Rozruch nedávno vzbudila informace německých médií, podle níž se ceníkové ceny 15 nejoblíbenějších elektroaut v Německu v srpnu meziročně zvedly o 14,5 procenta. To odpovídá průměrnému zvýšení ceny o 5 385 eur na vozidlo.
Nejoblíbenějšími modely ve sledovaném období byly Tesla Model 3, Fiat 500e a VW ID.3. Zdražila samozřejmě i nejprodávanější spalovací auta. Jejich ceníkové ceny v Německu ale vzrostly jen o 12,5 procenta, o 3 531 eur za auto.
Jak je to u ojetých aut? Na první pohled je rozdíl ještě dramatičtější. Podle analýzy trhu, kterou kontinuálně provádí AAA AUTO od začátku loňského roku, kdy střední hodnota ceny elektromobilů na českém trhu byla 519 000 korun (leden 2021), se jejich cena vyšplhala až na současných 779 000 korun (srpen 2022).
Současně rostla i cena ostatních typů motorů ale jiným tempem. Zatímco cena dieselových a benzínových aut vzrostla od ledna 2021 o téměř 27 %, cena elektrických o 50 %.
Jenže v tomto případě holá statistická čísla nevystihují kompletně celou realitu. Současně s cenou se zvýšila se i nabídka, kterou dlouhou dobu ovlivňovala pandemie. Měsíčně si zákazníci mohou nyní na trhu vybírat z až 350 elektromobilů, zatímco vloni začátkem roku nabídka čítala 220 kusů.
Měsíční nabídka vzrostla o 48,6 % od ledna 2021 do současnosti. Nabídka benzínových aut za toto období vzrostla o 24,2 %, v případě dieselů se měsíční nabídka drží na podobné úrovni.
Ojeté BMW i3 se vyplatí. Aneb karbonového elektromobilu se nebojte |
„Elektromobily jsou zároveň čím dál tím mladší,“ vysvětluje Petr Vaněček, provozní ředitel Aures Holdings, provozovatele sítě AAA AUTO. „Současná střední hodnota je 2,6 roku, začátkem roku 2021 byla auta o rok starší. Nájezd se kontinuálně pohybuje okolo 27 000 km. Benzinové automobily si věk i nájezd na tachometru v zásadě drží na podobné úrovni. Diesely jsou ale stále starší a více ojeté. Důvodem rostoucích cen elektromobilů je tedy zejména jejich menší stáří, nižší kilometrový nájezd a zároveň vyšší nabídka zánovních elektrických ojetin.“
Stejný názor sdílí i online autotržiště Carvago. Podle statistik této společnosti ojeté elektromobily kumulativně zdražily od 1. čtvrtletí 2021 do 2. čtvrtletí 2022 o 38,5 %. „Je to způsobeno přívalem nových modelů zejména ve vyšších cenových kategoriích,“ říká Jakub Šulta, CEO Carvago.
„Na trhu zkrátka přibyla celá řada skoro nových a velmi drahých elektromobilů, které ovlivňují průměrnou cenu. Při pohledu na jednotlivé modely není jednoznačný trend vidět. Například BMW i3 za stejné období zdražilo o 11 %, ale naopak Renault Zoe o 18 % zlevnil. I Tesla S je v průměru o 15 procent levnější.“
U ojetiny zkontrolujte kapacitu baterie
„V rámci celé ČR prodejci nabízejí 250 ojetých elektromobilů, v samotné Praze je jich k dispozici 106, přičemž z více než poloviny jde o vozy v ceně do 650 tisíc korun. Přes 60 % těchto vozidel nabízí prodejce Auto ESA. Tato čísla jen potvrzují trend vzrůstajícího zájmu o ojeté elektromobily a také ukazují, že ekologické auto si dnes může dovolit každý zájemce. Očekávám, že nabídka se bude dál rozšiřovat,“ uvedl Filip Kučera, ředitel marketingu Auto ESA.
V případě Auto ESA vzrostl meziročně prodej elektromobilů šestkrát. Stáří prodávaných vozů se snížilo o 2 roky, nájezd se stále pohybuje v průměru okolo 30 tisíc kilometrů. „Téměř polovina kupujících jsou firmy nebo právnické osoby, to je 100% nárůst oproti předchozímu roku. Průměrná prodejní cena vzrostla o 160 tisíc na 480 tisíc korun. Fyzické osoby kupují především malé elektromobily jako druhé auto do rodiny,“ vypočítává Kučera.
Dobíjení elektromobilů zdražilo i o 80 %, náklady někdy překonávají benzin |
„Všechny elektromobily, které se rozhodneme vykoupit, povinně absolvují měření kapacity baterie v autorizovaných servisech. Certifikáty, jež pak kupující dostanou, potvrzují, že všechny nabízené vozy mají kapacitu vyšší než 75 %, většina z nich dokonce dosahuje dokonce 88 % a víc,“ popisuje Kučera.
Největší zastoupení v celorepublikové nabídce e-aut má značka BMW, těsně za ní je Škoda. Vozy těchto dvou značek představují téměř polovinu nabídky ojetých elektroaut. V Praze pak Škoda vysloveně dominuje, konkrétně nejvíc jde na odbyt model Citigo. Druhým nejpopulárnějším vozem je u zákazníků v hlavním městě BMW i3.
Jiná disciplinaPři nákupu bateriového vozu z druhé ruky je třeba dávat pozor na jiné věci, než na které jsme zvyklí u klasických spalovacích aut.
|