Statistiky prodejů elektromobilů analyzovalo Centrum dopravního výzkumu (CDV).
Podíl elektromobilů na celkových prodejích nových vozů byl 1,97 procenta, což Česko řadí na předposlední příčku v EU před Slovensko. Podle Jindřicha Friče z Centra dopravního výzkumu mají elektromobily v EU za letošní tři čtvrtletí podíl 10,6 procenta. Jejich prodej meziročně vzrostl o 26 procent. „Nejvyšší podíly elektromobilů byly letos evidovány ve Švédsku (28,4 procenta), Nizozemsku (20,4 procenta) a Dánsku (17,9 procenta),“ dodal.
Elektroauta zdražují. I nejlevnější dacia už stojí přes půl milionu |
V Německu činil podíl prodejů elektrických aut 14,6 procenta. „Na opačném konci s podílem pod tři procenta byly Chorvatsko, Polsko a Řecko, za ním pak ČR se dvěma procenty Slovensko s 1,7 procenta. Celkem se v EU prodalo za tři čtvrtletí 717 000 elektromobilů, což bylo meziročně o 26 procent více,“ uvedlo CDV.
Nejprodávanější značkou z nových elektrických vozidel byla na českém trhu za tři čtvrtletí Škoda, která prodala 2911 aut. Následovala Tesla s 1 791 vozy a Volkswagen se 1 571 automobily. BMW v Česku prodalo 1 274 elektrických aut, Hyundai 976. Ojetých elektromobilů se prodalo celkem 1 022, což byl meziročně zhruba 30procentní nárůst. Nejoblíbenější značkou byla Tesla, po ní následovaly BMW a Volkswagen.
Od začátku prodejů elektromobilů v Česku si jich lidé pořídili 13 815. Nejvíce, 39 procent jich jezdí v Praze. Pětina je registrována ve Středočeském kraji a devět procent v Jihomoravském kraji.
Počet veřejných dobíjecích bodů v Česku podle CDV vzrostl na 2 653, když loni v červnu jich bylo k dispozici 2 033. Přibližně 115 z nich představují rychlodobíjecí stanice. Jejich podíl je na celkovém počtu stanic v EU druhý nejvyšší. Počet všech dobíjecích stanic v Česku ale stále výrazně zaostává za evropským průměrem, když činí 0,7 procenta z jejich celkového počtu v EU. Do roku 2025 ministerstvo životního prostředí plánuje v ČR zavést až 800 rychlodobíjecích stanic. Investice do dobíjecí infrastruktury by měla podle státu v nejbližších letech dosáhnout až pěti miliard korun.
Konec spalovacích motorů bez investic do infrastruktury poškodí Česko |
Růst prodeje elektromobilů podle zprávy neziskové společnosti Transport & Environment v EU celkově zpomaluje. Unie chce proto elektromobilitu více podpořit. Letos v říjnu se státy za českého předsednictví shodly na omezení prodeje aut se spalovacím motorem od roku 2035.
Mobilní vodíková nabíječka elektroaut je český vynález, prozkoumali jsme ji |
Celkový prodej nových osobních aut na českém trhu od ledna do konce října klesl o 8,2 procenta na 160 126 vozů. Na vině klesajícího počtu nových aut jsou především chybějící díly. Celkově nejprodávanější značkou je v ČR stále Škoda, následuje Hyundai a třetí je Volkswagen.
Prodej hybridů do konce října stoupl o čtvrtinu Prodej nových vozů s hybridním pohonem vzrostl od ledna do konce října o 23 procent na 23 060 aut. Z toho odbyt plug-in hybridů (nabíjených ze zásuvky) klesl o 13,5 procenta na 2 781 aut. Vyplývá to z údajů Svazu dovozců automobilů. Nejprodávanější hybridní značkou je i nadále Toyota s 5 034 vozy. Na druhém místě skončil Ford s 3 531 prodanými hybridy a třetí je prémiová BMW s prodejem 2 415 vozů. Podíl hybridů na celkových prodejích nových aut byl přes 14 procent. „Prodej vozů s plně hybridním pohonem roste stále dvouciferným tempem. U Toyoty hybridy tvoří více než 70 procent prodejů osobních vozů a podle počtu obdržených objednávek očekáváme, že letošní rok bude pro nás rekordní,“ uvedl generální ředitel Toyota a Lexus ČR Martin Peleška. |