Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

VIDEO: Legendární František Šťastný by oslavil pětadevadesátiny

  16:00
František Šťastný zvítězil ve čtyřech Velkých cenách světového šampionátu závodů silničních motocyklů, čtyřikrát skončil čtvrtý a dvanáctkrát třetí. Celkem šestkrát se v konečném pořadí umístil v první desítce. Pětkrát v tehdejší velké domácí konkurenci vybojoval titul mistra republiky.

Pouze tři naši motocykloví závodníci dokázali zatím zvítězit v závodě mistrovství světa. Františkovi Šťastnému se to povedlo dokonce čtyřikrát. Lukáš Pešek zvítězil dvakrát ve třídě do 125 ccm a Karel Abrahám jednou ve třídě Moto2. Celkem devět českých jezdců se probojovalo na stupně vítězů v závodě světového šampionátu: František Šťastný, Gustav Havel, Bohumil Staša, Stanislav Malina, František Boček. V posledních letech také Lukáš Pešek, Karel Abrahám, Jakub Kornfeil a Filip Salač.

Františka zradilo srdce, bylo mu 72 let

V dubnu to bylo už 22 let, kdy František zemřel. V roce 2013 mu prezident republiky Miloš Zeman předal medaili Za zásluhy prvního stupně in memoriam Tenkrát, před těmi dvaadvaceti lety jsem se s českým motocyklovým závodníkem století rozloučil článkem, který bych tu teď rád připomněl:

Znáte to, ve vzduchu je cítit napětí před startem, že by se snad dalo ukrajovat. Všude kolem voní spálený ricinový olej, řev motorů překřikuje hlasatele v reproduktorech. Na každém rohu je vidět barevné poutače, kombinézy a motorky. Asfalt se chvěje v poledním slunci. Pak všechno na chvilku utichne. Poslední vteřiny před startem se zdají nekonečné. Je odstartováno. Na trať se vyřítí smečka jezdců. Za moment zmizí za obzorem. Pak je chvíli ticho, diváci se dohadují mezi sebou. Manažeři udělují pokyny, píší první vzkazy pro jezdce na tabule, mechanici jsou ve střehu. Oči sledují cílovou zatáčku, kdo se v ní objeví jako první.

Takové byly, a kromě kosmetických změn, stále jsou závody silničních motocyklů. A v depu čekají na své závodníky napjaté manželky. Druhý den si můžete přečíst v novinách, jak závod dopadl, kdo zvítězil, kdo nedojel a kdo spadl. Kdo už se třeba nikdy na závodní dráhu nevrátí.

To napětí nad závodníkovým osudem znají všechny ženy jezdců. Závodníci se přeřítí kolem tribuny a ten její mezi nimi není. Co se stalo na druhé straně trati? Porucha nebo pád? Nebo snad ještě něco horšího? Kolikrát se právě takto František Šťastný nevracel. Umí si někdo představit, co prožívali v takových chvílích jeho blízcí? Snad se nic nestalo, dnes měl štěstí, po nějaké době se objevil s přilbou v ruce a tlačil porouchaný stroj do depa. Jindy třeba spadl a zase se zvedl. Nebo na trať vyjela sanitka.

Franta Šťastný a Giacomo Agostini

„Bude v pořádku?“ proběhlo hned jeho manželce hlavou, „dostane se z toho?“

František jezdil na doraz. Ždímal z rukojeti plynu, co se dalo, brzdil na poslední chvíli. A vítězil. Vítězil, i když nemohl na startu se zraněnou nohou pořádně roztlačit motorku. Často přidal plyn ještě o trochu více než jeho soupeři, často brzdil o chviličku později. A znovu vítězil, všichni jsme ho znali ze stupňů vítězů se zlatým věncem na ramenou.

Byl pro nás závodník z čítanek, závodník číslo jedna, legenda, král silnice, král motorismu. Dostal se do literatury, napsal o něm i Bohumil Hrabal v povídce Smrt pana Baltisbergra o brněnské velké ceně roku 1956: „…Poslední kolo jel František Šťastný takovým tunelem, údolím vystlaným z jásotu hrdel, rukou, kapesníků a všeho ostatního, čím jen se dá vyjádřit nadšení. A tak místa k sezení, jakmile se přiblížil, měnila se v místa k stání…“

Psaly o něm noviny a časopisy po celém světě. Častokrát se v našich končinách nestávalo, aby měl náš jezdec svět u nohou. Mohlo by se to spočítat na prstech.

Nebezpečný sport si vybíral své oběti, ale František se vždy vrátil zpět na startovní čáru. Jezdil na nejlepších motorkách, jaké mohl mít náš jezdec v té době k dispozici. Ale někdy si neměl ani on na co sednout. Psalo se o něm, že byl věrný své Jawě, ale pravda byla taková, že neměl na výběr. Ale on vítězil a při své vůli a obdivuhodné bojovnosti by dokázal vyhrávat i na těch nejhorších motocyklech.

Před závody nebo po nich, když se závodníci sešli, překypoval energií, dokázal být bez ustání veselý, udržoval zábavu všude, kde se objevil. Zaskočil za jakéhokoliv hudebníka, bavil celou společnost, zpíval, hrál, vyprávěl příběhy a anekdoty se z něj jen sypaly. Při závodech se proměnil v jen těžko porazitelného soupeře. Říkalo se o něm, že mu stačilo při tréninku projet jednou neznámou trať a do druhého kola už mohl jet naplno. Využíval svou výbornou paměť a rychle se orientoval.

Před nedávnem jsem slyšel, jak je na tom zdravotně špatně. Vypadalo to, že si už ani nedojde pro své poslední ocenění, cenu pro nejlepšího motocyklového závodníka století. Novináři na něj s napětím čekali. Ale on znovu přišel, hýřil vtipem, bavil se, dával rozhovory a autogramy. Vypadalo to, že je všechno v pořádku. Znovu se objevil na startovní čáře v záři blesku fotoaparátů.

Byl to jeho poslední závod, poslední Grand Prix, poslední úsměv vítěze. Z dalšího kola se už nevrátí. Čekáme na něj, protože se zatím vždycky znovu objevil. Ale tentokrát, tentokrát už zůstane silnice na obzoru prázdná.

Loučíme se s Vámi Františku, možná jste se tam na nebeském závodišti setkal s kamarády a chystáte se po letech na velký společný závod. Tady dole na zemi nezapomeneme.

A nezapomněli ani v místě jeho tehdejšího bydliště, tedy na Praze 3. V informačním centru městského obvodu mu uspořádali malou výstavu. Kromě fotografií si z Anglie vypůjčili i slavnou dvoudobou třistapadesátku, čtyřválcovou Jawu konstruktéra Zdeňka Tichého. Výstava k nedožitým pětadevadesátým narozeninám Františka Šťastného tu zůstane otevřená do 24. listopadu.

Letos si připomínáme 90 let od narození Františka Šťastného

František Šťastný a jeho největší sportovní úspěchy

Vítězství v závodech GP

1960, 1962 – GP Rakouska (Jawa 350), 1966 – GP NDR (Jawa 500), 1956 – GP Jadranu (Jawa 350 a 500), 1958, 1962 – (Jawa 250, 350 a 500), 1961 – GP NSR (Jawa 350), 1965 – GP Ulsteru (Jawa 350), 1961 – GP Švédska (Jawa 350), 1959 – GP SSSR (Jawa 350), 1961 – GP Indonésie (Jawa 250, 350 a 500), 1954, 1960 – GP Československa (Jawa 250) 1954, 1956, 1958, 1960, 1961 – GP Československa (Jawa 350), 1962 – GP Československa (Jawa 500)

Pódium v GP seriálu MS

1960 – 2× 2. místo (Jawa 350), 1961 – 2× 1. místo, 2× 3. místo (Jawa 350), 1962 – 1× 2. místo, 1× 3. místo (Jawa 350), 1963 – 1× 3. místo (Jawa 350), 1965 – 1× 3. místo (Jawa 500), 1× 1. místo (Jawa 350), 1966 – 1× 1. místo, 2× 3. místo (Jawa 500), 1× 2. místo (Jawa 350), 1× 3. místo (Jawa 250), 1968 – 1× 3. místo (Jawa 350), 1969 – 2× 3. místo (Jawa 350)

T Tourist Trophy (Isle of Man)

1957 – 12. místo (Jawa 250), 1962, 1963 – 3. místo (Jawa 350), 1966 – 4. místo (ČZ 250), 1961 – 5. místo (Jawa 350), 1965 (ČZ 250), 1966 (Jawa 500), 1969 – 8. místo (Jawa 250), 1966 – 9. místo (Jawa 350)

Autor:

Svět Jawa: Kde se stala chyba nikdo nezjistí, značka ale stále žije

A co si myslí o Jawě známí motocykloví novináři

VIDEO Někdy se ptám, proč to s Jawou nedopadlo stejně dobře jako s jinými evropskými značkami. Vždyť ty...

Svět Jawa: Pád až na dno a záchrana z Číny a Indie

Jawa 350 typ 638 se vyráběla mezi roky 1984 až 1994

VIDEO Na začátku devadesátých let minulého století se Jawa ocitla v nezáviděníhodné situaci. Nenašla...

Svět Jawa: Neohrožení Čechoslováci vládli motocyklové olympiádě

Zátiší s pohárem a Jawou 1974 a 1989

VIDEO Jestli si Jawa zaslouží za něco téměř absolutorium, byly to její poválečné výsledky na slavné...

Svět Jawa: Fabrika začínala granáty a kulomety, pozdější fenomén spasil Brit

Jawa 175 Villiers

VIDEO Než v roce 1929 vznikla světově proslulá motocyklová továrna JAWA, začínal podnikatel František...

Svět Jawa: Titul byl na dosah, nejrychlejší třistapadesátka světa byla zrádná

Jawa 673 konstruktéra Zdeňka Tichého

VIDEO Jawa postavila svůj první motocykl na start silničních závodů v roce 1932, už třetí rok po svém...

  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

Francouzský kodiaq se otočí na pětníku. Nabídne však milionové svezení?

3. května 2024

Vpředu tříválcová dvanáctistovka, vzadu větší „batoh“. Slavné jméno Renault Espace se vrací v nové...

Nová auta mají povinně černé skřínky, data jsou chráněna před zneužitím

3. května 2024

Od léta budou mít všechna nová auta černé skřínky. EU vyžaduje záznam důležitých informací vozidla...

Škoda stále roste, šampionkou prodejů je octavia. Spalováky neodepsala

2. května 2024

Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí dodávky vozů zákazníkům o 5,2 procenta na 220 500 aut....

Plzeňská univerzita bude vychovávat inženýry elektromobility, je o ně zájem

2. května 2024

Fakulta elektrotechnická Západočeské univerzity v Plzni (FEL) rozšiřuje studijní programy, aby lépe...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...