Energetické úložiště je uspořádáno z bateriových modulů, které předtím sloužily ve vozech Škoda Enyaq iV. Toto takzvané sekundární využití baterií je nejúčinnější formou recyklace, kdy je efektivně využita zbytková kapacita baterie, a tím je prodloužen její životní cyklus. V rámci energetického úložiště jsou baterie méně namáhány, a mohou tak bez problému sloužit dalších deset a více let. Energetická úložiště umožní rozvoj nabíjecí infrastruktury i v místech, kde by jinak nebylo technicky možné velké množství dobíjecích stanic postavit.
Česko podpoří elektromobilitu, do nabíječek dá pět miliard korun |
Tuto technologii testuje PRE nově u plaveckého bazénu na Praze 11. Dobíjecí stanice dokáže zajistit nabíjení až 12 elektromobilů zároveň. Takto nastavené parametry dobíjecího místa se v Praze stávají standardem, ale forma řešení způsobu připojení na místě v Praze 11 je naprosto unikátní. Díky tomu, že je příslušné dobíjecí místo vybaveno bateriovým úložištěm s kapacitou 300 kWh, bylo možné realizovat náročnou instalaci ve velmi krátkém čase a s výrazně nižšími nároky na elektrickou distribuční soustavu. V bateriovém úložišti je 48 modulů, ze kterých je seskládaný akumulátor Škody Enyaq.
Podle Jana Železného ze Škoda Auto Digilab zvládne úložiště bez příkonu ze sítě doplnit energii pěti úplně vybitým autům do sta procent nabití akumulátoru.„Bateriové úložiště je napojeno na rozvodnou síť, je tedy konstantně dobíjeno a navyšuje tak rezervovanou kapacitu,“ vysvětluje. Díky tomu se může nabíjet dvanáct elektromobilů zároveň.
„Pražská energetika si díky tomuto projektu na Praze 11 otestuje použití bateriového úložiště jako alternativního způsobu posílení distribuční sítě, kdy nemusí řešit nutné navýšení výkonu pomocí zdlouhavé výstavby úplně nové kabelové sítě,“ řekl Vojtěch Fried z oddělení Rozvoj elektromobility v PRE.
„Zkoušíme různé scénáře jeho zatížení,“ komentuje Fried a dodává, že nový hub funguje v testovacím režimu. Firma chce sledovat nabíjení a chování zákazníků. „Sledujeme, kdy je zákazník ovlivně tím, že je omezen nabíjecí výkon. Zkoušíme, jak se snižuje výkon v průběhu dobíjení nebo, jak je využitá baterie.“
Spása českého autoprůmyslu naráží na odpor. Boj o továrnu na baterie vrcholí |
Bateriové moduly jsou před nasazením v úložišti podrobeny kapacitnímu testu, který spočívá v provedení úplného nabití a vybití, vizuálnímu testu a testu komunikace. „Pro účely energetických úložišť se hodí opotřebené baterie s takzvanou state-of-health (zjednodušeně kondice baterie) i pod 70 procent. My se u našich baterií z testovacích či vývojových vozů na tato čísla zatím nedostáváme,“ řekl Jan Špatný ze Škoda Auto.
Protipožární opatření úložiště jsou jak pasivní (robustnost bateriových modulů původně homologovaných pro provoz ve vozidlech), tak aktivní v úložišti samotném, kde je monitorována řada parametrů. Kdyby došlo na nejhorší, je zde integrován požární ventil, kterým se bateriová část zcela zaplaví a ochladí.
Na vlastní kreditku. Lidl zpoplatnil nabíjení elektroaut, vyzkoušeli jsme to |
Ultrarychlá dobíjecí stanice, která umožní dobíjení elektromobilu výkonem až 150 kW, je doplněna dalšími pěti nabíječkami o výkonu dvakrát 22 kW. Nový městský hub na pražském Chodově je součástí veřejné dobíjecí sítě PREpoint. V tuto chvíli má Pražská energetika ve své síti PREpoint přes 440 veřejných dobíjecích stanic, u kterých se může najednou dobíjet více než 900 elektromobilů.