých Němčicích. Doplácíme na to, že jsme domácí. Přece víme, kde je odbočka na Vranovice, na to nepotřebujeme roadbook! Jistě, jenže trasa nevede po hlavní silnici, odbočit jsme měli už o tři sta metrů dřív a střihnout to bočními uličkami. Ze začátku bojujeme s tím, co sledovat dřív. Až se to bojím říct – nejméně pozornosti člověk v tu chvíli věnuje silnici a provozu.

Agrotec Eco Rally 2022

První rychlostní zkouška je každopádně divočina pro všechny posádky. Stanovené pořadí průjezdů aut se mění, se startovním číslem 10 řešíme, jak to že máme na kufru nalepený hybridní Renault se startovním číslem 5. A co vůbec dělá tak blízko u nás? Jedeme přece na pravidelnost! Když jsme minutu po sobě odstartovali, měli bychom ten minutový odstup také celou cestu dodržovat.

„Vlevo mezi mostky, pozor cyklista“

Po dvou rychlostních zkouškách se nám podaří sladit se. Navigační pokyny jsou strohé. Jistě, není to jako v opravdové rallye, ale na dlouhé vykecávání není čas. „Za dvě stě metrů vlevo mezi dva mostky, pak šest set metrů a u chatky mírně vpravo.“ Vidle do dokonalé navigace pak hází provoz. A nejde bohužel jen o auta – je krásný víkend a jsme na jihu Moravy. „Pozor, cyklista. Nesejmi ho.“

Závod je rozdělený na dvě etapy. Trasa je stejná, měří sto padesát kilometrů, odpolední „druhé kolo“ má ale na všech měřených úsecích o pět kilometrů za hodinu vyšší rychlostní průměr. Zanedbatelné? Ani náhodou! Zatímco ráno se po liduprázdných silničkách táhneme až zbytečně pomalu, odpolední zrychlená etapa je pořádně adrenalinová. Na silnicích je víc aut, ve vinicích víc cyklistů. Čekáte patnáct vteřin na křižovatce? Nebo jste potkali traktor? Zapomeňte na čisté konto, trestné body skáčou po stovkách.

U toho všeho by člověk měl myslet i na spotřebu. V našem případě jen tak okrajově – Superb PHEV si při plavbě krajinou čas od času neslyšně vypomůže benzinovým motorem. V cíli máme nakonec spotřebu 3,9 litru (a vypráskanou baterii k tomu). Elektromobilům ale pořadatelé hlídají, kolik energie si přes oběd dobijí. A tento parametr se pak zvlášť vyhodnocuje.

Veteránský boj o setiny a metry. Muzeum na kolech profrčelo Krušné hory

Odpolední druhou jízdu si už užíváme. I díky tomu, že po dopoledni, kdy řada stálých účastníků šampionátu zabloudila, jsme jako nováčci na průběžném třetím místě. Už tedy určitě neskončíme jako posměchuhodní amatéři. Navíc posádka, se kterou se utkáme o třetí místo, startuje minutu před námi, každou chvíli jsme na dohled.

Relax, zábava. A taky jde o titul

Do cíle – opět na rampu v Hustopečích – dojíždíme pár minut před naplánovaným časem, během čekání už vidíme výsledky. Zkušenosti jsou zkušenosti, třetí místo jsme neuhájili, končíme čtvrtí. Ráno jsme žádné ambice neměli, ale bylo by nefér si nepřiznat, že teď jsme trochu zklamaní. Když ale vidíme tu nefalšovanou radost v očích našich největších soků, kteří bojují o titul druhého vicemistra České republiky, tak jim to přejeme.

A jedna útěcha tu je – suverénně vítězíme v kategorii plug-in hybridů. Poháry, které si velikostí nezadají s těmi ze skutečné „benzinové“ hustopečské rallye, tedy domů povezeme. Než dojde na slavnostní vyhlášení, bavíme se se soupeři, nebo je aspoň „odhadujeme“. Nadšenci do elektromobilů, páry, pro které je tato kratochvíle prostě zábavou. Přátelé, kolegové z práce, „tovární týmy“ v barvách autosalonů značek koketujících s elektromobilitou – s převahou Peugeotu.

Agrotec Eco Rally 2022

Pestrá směsice lidí, pro které je ecorally zábava, relax. Soudě podle vzrušených debat mezi etapami i v cíli ale také sportovní výzva. Ostatně jde o titul. A kdo se v tomto sportu zhlédne, má kam postupovat – ecoRally Cup vypisuje i FIA jako evropský šampionát, stopky pak můžete potrápit od Španělska přes Monte Carlo až po Island.

Když po skončení závodu projíždíme přes cílovou rampu, „odmává“ nás přímo Martin Rada jako ředitel závodu. „Tak jak jste si to užili? Chtěli jsme vám ukázat to nejkrásnější, co tady v okolí máme. Vinice, Pálavu…“ No, upřímně – jestli se nám za ten den něco vrylo do zorniček, tak to byl rychloměr meřicí aplikace a šipky v roadbooku. Silueta Pálavy a dozrávající hrozny to rozhodně nebyly, na ty nebyl čas. Ale ano, užili jsme si to. Ecorally je prostě zábava. A pokud vám doma parkuje cokoli, kde benzinu aspoň trošku asistuje elektřina, můžete si to zkusit taky.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Autoprůmysl v Česku slibuje, že kvůli elektromobilům propouštět nebude

Škoda zahájila výrobu baterií pro elektromobily v Mladé Boleslavi.

VIDEO Firmy Robert Bosch, Brisk a skupina JTEKT, které vyrábějí komponenty do aut, neplánují v...

Sklárna našla cestu k úsporám, využívá baterie z elektroaut a solární panely

Fotovoltaické panely instalované v karlovarské sklárně Moser

VIDEO Původně měly pohánět elektromobily vyrobené automobilkou Škoda Auto, teď tvoří akumulátory základ...

Škoda Auto zvedla zisk 2,5krát, vydělala přes 33 miliard korun

ilustrační snímek

Automobilka Škoda Auto loni zvýšila zisk po zdanění z 520 milionů eur na 2,5násobek, tedy na 1,32...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Dotace na elektromobily v ČR oficiálně spuštěny. Připraveny jsou dvě miliardy

NE GREENWASHINGU! Britská rada pro reklamu (ASA) zakázala značkám BMW a MG...

Po dlouhém čekání byl v pondělí 18. března spuštěn dotační program na podporu elektromobility....

Šéf Renaultu píše Evropě, varuje, zlobí se a má plán elektromobilizace

Luca de Meo

Evropa by měla vyvinout větší společné úsilí, aby dokázala obstát v konkurenčním boji s čínskými...

Loni se ve světě poprvé prodalo přes deset milionů elektroaut. V Česku 7 000

ilustrační snímek

VIDEO Ve světě se loni poprvé prodalo více než deset milionů elektromobilů, což znamená meziroční nárůst...

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Milánský ohňostroj kreativity. Podívejte se na auta trochu jinak

25. dubna 2024

Letošního Milánského týdne designu se opět zúčastnily i automobilky. Tento tradiční svátek...

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Tesla 3 je v ČR nejlevnější v historii, značce klesají prodeje

24. dubna 2024

Americký výrobce elektromobilů Tesla snížil ceny, například v USA, Číně a Německu, všimla si...

Pozemní biz-jet startuje. Excentrický lexus inspiroval svět letecké dopravy

24. dubna 2024

Kdo by to byl býval řekl, že nejdražším lexusem současnosti se stane luxusní dodávka s monogramem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...