Spor se týkal Hrabalových nápadů ohledně samonafukovacích pneumatik, uvedl specializovaný server Law360, který se věnuje obchodním sporům.
„Firma si podle soudu přivlastnila pět obchodních tajemství vynálezce a jeho společnosti Coda Development,“ sdělil jednatel společnosti Jan Martínek.
Devítičlenná porota v Ohiu rozhodla, že společnost Goodyear jednala se zlým úmyslem. Porota také rozhodla o pokutě pro Goodyear ve výši 62,1 milionu dolarů jako represivní náhradu škody a 2,8 milionu dolarů jako náhradu škody. Coda Development požadovala odškodnění ve výši 89 až 246 milionů dolarů.
Goodyear ohlásil pneumatiky s technologií Air Maintenance Control (AMT) v roce 2011. Tato technologie má zajistit automatické huštění kol, takže řidič už se nemusí starat o kontrolu tlaku v pneumatikách a jejich správné huštění. V každé pneumatice AMT má být integrována miniaturní pumpa, která bude uvnitř gumy udržovat předem zvolený tlak. K dofukování tak nejsou zapotřebí kompresory.
Goodyear má samodofukovací pneumatiku, inspiroval se možná u Čechů |
Jenže to už několik let na velmi podobném principu pracovala česká firma Coda Development pod názvem Self Inflating Tire. Podle tehdejšího vyjádření šéfa firmy a vynálezce Františka Hrabala vyvíjel Goodyear svůj systém sám, Coda koncernu žádnou licenci neposkytla.
Self Inflating Tire je pneumatika, která se za jízdy automaticky sama dofukuje na přednastavený tlak. Využívá k tomu principu peristaltické pumpy.
Goodyear i Coda viděly v systému automatického dofukování pneumatiky na zvolený tlak prakticky stejné výhody. Řidičům tak odpadá nepříliš oblíbená a často zanedbávaná činnost, systém udržování optimálního tlaku přinese zlepšení bezpečnosti provozu, uspoří palivo a sníží opotřebení pneumatik.
Český vynálezce postavil a ve fázi prototypu úspěšně otestoval speciální konstrukci pneumatiky, která se za jízdy sama dofukuje, v roce 2008. O Hrabalově vynálezu tehdy informoval iDNES.cz mezi prvními.
Češi vynalezli pneumatiku, která se sama dofukuje |
Samodohušťování pneumatik zvyšuje bezpečnost provozu, jelikož podhuštěná pneumatika je náchylnější k defektům. Podle testů je Hrabalovo řešení schopné asi jeden a půl kilometru dlouhou jízdou zajistit dohuštění typického měsíčního úniku vzduchu, který se pohybuje mezi 1–3 %.
„Celý samodohušťovací systém je natolik jednoduchý, že by neměl nijak výrazně zvednout výrobní cenu pneumatiky. A ani neklade žádné speciální nároky na technologii výroby,“ uváděl tvůrce v roce 2008, kdy se svým vynálezem pochlubil. Od té doby vzniklo několik prototypů, které se však nedostaly do fáze sériové výroby. Rozhovor se zástupcem Coda Development z roku 2008 čtěte zde.
Hrabalova právníčka Stacie R. Hartman během úvodní řeči u soudu uvedla, že její klient přišel s nápadem samonafukovací pneumatiky v roce 2001, když seděl na semaforu a všiml si, jak se pneumatika na autě před ním vyboulila. Dalších sedm let strávil prací na vylepšování svých nápadů.
Roky u soudu
Právní spor pražské firmy Coda Development s americkým výrobcem pneumatik Goodyear trvá několik let. Společnost Coda zažalovala firmu Goodyear a jejího někdejšího inženýra Roberta Benedicta v roce 2015.
Technologii Self Inflating Tire má Coda Development patentovanou na celém světě, včetně Spojených států od roku 2009. Společnost Goodyear sídlící v Ohiu svou Air Maintenance Technology (AMT) představila v roce 2012.
Česká firma uvedla, že se Hrabal v lednu a červnu 2009 setkal se zaměstnanci Goodyearu ohledně možnosti spolupráce a zavedení jeho nápadů do výroby.
František Hrabal pro server Bloomberg Law v roce 2019 uvedl, že jeho společnost sdílela důvěrné informace o samodofukovací technologii s automobilkou General Motors, která pak zprostředkovala setkání s firmou Goodyear.
Americký výrobce pneumatik podepsal smlouvu o mlčenlivosti, podle níž mohl využít poznatky svých zaměstnanců pouze v případě, že by uzavřel partnerství s českou společností. To se ale nikdy neuskutečnilo.
Coda Development po měsících bez další odezvy od Goodyearu předpokládala, že americký výrobce pneumatik o spolupráci nestojí.
Benedict ale využil poznatků ze schůzek a začal je rozvíjet v naději, že to společnosti Goodyear v následujících letech přinese zisky v řádu stovek milionů dolarů, tvrdí společnost Coda. Goodyear podle ní také získal na základě Hrabalových nápadů dva patenty.
„Goodyear si podle žaloby už v prosinci 2009 podal žádost o patentovou ochranu ve Spojených státech a v roce 2011 získal na technologii samonafukovací pneumatiky patent (U.S. Patent No. 8 042 586),“ uvádí Bloomberg.
Goodyear má samodofukovací pneumatiku, inspiroval se možná u Čechů |
„Česká firma se tedy začala bránit právní cestou. Požaduje, aby byl Hrabal uveden jako vynálezce technologie a držitel patentu. Firma navíc požaduje od amerického výrobce pneumatik odškodnění za zneužití obchodního tajemství,“ doplnil Bloomberg v roce 2019.
Soudní spor nejčerstvějším rozhodnutím soud ještě neskončil. Společnost Coda soud požádala americkou soudkyni Saru Lioiovou, aby ke dvěma patentům bylo přiřazeno Hrabalovo jméno. Požádala také o vydání příkazu, který by společnosti Goodyear zakázal používat informace, které byly podle české firmy ukradeny.
V jádru procesu šlo podle právní zástupkyně firmy Coda o to, že „místní společnost vzala nápady malého člověka a prohlásila je za své“. Goodyear se hájil tím, že Hrabalovo obchodní tajemství bylo zveřejněno v žádostech o patent, veřejných prohlášeních a prezentacích.
Goodyear se brání, že Hrabalovy samonafukovací pneumatiky nefungovaly tak, jak tvůrce sliboval. „Inženýři a výrobci, včetně těch, kteří pro společnost pracovali, se neúspěšně pokoušeli zavést samonafukovací pneumatiky do výroby od roku 1899,“ uvedl podle law360 Calvin P. Griffith, právník společnosti Goodyear.
„Goodyear začal s testováním technologie AMT v roce 2014. Projekt podpořilo také americké ministerstvo energetiky,“ dodává magazín Euro.