Elektromobily sníží poptávku po náhradních dílech až o třetinu

Rozvoj elektromobility s sebou přinese ztrátu pracovních míst v oblasti autoprůmyslu. Nejen při samotné výrobě. Podle studie společnosti Roland Berger bude elektromobilita jen v oblasti náhradních dílů znamenat snížení poptávky zhruba o třetinu.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Václav Nývlt, Technet.cz

„Když jsem byl malý, znal jsem několik kovářů a u jednoho jsem později dokonce pracoval. Dnes už žádný nezbyl. Ale to neznamená, že civilizace skončila. To je život. Nedílnou součástí života je i zavírání továren,“ prohlásil prezident Jacques Chirac v roce 1997 při uzavření továrny Renault ve Vilvoorde. Tehdy přišlo o práci kolem 3 500 lidí, což přineslo velké sociální nepokoje. Masivní rozmach elektromobility by v Evropě připravil o práci mnohem víc lidí.

To je fakt, který nijak nesouvisí s tím, jestli jsou elektromobily ekologičtější, výkonnější nebo tišší než auta se spalovacím motorem. Jen je třeba dívat se na všechny oblasti a dopady elektromobility, jak na ty pozitivní, tak na ty negativní. To, že je samotná výroby elektromobilů jednodušší, stejně jako jejich servis, protože nepotřebují řadu dílů, které jsou nutné u spalovacích aut, je svým způsobem výhoda pro zákazníky. Měli by mít levnější servis a náklady na údržbu. Ale zároveň je třeba vidět i to, že na to všechno bude potřeba méně zaměstnanců, z nichž zdaleka ne všichni si v oboru udrží práci na jiném postu.

Češi a elektromobily. Zúčastněte se průzkumu iDNES.cz k autům na baterie

Elektromobilita je dnes hlavním tématem světa aut. Bateriová auta získávají stále vyšší podíl na prodejích a výrobci jim přikládají hlavní roli ve svých plánech. Jaký je opravdový svět reálných motoristů v Česku? Vyplňte jednoduchý dotazník, s jehož pomocí zjišťujeme, jak jsou Češi na elektromobilitu připraveni. Co by mělo umět elektroauto, abyste o něm uvažovali?

Máte o auta na elektrický pohon zájem? Máte kde nabíjet? Co by vás přesvědčilo k jejich koupi? Kolik by mělo stát? Odpovídejte zde.

Podle studie, kterou zveřejnila společnost Roland Berger, elektromobily sníží například jen poptávku po náhradních dílech až o 30 % během následujících 20 let. Výrobci a dodavatelé náhradních dílů můžou tuto ztrátu částečně kompenzovat větší poptávkou po dílech souvisejících s odpružením a pneumatikami, jejichž opotřebení zvětšuje vyšší váha elektromobilů. Mezi díly specifickými pro elektromobily bude nejdražším prvkem k výměně baterie s životností 8 až 12 let a cenou, která by mohla zůstat vysoká a pohybovat se od 3 000 do 15 000 eur (75 až 370 tisíc korun) v závislosti na modelu. Tento trh by mohl v roce 2040 dosáhnout 4 miliard eur, odhaduje studie společnosti Roland Berger.

Servis elektromobilů je zatím levnější, ale nemusí to tak zůstat

Distributoři náhradních dílů a mechanici se budou muset této změně přizpůsobit. Jestliže ti první by mohli hrát důležitou roli při obnově a recyklaci použitých dílů, ti druzí budou muset buď školit a investovat do vybavení, nebo se omezit na základní opravy elektrických vozidel. Někteří to zatím jako velký problém nevidí.

„Data o spolehlivosti elektromobilů ještě nemáme dostatečně rozsáhlá. Oproti konvenčním vozům sice odpadly potíže s rozvody, klínovými řemeny, zapalováním a podobně, ale objevují se nové potíže třeba s baterií a systémem rekuperace. Je pravdou, že skladové zásoby dílů na elektrická auta obsahují méně položek. Pro servisy to ale není velké zjednodušení, protože řadu náhradních dílů smí podle pokynů výrobce namontovat jenom speciálně vyškolený automechanik se speciálními elektro zkouškami, a těchto odborníků je na trhu nedostatek,“ říká ředitel obchodu a marketingu servisních služeb Louda Auto Pavel Boháč.

Elektromobily jsou jednodušší a méně poruchové. Servisy proto zvýší ceny

Jiná studie, kterou vypracovala společnost PwC Strategy& consultants jménem Evropského sdružení dodavatelů automobilového průmyslu (CLEPA), poukázala v souvislosti s přechodem na elektromobilitu na čistou ztrátu 275 000 pracovních míst do roku 2040 v rámci Evropské unie. Toto číslo zohledňuje nábor nových zaměstnanců, zejména v oblasti softwaru, výroby a montáže bateriových článků, a předpokládá, že vznikne konkurenceschopný evropský bateriový průmysl. Což není zdaleka jisté.


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Obří lis i vlastní motory. Elektrovůz Xiaomi žhaví gumy. Prozkoumali jsme ho

Xiaomi SU7

VIDEO Exkluzivně Čínský výrobce chytrých telefonů a prvků chytré domácnosti se na veletrhu Mobile World Congress...

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Francie stopla sociální leasing elektroaut pro chudé. Došly peníze na dotace

Minielektromobil Citroën Ami má hmotnost 485 kg, z čehož přibližně 60 kg...

Francouzská vláda tento týden oznámila, že po zbytek letošního roku pozastavuje program dotací pro...

Apple zastavil práci na svém elektromobilu, projekt trval dekádu

Vizualizace elektromobilu iCar podle patentových přihlášek firmy Apple

Americká společnost Apple zastavila práci na svém elektrickém autě. Některé zaměstnance z projektu,...

Airbus evropských automobilek jako poslední šance čelit čínské invazi

Renault Twingo je postavený na novém elektrickém základě, ale jeho karoserie...

VIDEO Víte, jak vznikl Airbus? Dnes jeden ze dvou největších světových výrobců civilních dopravních...

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...