Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Když ještě aerovky kralovaly silnicím, byla každá cesta dobrodružstvím

Příběhy zachycené na černobílých snímcích ve vzpomínkách Ivana Hanouska neblednou. Archivní fotografie rodinného alba zachycují tři aerovky a jednu elegantní dámu. Jeho maminku. „Nic víc můj otec nefotografoval raději,“ přemítá. Však jí to za volantem krásného prvorepublikového vozu náramně slušelo. A pokračuje ve vyprávění.
Když ještě aerovky kralovaly silnicím, byla každá cesta dobrodružstvím

Když ještě aerovky kralovaly silnicím, byla každá cesta dobrodružstvím | foto: archiv Ivan Hanousek

Druhá půlka třicátých let. Horská chata vysoko v rakouských Alpách. A před ní parádní vůz Aero, který sem vystoupal při svatební cestě manželů Hanouskových, mých rodičů. Zájem o něj byl obrovský. Když novomanželé vyšli po obědě z restaurace, z hroznu lidí kolem vozu padaly dotazy, co je to za auto. Také prosby, aby pan řidič otevřel dlouhou kapotu, a zájemci se tak mohli pokochat motorem. Aero jako by z oka vypadlo anglickým sporťákům.

„Acht Zylinder?“ Táta kroutil hlavou. „Zwölf Zylinder?!“ stoupaly odhady. Otec Antonín galantně usadil ženu Marii a usedl za volant. Pokynul zvědavým turistům přátelsky na rozloučenou a rozjel se na plný plyn z kopce dolů. Celý hlouček určitě ustrnul, když se ozval typický zvuk aerovky – dvoutakt a dvouválec.

Otec byl nadšený motorista a také fotograf se solidním vybavením. A tak jsem nedávno na půdě objevil nečekanou spoustu jeho fotografií. Zemřel bohužel už dávno a teď tu hrozně chybí, aby těm snímkům dodal informace a také šťávu – což uměl skvěle.

Dvě životní lásky

Jak ukazují zachovalé snímky, měl otec dvě hlavní lásky: ženu Maru a vůz Aero. A právě tyto dva „objekty“ jeho snímky převážně zachycují – a to společně. Zatímco mou mámu měl jen jednu, aerovky měl přinejmenším tři.

První snímky ukazují malé, původní aerovky. Nejspíš pro dvě osoby, a to hlavně pro mládence, co se spolu s podobnými setkávali na srazech a zřejmě jezdili i nějaké soutěže. Na pár snímcích jsem našel pečlivě aranžovanou „opravu havarovaného vozu“, kde šlo o výměnu předního kola…

Pak přišla doba vážné známosti s královéhradeckou dívkou, studující na učitelku – a také vážného vztahu k nové aerovce. Obě známosti často otci pózovaly spolu, slečna za volantem, i když sama nikdy neřídila. Velké nablýskané snímky byly, myslím, dělány přímo pro reklamu firmy Aero.

Táta vždy, když měl mluvit o svých autech, právě tento vůz, kterému říkal „litr“, považoval za vůbec nejlepší. Jeho éra však skončila ještě před válkou, protože život si žádal vůz sice samozřejmě také otevřený, s plátěnou střechou srolovanou za zadními sedadly, ale víc než pro dva.

Svezly se i slepice

Aero 30 bylo pro čtyři lidi, ale jak pamatuji, vešlo se do něj víc, a to nejen lidí, často dětí, mých kamarádů. Také psů, koček, a dokonce slepic, které jsme ve výběhu za domkem chovali ještě v 50. letech. A cestovaly s námi i na chaty. Byl to – a zůstal – jediný aerovůz, kterým jsem se s rodiči všude vozil a posléze ho i sám řídil.

Když jsem se narodil, vypukla heydrichiáda a aerovka stála na špalcích v garáži. Na silnice se vrátila až v roce 1945. Nejčastější cesta měřila 180 kilometrů a vedla z pražské Ořechovky až k polským hranicím pod Vrchmezím, kde po roce 1946 vedl chatu Čihalka matčin bratr Sláva. Jezdili jsme tam několikrát za rok – a že těch roků bylo až do začátku let sedmdesátých!

Dnes nechápu, jak to bylo možné, když se v sobotu pracovalo do 14 hodin – teprve pak rodiče auto naložili a jelo se. Prakticky vždy jsme po cestě tam i zpátky spravovali pneumatiku. Všichni jsme vystoupili, auto na hever, výměna kola, obvykle to bylo lepení duše a někdy třeba třikrát při jedné cestě.

Znamenalo to v zimě příjezd do hor až za tmy, a to jsme museli do závěrečného zasněženého kopce vystoupit, tlačit auto a pod přední kola podkládat „speciální“ deku, aby se pneumatiky (už bez původního vzorku) neprotáčely ve sněhu marně. A v neděli večer zpátky, v zimě už zase za tmy.

V létě jsme jezdili na chatu ke Kačáku, 30 kiláků od Prahy. Nádherný srub s krbem u splavu u Dědkova mlýna jsme brzy museli prodat a pamatuju si dobře cenu. Bylo to pět tisíc korun, ale ve staré měně, tedy před rokem 1953. Otec za to koupil čtyři nové pneumatiky a ještě zbylo pár stovek na vepřové maso z volného trhu, bez potravinových lístků… Ten oběd byla fakt událost!

Hřebíky u krajnice

Dodnes si pamatuji, jak otec vysvětloval, proč jezdí po silnici uprostřed, když dělicí čáry ještě neexistovaly. Jednak prý proto, že tak má vždycky kam se protijedoucímu vozu uhnout, a taky, že vpravo u krajnice leží často hřebíky. Pozor dával na kraji každé obce před kovárnami.

Pamatuji, že jsme spravovali a pak hustilkou nafukovali pořád právě pravá kola… Až když jsem později řídil třicítku sám, přišel jsem ještě na něco. Volant totiž neměl žádné posílení a ve středu silnice, která byla na obě strany klenutá, jelo auto rovně bez řidičovy neustálé námahy.

Aero 30 mělo tachometr do 130 km/h. Ale reálným vrcholem byla stovka, která ovšem chtěla rovinu, nejlépe ještě trochu z kopce… Dnes už mi to přijde divné, ale fakt je, že jsme pořád jezdili na trojku. Dvojkou hlavně do kopce, tam měla aerovka i s těžkým nákladem velkou sílu.

Teď už řídím já

A pak „třicítka“ nakonec skončila u mě. Táta dostal od svého bratra octavii a mně dal starou aerovku. Na nic jsem nečekal a rychle si pořídil řidičák. Zrovna jsem dokončil „vejšku“, a tak nastal správný čas.

Jezdit jsem se s ní naučil brzy a táta mi vůz stále šteloval a všelijak opravoval. Jednou jsme měli sraz u kolegy někde na statku a tam jsem půjčil aerovku Honzovi Vyčítalovi, který se s ní proháněl po šikmé louce kolem dokola. Vrátil mi ji s tím, že na ten meziplyn by si nikdy nezvykl. Ovšem ani aerovka si s muzikantem moc nerozuměla, zpátky do Prahy dělala drahoty. Celou cestu jsem se šinul třicítkou a doufal, že dojedu až domů.

Otec to prozkoumal a opravil předstih – tedy něco, o čem jsem ani netušil. Auto zase šlapalo jako dřív. Chtělo to také různé mazání kloubů a dotahovat brzdy, které byly jen na drátech, takže někdy jsem brzdil dlouho, než to zabralo.

Jezdili jsme i na Moravu, až za Telč a Jemnici. A pořád to šlapalo. Až pak najednou bác – tátu si našla mozková příhoda a náhle zemřel. A tím pro mě skončil i příběh aerovek. Přesedl jsem do jeho škodovky, pak do další a nakonec skončil u první a pak i druhé hondy. Naštěstí zbyly fotky, nejstarší jsou staré devadesát let.

Autor:
  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sraz vytříbených bavoráků přivítal žraloka, botu i nejlepší M všech dob

17. dubna 2024

Rekordní. Tak se dá shrnout letošní setkání majitelů a příznivců vozů BMW divize M. Na trať...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Účet za policejní manévry s radary: policie vybrala na pokutách 3,5 milionu

23. dubna 2024

Dopravní policisté zaznamenali při páteční celorepublikové bezpečnostní akci 2 166 dopravních...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Šviháky lázeňské déšť nezastaví. Italové vyrazili na promenádu na kolonádu

23. dubna 2024

Už po pětadvacáté si dali italští frajeři sraz na kolonádě v Poděbradech. Tradiční sraz spojený s...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...