Koncern Volkswagen v rámci přechodu na elektromobilitu oznámil stavbu šesti bateriových továren, první (vzorové, podle níž se budou stavět další) vzniká v Salzgitteru, další má vyrůst ve španělské Valencii. O to být v této první vlně nových továren na bateriové články německého koncernu bojuje i Česká republika s podporou Škody Auto.
Pokud by gigafactory vznikla právě v Líních, provoz místní letecké záchranné služby by byl zachován. Vzletová dráha pro letadla by ovšem zanikla. Uvedly to zdroje ČTK z automobilového průmyslu k aktuálně nejdiskutovanějším argumentům odpůrců české gigafactory.
Modrý článek, lego a extrémní úspory. VW vykročil k elektrobudoucnosti |
Podle nich by vznik továrny výrazně pomohl českému autoprůmyslu v transformaci na elektromobilitu. Pomohl by také nabídnout místa, která v automobilkách kvůli přechodu na auta s bateriovou trakcí zaniknou. Jen v samotné gigafactory by mohly pracovat přes 4 000 lidí, u dodavatelů pak dalších 10 000 zaměstnanců. Celkem by tak vzniklo až 14 000 nových pracovních míst, což by znamenalo vyšší počet, než jaký by mohl u automobilek a dodavatelských firem zaniknout s přechodem na elektromobilitu. V nové gigafactory se mají vyrábět bateriové články, ze kterých se poté skládají moduly tvořící samotný trakční akumulátor elektromobilu.
Zájem armády zachovat letiště potvrdily také okolní obce, které tam mají pozemky a rovněž protestují proti gigafactory.